Вебпортал працює в тестовому режимі. Зауваження та пропозиції надсилайте на web_admin@tax.gov.ua
diya Єдиний державний
вебпортал електронних послуг
Ключові слова

ПРОТОКОЛ № 4 засідання Громадської ради при Міністерстві доходів і зборів України

опубліковано 07 жовтня 2013 о 09:57

Дата та час проведення: 24 вересня 2013 року, 10 год. 00 хв.

Місце проведення: Конгрес-хол Міністерства доходів і зборів України (площа Львівська, 8, м. Київ)

Присутні: на початок засідання зареєстровано 63 члени Громадської ради, серед них за довіреністю – 6 осіб.

Представники Міністерства доходів і зборів України:

Левицький В. С. – виконуючий обов’язки Міністра доходів і зборів України;

Мішин М. О. – начальник відділу перевірок трансфертного ціноутворення Департаменту податкового та митного аудиту;

Задорожний О. М. – заступник директора – начальник управління методології податку на прибуток підприємств Департаменту координації нормотворчої та методологічної роботи з питань оподаткування;

Дороховський О. М. - директор Департаменту митної справи;

Прокопенко Я. П. – заступник директора – начальник управління митної вартості, класифікації товарів та заходів регулювання ЗЕД Департаменту митної справи;

Кворум є.

Порядок денний:

1. Актуальні питання застосування Закону України «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо трансфертного ціноутворення» від 04.07.2013р. № 408-VII.

2. Питання визначення та коригування митної вартості товарів.

3. Обрання секретаря Громадської ради при Міндоходів.

4. Різне.

 

Головуючий на засіданні: Голова Громадської ради при Міндоходів України Романчук Я. В.

На початку засідання члени Громадської ради одноголосно затвердили Порядок денний.

 

СЛУХАЛИ:

Левицького В. С. (виконуючий обов’язки Міністра доходів і зборів України), який зазначив, що законодавство про трансфертне ціноутворення успішно діє у іноземних державах. Доповідач звернув увагу, що головна мета Закону України «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо трансфертного ціноутворення» від 04.07.2013р. № 408-VII, який набрав чинності з 1 вересня 2013 року – прибуток повинен залишатися у країні, де його одержують, якщо потужності підприємства в Україні – прибуток повинен залишатися в Україні. Доповідач вказав, що необхідним є використання електронних систем для зменшення корупційних ризиків під час здійснення митних і податкових процедур.

 

З питання 1 Порядку денного:

СЛУХАЛИ:

Врублевську Л. В. (заступник голови Комісії Громадської ради з питань податкової політики), яка доповіла про зміст окремих норм Закону України «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо трансфертного ціноутворення» від 04.07.2013р. № 408-VII, а саме: щодо системи ціноутворення, поняття контрольованих операцій, підстав для визнання операцій контрольованими, методів визначення ціни контрольованої операції, подання звіту про контрольовані операції та проведення перевірки контрольованих операцій. Звернула увагу на особливості договору з Міністерством доходів і зборів України про узгодження ціни у контрольованих операціях. Акцентувала увагу, що за порушення законодавства у сфері трансфертного ціноутворення законом передбачено штрафні санкції.

Доповідач, підсумовуючи, звернула увагу на проблемні питання щодо застосування положень законодавства про трансфертне ціноутворення, зокрема, яким чином буде подаватися звітність у 2013 році (необхідно буде звітувати за період з 1 –го вересня чи звітним періодом буде вважатися рік), на відсутність чіткого визначення терміну «операція», а також на те, що на сьогодні не затверджено переліку держав, де ставка податку нижча, ніж в Україні на 5 і більше % та на проблему відсутності джерел інформації при зіставленні операцій і відсутність чіткого визначення порядку отримання інформації та ін.

Задорожного О. М. (заступник директора – начальник управління методології податку на прибуток підприємств Департаменту координації нормотворчої та методологічної роботи з питань оподаткування), який доповів про стан підготовки нормативно-правових актів, які розроблялися Департаментом координації нормотворчої та методологічної роботи з питань оподаткування на виконання законодавства про трансфертне ціноутворення. Зокрема, розроблено проект Закону України «Про внесення змін до податкового кодексу щодо використання поняття звичайної ціни», що передбачає застосування поняття звичайної ціни лише для контрольованих операцій, у інших випадках застосовується поняття «справедлива ринкова ціна». Крім того, підготовлено проект форми звіту про контрольовані операції, а також визначено порядок його складання. Доповідачем було звернено увагу на те, що Департамент міжнародних зв’язків розробив проект постанови КМУ, якою затверджується перелік країн, де ставка податку нижча, ніж в Україні, на 5 і більше % .

Мішина О. М. (начальник відділу перевірок і трансфертного ціноутворення Департаменту податкового та митного аудиту), який доповів, що для дієвої реалізації норм про трансфертне ціноутворення було створено підрозділ перевірок трансфертного ціноутворення. На даний підрозділ покладено повноваження щодо проведення перевірок, моніторингу цін, а також аналізу документації по трансфертному ціноутворенню, яка подаватиметься платниками податків.

Під час доповіді було акцентовано увагу на тому, що Департаментом податкового та митного аудиту було розроблено 5 проектів нормативно-правових актів Кабінету Міністрів України, що визначають Перелік спеціалізованих комерційних видань, Перелік джерел інформації, Порядок розрахунку та застосування ринкового діапазону цін і ринкового діапазону рентабельності, Порядок процедури узгодження цін у контрольованих операціях, за результатами яких складаються двосторонні та багатосторонні договори, а також Відсотковий діапазон цін для окремих товарних позицій по УКТЗЕД.

Крім того, доповідач звернув увагу, що ст. 39 Податкового кодексу України не обмежує право застосування іншої інформації, якщо вона відