Вступ
У період з 13 по 24 вересня 2004 року, в м. Києві, Україна, відбулася місія Наглядової Ради (НР) Проекту модернізації Державної податкової служби України (ПМДПС), до складу якої увійшли пп. Юп ван Люнтерен, Віталій Ільїн та Матс Генрікссон. Метою місії було відстеження та оцінка просування проекту модернізації. Пан Джеймс Оуенз, член Наглядової Ради не брав у ній участі через сімейні обставини.
Головною метою цієї місії було формування основи для майбутнього порівняння та оцінки просування й розвитку Проекту. Спочатку члени НР обговорили методи роботи, обмінялися думками щодо важливих питань, які вивчатимуться ними в подальшому. Члени НР обрали пана Юпа ван Люнтерена Головою НР у рамках цієї місії.
Світовий банк, керівництво і персонал Державної податкової адміністрації України (ДПА) сприяли нам у організації значної кількості зустрічей з представниками органів влади України, бізнесових структур, а також окремими особами.
Ми мали зустрічі з паном Ярошенком Ф.0., Головою ДПА України, пп. Москаленко В.М. і Лекарем С., заступниками Голови ДПА України, пп. Брезвіним А.І., заступником Голови ДПА України, Головою ДПА м. Києва, Козименком А.В., Директором Департаменту розвитку і модернізації ДПС, Боцмановою Л.В. і Фурманом А.П., першими заступниками Директора Департаменту модернізації та значною кількістю їхніх співробітників, які надали інформацію щодо всіх аспектів заходів із модернізації. Відбулися також зустрічі з представниками низки організацій та окремими особами поза органами влади. Під час цих зустрічей обговорювались зміни в стосунках між законодавцями, об'єднаннями й асоціаціями платників податків, і платниками податків в цілому, а також удосконалення обслуговування платників податків та їх інформування як результат програми модернізації.
Ми хотіли б висловити нашу вдячність усім, з ким ми зустрічались, за те, що вони приділили нам свій дорогоцінний час для спілкування з нами, і за надання нам інформації та висловлення своїх точок зору на стан справ у податковій системі та адміністрування податків в Україні.
Роль Наглядової Ради
Створення НР в якості незалежного органу для оцінювання ходу виконання ПМДПС було передбачене умовами Світового банку щодо надання відповідної позики. Члени НР обираються з урахуванням їх міжнародно визнаного досвіду в податковій сфері та державному управлінні. Звіти НР Кабінету Міністрів України та її висновки й рекомендації будуть оприлюднюватись.
Незалежність і чесність НР є необхідними передумовами для виконання її ролі. НР повинна мати широкий доступ до інформації та можливість висловлення своїх висновків і рекомендацій без жодних обмежень. Таким чином, члени НР ретельно відстежуватимуть виконання робіт згідно з вимогами Положення, а також те, як саме поширюватимуться відповідні висновки й рекомендації.
Визначення орієнтовних показників
Впровадження ПМДПС є дуже складним завданням, яке охоплює всі аспекти адміністрування податків. У рамках проекту передбачається запровадження нового податкового законодавства, нової організаційної структури податкової служби, нових підходів до управління сферою оподаткування, нових процедур, а також автоматизація процесів операційної діяльності й управління, консолідація податкових органів, перегрупування/перерозподіл персоналу та його перепідготовка для виконання нових обов'язків. Проект модернізації ДПС передбачає також покращення прозорості й відкритості та просування до неупередженого й рівного ставлення до платників податків. Проект модернізації складається з двох етапів, 2003-2007 та 2008-2013, відповідно.
З метою забезпечення порівняння й оцінювання поступу та розвитку такої всеохоплюючої програми, слід визначити низку показників розвитку та виконання проекту. Такі показники мають бути стабільними й незмінними впродовж усього періоду впровадження проекту. Члени НР і ДПА України дійшли згоди щодо переліку таких показників (дивися Додаток І). Відібрані показники відбиватимуть розвиток ключових процесів адміністрування податків. З метою визначення показників, члени НР запитували, головним чином, інформацію, яка вже була в наявності в ДПА та використовувалася для своїх власних управлінських цілей. Члени наглядової ради погодились використовувати також ключові показники ефективності проекту, визначені ДПА України самостійно згідно методики, що додається (Додаток II).
Висновки та рекомендації
Загальні спостереження
Ознайомившись із початковими етапами впровадження проекту модернізації, ми переконалися, що його старт є багатонадійним. Було отримано політичну підтримку. Створено організацію (Департамент розвитку і модернізації ДПС), обов'язками якої є управління необхідними змінами. Департамент розробив стратегічні й докладні плани виконання всіх робіт у рамках проекту. Було надано технічну допомогу в багатьох ключових напрямах проекту. Впровадження проекту модернізації фінансуватиметься за рахунок коштів позики Світового банку та державного бюджету України. У цілому, роботи за ПМДПС продовжувалися згідно термінів, установлених Детальним планом дій.
Незважаючи на те, що, звісно, ще чимало слід зробити та вирішити безліч важливих питань, представники приватного сектору повідомили нам, що податкова служба, безперечно, розвивається у вірному напрямі.
Однак ми отримали інформацію, яка дає привід непокоїтися, щодо зростання навантаження працівників Департаменту модернізації виконанням важливих завдань, пов'язаних з модернізацією, внаслідок чого плинність кадрів Департаменту є дуже високою. Його співробітники намагаються перейти працювати в ДПА та інші міністерства. Значне зосередження на розв'язанні пов'язаних із адмініструванням ПДВ проблем (друга половина 2004 р.), що є цілком зрозумілим, та розробці нових процедур адміністрування й контролю за справлянням ПДВ призвело, якоюсь мірою, до втрати рушійної сили в інших напрямах проекту модернізації.
Рекомендації: ДПА має продовжити заходи щодо забезпечення ресурсів, необхідних для впровадження проекту модернізації, сприяючи його впровадженню відповідно до встановлених термінів, одночасно забезпечуючи його гнучкість з тим, щоб зважати на невідкладні нові заходи з модернізації, такі як пілотний проект з удосконалення адміністрування ПДВ чи проект з модернізації адміністрування акцизного збору, реалізація якого планується в рамках програми.
Концепція змін та управління змінами
У нашому останньому звіті від лютого 2004 року, ми висловили деяку стурбованість щодо значної переваги складової ІТ у проекті модернізації. Ми підтримали розробку сталих процедур та розвиток організації, на результатах якого базуватиметься всебічний процес автоматизації. Наразі ми є свідками декількох прикладів застосування нових розроблених процедур та започаткування реформування організації.
Було вжито також заходів щодо розподілу відподальності за здійснення змін в організації. З цією метою, було призначено заступників голів обласних податкових адміністрацій, відповідальних за питання модернізації. Такий крок заслуговує на похвалу.
ДПС України є дуже великою організацією. Досягнення розуміння необхідності у змінах та їхніх причинах серед усіх співробітників служби, а також їхніх наслідків для персоналу різних підрозділів служби є делікатним завданням, виконання якого потребує багато часу. На основі отриманої інформації, ми вважаємо, що слід посилити роботу щодо підготовки персоналу до суттєвих змін, які стануться внаслідок модернізації.
Одна з тих найбільш важких змін, які мають бути здійснені, стосується ставлення податківців до широкого загалу та платників податків зокрема. Сучасна податкова система вимагає від вищого керівництва, управлінських кадрів і рядових працівників вести справи податкової системи справедливо й ефективно та вищою мірою чесно, поважаючи платників податків. Сучасна податкова адміністрація використовує масово-роз'яснювальну роботу для надання допомоги платникам податків і застосовує примусові заходи як останній засіб лише у крайньому разі, вдаючись при цьому до мінімального необхідного тиску та гарантуючи права платників податків. Сприяння підвищенню рівня добровільної сплати податків є одним із найважливіших обов'язків податкової адміністрації. Незважаючи на те, що вже є ознаки позитивного розвитку в цьому напрямі, слід зробити чимало з тим, щоб здобути довіру платників податків, а також відчутно змінити ставлення до них.
Неясним для нас є те, як саме вище керівництво ДНА має намір втілювати в життя концептуальні плани модернізації на операційному рівні. Можна здійснити організаційні структурні зміни та запровадити нові процедури, використовуючи звичайні засоби командної культури. Змінювання ставлення персоналу до своїх нових обов'язків та платників податків вимагає широкого залучення персоналу до процесу змін. Фактичні зміни в такій великій організації, якою є ДНА наразі, повинні відбуватися в умах і серцях значної кількості персоналу, залученого до цього процесу. Слід підвищити його поінформованість щодо концепцій, які лежать в основі змін, а також цілей, яких слід досягти в рамках ПМДПС.
Рекомендація: Зсунення наголосу з подальшого докладного планування проекту модернізації на впровадження конкретних актуальних завдань є вкрай необхідним.
Ми також пропонуємо провести опитування - найкраще незалежним органом - всього персоналу з тим, щоб визначити його рівень знань та усвідомлення концепцій, планів та завдань проекту модернізації. Це забезпечуватиме створення бази знань співробітників та сприятиме визначенню подальших заходів у цьому напрямі.
Податкова політика
ДПА України проведена значна робота по удосконаленню податкового законодавства. З цією метою, у регіонах створені спеціальні групи по формуванню пропозицій з питань удосконалення податкового законодавства. Підготовлено понад 25 проектів законодавчих і нормативних актів по вдосконаленню адміністрування та нарахування податків. Напрацьовані законопроекти, спрямовані на підвищення рівня добровільного виконання вимог податкового законодавства та запровадження прозорих процедур адміністрування податків, створюють ефективну систему контролю за нарахуванням податків та податковими надходженнями, забезпечують подання декларацій до центру обробки документів в електронному вигляді, поштою або через будь-яку з державних податкових інспекцій (відділень), аналіз та виявлення порушень щодо сплати податків та знеособлене спілкування платників податків з працівниками ДПС в частині подачі податкових декларацій.
Рекомендації: Необхідно створити дієву систему підготовки проектів нормативних документів відповідно до нових законів України, проведення роз'яснювальної роботи по їх запровадженню та вивченню заздалегідь до початку дії законодавчих актів.
Людські ресурси
У рамках проекту модернізації, буде спрощено організаційну структуру ДПС, запроваджено нові процедури, автоматизовано, більшість процесів і вжито заходів щодо підвищення рівня добровільної сплати податків.
Такі зміни, що безпосередньо стосуються введення нових технологій в процес адміністрування податків, призведуть до відносного перерозподілу уваги між персоналом та капітальними вкладеннями. Це означає забезпечення значної кількості персоналу іншими знаннями й вміннями, як наприклад, в сфері боротьби з кримінальними порушеннями податкового законодавства. Ми стурбовані, що керівництво ДПА ще не представило свого бачення стосовно реструктуризації персоналу в майбутньому та навчання необхідним умінням. Управління людських ресурсів, схоже, не усвідомлює складність реструктуризації персоналу у соціальне прийнятний спосіб та розбудови нових спроможностей. Члени Наглядової Ради, однак, розуміють, що ДПА звертатиметься із запитом про надання технічної допомоги в напрямі планування людських ресурсів.
Рекомендації: Управління людських ресурсів має скласти план реструктуризації персоналу шляхом перепідготовки персоналу, працевлаштування вивільнених осіб, подальшого підбору персоналу, а також визначення потреб у навчанні для реалізації проекту модернізації.
Планові показники надходження податків
Члени Наглядової Ради усвідомлюють, що Уряд України — на основі макроекономічних прогнозів- встановлює щорічні планові показники надходження податків для ДПС. Члени Наглядової Ради звертають увагу на те, що передбачається технічна допомога на створення спроможностей статистичного аналізу, що підвищить спроможності ДПА щодо прогнозування в подальшому. Такі прогнозовані показники встановлюються для різних рівнів організації та за типами податків також. Метою є забезпечення мінімальних податкових надходжень до бюджету. Показники, які базуються на прогнозах, також призначені стимулювати персонал ДПС до ефективної та результативної праці. Вони є простим способом вимірювання ефективності і результативності роботи. Система планових показників надходження податків може також сприяти стримуванню корумпованої практики. Усі вище зазначені наміри, в принципі, варті похвали. Слід визнати, що вони є вкрай необхідними та мають істотне значення для уряду для визначення рівня податкових надходжень до бюджету.
Проте, провідна міжнародна практика свідчить, що недоліки системи планових показників надходження податків як засобу оцінювання ефективності роботи та стимулювання перевищують її переваги. На нашу думку, такі показники можуть завдавати шкоди сучасній податковій адміністрації з декількох причин. По-перше, вони примушують податкові адміністрації зосереджуватися на вже ідентифікованих платниках податків, збільшуючи вимоги до них щодо справляння податків. Отже, часто ігнорується необхідність у вкладанні інвестицій в ідентифікацію додаткових платників податків і внесення їх до податкової мережі. У такій країні як Україна, де частка тіньової економіки є значною (25-40% ВВП відповідно до отриманої інформації), така система показників призводить до надто нерівномірного розподілу податкового тягаря. По-друге, як результат такого нерівного розподілу податкового тягаря, підриватиметься добровільна сплата податків платниками, що призведе до збільшення спроб платників податків ухилятися від сплати податків. По-третє, як результат виконання планових показників надходження податків може встановитися небажана практика серед податківців, особливо, якщо їхні винагороди ув'язані із забезпеченням запланованих надходжень до бюджету за рахунок податків. Співробітники ДПС, ймовірно, віддаватимуть перевагу легким способам добування надходжень з уже визначених джерел, а не зосередженню зусиль на тих податкових надходженнях, що їх не було сплачено. Це загострюватиме нерівний розподіл податкового тягаря. Існує також певний ризик щодо виникнення почуття самовдоволення серед податківців, як тільки планові показники податкових надходжень буде виконано.
Зважаючи на всі фактори, планові показники податкових надходжень, навіть коли вони базуються на економічних прогнозах та є корисними в короткостроковій перспективі, однак, зрештою, можуть призвести до зворотних результатів та наражати на ризик підвищення рівня добровільної сплати податків.
Рекомендації: Результативність роботи персоналу ДПС має оцінюватися на основі інших критеріїв, а не на базі кількості стягнених податків. Такі критерії мають включати кількість ідентифікованих додаткових платників податків.
Ухилення від сплати податків та податкове шахрайство; Ідентифікація та реєстрація платників податків
Як зазначено вище, частка тіньової економіки в Україні є істотною. Це означає, що велика кількість потенційних платників податків не робить внесок у збільшення податкових надходжень до бюджету. На нашу думку, ДПС виділяє недостатні ресурси на виявлення фактів ухилення від сплати податків та податкового шахрайства з боку суб'єктів господарювання та залучення додаткових платників податків до податкової мережі. Передумовою підвищення рівня добровільної сплати податків є якомога рівномірніший розподіл податкового тягаря у відповідності до податкового законодавства.
Рекомендація: ДПС має ініціювати додаткові заходи щодо скорочення втрат надходження платежів внаслідок ухилення від сплати податків, ідентифікації додаткових платників податків та їхньої реєстрації з метою справляння податків. Виявлення осіб, які ухиляються від сплати податків, має бути критерієм винагороди персоналу.
Управління ризиками і відбір платників податків для перевірок
ДПА запровадила систему управління ризиками як засобу відбору платників податків для перевірок. У рамках пілотного проекту щодо вдосконалення адміністрування ПДВ, про який нам надали інформацію, платники податків розподіляються за чотирма "коридорами" на основі великої кількості критеріїв ризику. Такі критерії було розроблено на основі інформації, отриманої з різних джерел, як наприклад, Служба митниці. Такий підхід є дуже сучасним і, якщо пілотний проект буде успішним, то його напрацювання можна в подальшому використовувати для відпрацювання інших видів податків, таких як: акцизний збір, податок на прибуток та податок на доходи фізичних осіб.
Одним з наших спостережень щодо розподілу платників податків за "коридорами" є те, що незначна кількість платників податків розподіляється в зелений "коридор", де розряд ризику є низьким, що передбачає автоматичне відшкодування ПДВ. Переважна більшість платників податків знаходиться в інших "коридорах", що потребує ручного втручання та аудиту. Ми не помітили, щоб приймалися до уваги наявні ресурси аудиту, які лежать в основі розподілу платників податків за категоріями уваги. Оскільки ресурси для проведення перевірок є обмеженими, то потреба в здійсненні контролю має бути збалансована з наявними ресурсами.
Рекомендація: Розподіл платників податків за коридорами має бути співвимірним з ресурсами, які є в наявності для проведення перевірки кожного "коридору".
Ми звернули увагу на розбіжність у результатах ручного та автоматизованого розподілу платників податків за "коридорами". ДПА слід вжити заходів щодо вдосконалення факторів ризику з метою скорочення цієї розбіжності.
ПДВ
Адміністрування ПДВ в Україні піддавалося суворій критиці впродовж декількох років. Було визначено наступні проблеми, які спричинили критичну ситуацію з ПДВ, а саме: недосконале законодавство, широко поширені зловживання оподаткуванням, ухилення від сплати податків та шахрайства з боку платників податків, незадовільні та навіть несанкціоновані процедури, особливо щодо відшкодування ПДВ, а також наявність вторинних ринків відшкодування. Практика випуску облігацій замість відшкодування його грошовими коштами сприймається підприємцями як абсолютно незадовільна.
ДПА України вирішує ці проблеми шляхом започаткування широкомасштабної програми, спрямованої на вдосконалення адміністрування ПДВ за допомогою таких заходів, як розробка проекту нового закону про ПДВ з тим, щоб удосконалити законодавчу базу та охопити повною мірою всі питання в законі, а також за рахунок виконання Указу Президента України про невідкладні заходи щодо вдосконалення адміністрування ПДВ на базі нових розроблених методологій і процедур адміністрування ПДВ, який спрямований на боротьбу з шахрайствами з відшкодуванням ПДВ та іншими порушеннями правил. До того ж, ДПА започаткувала пілотний проект з метою запровадження автоматизованої системи оцінки ризиків, пов'язаних із адмініструванням ПДВ, та здіснення контролю за справлянням цього податку платниками ПДВ. На сьогодні, пілотний проект вважається успішним з боку вищого керівництва ДПА, і його результати будуть запроваджені в національному масштабі. Усі зазначені заходи є необхідними для того, щоб рішуче взятися за розв'язання серйозних проблем, пов'язаних із ПДВ, і можна сподіватися, що буде створено платформу для належного та ефективного адміністрування ПДВ. Проблема відшкодування грошовими коштами ПДВ, однак, досі ще не вирішена. Здобута інформація під час зустрічей з представниками бізнесових структур свідчить, що ситуація з ПДВ все ще є придатною для шахрайства та корумпованої практики.
Рекомендація: 3 огляду на значний потенціал збільшення надходжень від ПДВ, якщо адмініструвати цей податок правильно, а також негативний вплив, який справляють існуючі процедури на іноземні інвестиції, слід розв'язувати інші проблеми, які ще залишилися.
Прозорість
Проблема, яка пов'язана з корупцією та недостатністю прозорості, звісно, не обмежується ПДВ. Нашим загальним спостереженням є те, що керівництво ДПА має надзвичайно жорстко протидіяти неправочинним процедурам та платежам усіх видів. Слід також оцінювати місцеві органи управління з точки зору їхньої спроможності долати корупцію.
Апеляції
Процес подання апеляцій в Україні є добре розвиненим. Незадоволений платник податків може подати апеляцію до державної податкової служби на трьох різних рівнях, а також, потенційно, на трьох рівнях судової системи, за межами податкової адміністрації. Відповідні положення щодо термінів подання апеляцій та прийняття рішення з боку ДПА забезпечують їх розгляд податковою адміністрацією впродовж поміркованих термінів.
Однак ми виявили деякі недоліки існуючої системи. Один з них - наявність декількох рівнів в податковій адміністрації для подання апеляцій. Більшість країн вважають, що один адміністративний рівень є достатнім. І ми згодні з цим.
Інше питання, яке викликає занепокоєння, стосується неухильного збільшення кількості апеляцій. Податківці повідомили нам, що однією з причин є бажання платника податків відстрочити сплату податків. Згідно закону, терміни сплати податку збільшуються, спір за яким розв'язується в судовому порядку, доки остаточне рішення не буде винесено судом. До того ж, ніякі відсотки не нараховуються на несплачену суму податку, доки триває процес апеляції. Ясно, що такі правила є на користь процесу апеляції.
Третім недоліком існуючої ситуації є той факт, що, оскільки податкова адміністрація неохоче змінює суму нарахувань упродовж адміністративного процесу, можливо, через прогнозні показники надходження податків, то платник податків, як правило (до 80% справ, як повідомлялося), виграє спір, як тільки справу передають на розгляд до суду. Така ситуація є дуже незадовільною, що, ймовірно, веде до зниження впевненості в спроможностях податкової адміністрації діяти згідно законів та неупереджено. Досвід багатьох інших країн свідчить, що податкова адміністрація виграє переважну більшість спорів, які розглядаються в суді.
Рекомендації: Слід внести зміни до податкового законодавства з метою запобігання поданню апеляційних скарг з метою зволікання зі сплатою податків.
ДПА має вжити заходів щодо створення незалежнішої системи апелювання, збільшення чисельності персоналу, залученого до процесу апеляцій, та підвищення їхнього рівня кваліфікації з тим, щоб привести їхній рівень компетентності у відповідність з компетенцією юристів, які представляють інтереси платників податків у суді.
У разі, якщо справи є ясними, то апеляції за ними мають вирішуватися в ДПА з тим, щоб віддати платникові податків те, що належить йому по праву, та уникнути навмисного ставлення.
Масово-роз'яснювальна робота, надання послуг та інформації
Засоби і способи надання інформації та послуг представникам громадськості, загалом, добре розвинені. Платники податків можуть звертатися за консультаціями до ДПС різними шляхами (за допомогою листів, повідомлень електронною поштою, телефонних дзвінків, особистих прийомів, відвідань wеЬ-сайта). ДПА/ДПС започаткувала декілька ініціатив з метою підвищення довіри громадськості до податкової адміністрації, використовуючи також неортодоксальні методи. І це заслуговує на похвалу.
Однак декілька осіб, з якими ми мали бесіди, скаржилися на погану доступність до послуг ДПА/ДПС, особливо на районному й місцевому рівнях. Співробітники ДПА також підкреслювали, що, загалом, їм бракує людських ресурсів для проведення масово-роз'яснювальної роботи, і вони неспроможні задовільно обслуговувати велику кількість запитів громадськості. Лише приблизно 1200 співробітників задіяні в цьому процесі в масштабах країни.
Представники приватного сектора також скаржилися на низьку якість консультацій, наданих персоналом підрозділів масово-роз'яснювальної роботи. Проте, вони визнають готовність і бажання персоналу надавати інформацію та консультації. Якість інформації має істотне значення. Якщо платникам податків надавати достатню та вірну інформацію, яка дозволить їм виконувати свої податкові зобов'язання, то обсяги моніторингу і контролю за їх звітністю зменшуватимуться. Високоякісні послуги та інформація, отже, є значною перевагою і необхідністю для сучасної податкової адміністрації.
Рекомендації: Слід значно збільшити ресурси для виконання масово-роз'яснювальної роботи. У більш розвинених податкових адміністраціях, залучення від 10% до 15% персоналу до такої діяльності є узвичаєним.
Слід значно підвищити якість послуг та інформації. Вдалою практикою є призначення найдосвідченішого та найкомпетентнішого персоналу до виконання таких обов'язків.
Організація
Існує 8 офісів великих платників податків у ДПС. Така кількість відповідає провідній міжнародній практиці, яка передбачає здійснення обслуговування кваліфікованим персоналом та приділення особливої уваги до великих платників податків, оскільки вони забезпечують значні податкові надходження до бюджету. Відповідно до наших спостережень, обслуговування платників податків в цьому офісі не є обов'язковим. Такі платники можуть зробити вибір на користь обслуговування в звичайній податковій інспекції. Такий "шопінг інспектора" має потенційні шкідливі наслідки. Платник податків не має вирішувати, де або хто буде його/її обслуговувати та перевіряти. Така практика призводить також до незбалансованого процесу оцінки ризиків і, отже, відбору для аудиту.
Рекомендація: Розподіл платників до офісу великих платників податків має бути обов'язковим для великих підприємств у відповідності до відповідних установлених критеріїв.
Інформованість громадськості:
Незважаючи на те, що ДПА оприлюднила заяву про цілі й завдання ПМДПС серед професійних працівників та платників податків, широкий загал навряд чи знає про цілі й завдання проекту модернізації та його значущість. На нашу думку, підвищення рівня інформованості громадськості сприятиме досягненню цілей ПМДПС.
Рекомендація: Продовжити роботу по оприлюдненню інформації про бачення та концепції, які лежать в основі проекту модернізації, в відповідних урядових виданнях. Активніше залучати та зацікавлювати журналістів до участі в обговореннях, та поширенні інформації щодо ходу впровадження проекту модернізації.
ПОКАЗНИКИ ВІДСТЕЖЕННЯ ПРОСУВАННЯ ТА ЕФЕКТИВНОСТІ ПРОГРАМИ МОДЕРНІЗАЦІЇ ДПС
(2003 і 2004 роки, згодом - кожні шість місяців)
Інформація щодо надходжень платежів (у гривнях)
- Всього, в т.ч.:
- Податок на прибуток
- Податок на доходи фізичних осіб
- Податок на додану вартість - нетто
- брутто НР (Наглядова Рада)
- відшкодування НР
- Акцизний збір (з вироблених
в Україні товарів)
- Інші податки НР
Всього, в т.ч.:
- Платники податку на
Прибуток
- Платники податку на доходи - Роботодавці
фізичних осіб - Працівники НР
- Суб'єкти
підприємницької
діяльності
- Платники ПДВ
- Платники акцизного збору НР
- Платники інших податків НР (спадщина, подарунки)
Кількість поданих податкових декларацій
Всього, в т.ч.:
- з податку на прибуток
- з податку на доходи фізичних осіб НР
- з податку на додану вартість
- з акцизного збору НР
Інформація щодо управління сплатою податків (кількість)
Кількість своєчасно поданих податкових декларацій
- Всього, в т.ч.: НР
- з податку на прибуток
- з податку на доходи фізичних осіб НР
- з податку на додану вартість
- з акцизного збору НР
Кількість прострочених або неповних платежів
Всього, в т.ч.: НР
- податку на прибуток НР
- податку на доходи фізичних осіб НР
- податку на додану вартість НР
- акцизного збору НР
- несвоєчасне подання або неподання НР
- несвоєчасний або неповний платіж НР
- Інше НР
- кількість перевірок на місцях
- юридичні особи НР
- фізичні особи НР
- кабінетний аудит (кількість)
- донарахування (суми) за рахунок
- перевірок на місцях НР
- кабінетного аудиту НР
- штрафні санкції (суми)
- пеня (суми)
Примусове стягнення (суми)
- податкова заборгованість за видами податків та НР
давністю
- надходження за рахунок стягнення податкового
боргу
- в позасудовому порядку
- після розгляду в суді
Розв'язання спорів/апеляції (кількість)
- Кількість розглянутих скарг платників податків
- задоволене в повному обсязі НР
- задоволене частково НР
- залишено без змін
- Кількість переданих до суду скарг
- задоволено в повному обсязі НР
- задоволено частково НР
- залишено без змін
Боротьба з податковими шахрайствами (кількість)
- кількість порушених кримінальних справ
- кількість засуджених
- кількість виправданих судом НР
- Кількість листів, отриманих від платників
податків
- Кількість звернень, отриманих електронною НР
поштою
- Кількість консультацій, наданих по телефону
- Кількість консультацій, наданих на особистому
прийомі
- Кількість відвідувань wеЬ-сайтів ДПА/ДПС НР
- Кількість брошур і буклетів за типами НР
Внутрішня інформація (кількість)
Чисельність персоналу
- Загальна кількість працівників, задіяних у
здійснення контролю за справлянням податків:
в т.ч.:
- у проведення перевірок
- примусове стягнення
- Чисельність працівників, що проводять масово-
роз'яснювальну роботу НР
- Чисельність працівників у підрозділах апеляції
- Чисельність персоналу в територіальному розрізі
- Чисельність персоналу офісів великих платників податків
- Річна плинність кадрів
- Державні податкові інспекції НР
- Кількість створених районних відділів НР
Розробка законодавчих актів (кількість)
- Кількість законодавчих актів, що супроводжуються податковою службою, за типами
Ставлення платників податків до податкової системи
- Обстеження, проведені ДПА, щодо ставлення платників податків до податкової системи.
Методика розрахунку ключових показників
ефективності проекту „Програма модернізації
державної податкової служби України"
Ключові показники (параметри) ефективності Проекту.
o Підвищення показника рівня добровільності виконання платниками своїх податкових зобов'язань з базового рівня 54,54 у 2001 році до 65,0 до кінця Фази 1 та до 80,0 до кінця Фази 2.
o Підвищення показника витрат на виконання вимог податкового законодавства платниками податків з базового рівня 56,11 у 2001 році до 65 до кінця Фази 1 та до 75 до кінця Фази 2.
o Підвищення показника ймовірності виявлення випадків ухилення від сплати податків та неплатежів з базового рівня 51,70 у 2001 році до 60 кінця Фази 1 та до 75 до кінця Фази 2.
o Підвищення показника якості функціонування ДПС при адмініструванні податків та наданні послуг платникам з базового рівня 33,56 у 2001 році до 55 до кінця Фази 1 та до 80 до кінця
Фази 2.
Ключові показники (індикатори) досягнень прогресу впровадження Програми
модернізації
Оцінка результатів досягнення прогресу впровадження Програми модернізації проводиться на основі ключових показників (індикаторів):
1. Показник добровільності виконання платниками податків своїх податкових зобов'язаньвизначається як співвідношення суми своєчасного надходження податків і зборів (обов'язкових платежів) до бюджетів та державних цільових фондів за деклараціями до суми податків і зборів (обов'язкових платежів) до бюджетів та державних цільових фондів, належних до сплати за рік відповідно до поданих декларацій та донарахувань за актами перевірок. Прогресивним вважається збільшення значення індикатора з його поступовим наближенням до 1 (або у відсотках - 100%).
2. Витрати на виконання вимог податкового законодавства платниками податків оцінюються за результатами відповідей платників на наступні запитання: "Чи вважаєте Ви обтяжливими витрати на: ведення податкового обліку, подання податкової звітності, взаємодію з податковими органами?" і обчислюється як середнє арифметичне відсотків платників, що дали заперечувальні відповіді на ці запитання. Діапазон припустимих значень індикатора - від 0 до 1. Прогресивним вважається зменшення значення індикатора з наближенням до 1 (або у відсотках - 100%).
3. Ймовірність виявлення випадків ухилення від сплати податків та неплатежів визначається за результатами опитування платників, що оцінюють можливість виявлення ухилень від сплати податків за результатами перевірок органами ДПС. Діапазон значень оцінок - від 0 до 1. Прогресивним вважається наближення значення індикатора до 1 (або у відсотках - 100%).
4. Якість функціонування ДПС при адмініструванні податків та наданні послуг платникам визначається за результатами відповідей платників на наступні запитання:
"Чи можливо досягти однозначного тлумачення податкового законодавства завдяки роз'ясненням та консультаціям податкових органів?";
"Чи вважаєте Ви дії працівників податкових органів компетентними?";
"Чи вважаєте Ви дії працівників податкових органів доброчесними?";
"Чи вважаєте Ви дії працівників податкових органів неупередженими?";
"Чи вважаєте Ви дії працівників податкових органів прозорими?".
Значення індикатора обчислюється як середнє арифметичне відсотків платників, що дали позитивні відповіді на поставлені питання. Діапазон значень індикатора - від 0 до 1. Прогресивним вважається наближення значення індикатора до 1 (або у відсотках -100%).
Розрахункові дані базових і планових значень індикаторів
№ з/п | Найменування ключових показників (індикаторів) досягнень прогресу впровадження | Значення індикаторів | ||
Базові 2001 р. | На кінець 1 фази | На кінець 2 фази | ||
1. | Показник добровільності виконання платниками своїх податкових зобов'язань, % | 54,54 | 65,0 | 80,0 |
2. | Витрати на виконання вимог податкового законодавства платниками податків, % | 56,11 | 65,0 | 75,0 |
3. | Ймовірність виявлення випадків ухилення від сплати податків та неплатежів, % | 51,7 | 60,0 | 75,0 |
4. | Якість функціонування ДПС при адмініструванні податків та наданні послуг платникам, % | 33,56 | 55,0 | 80,0 |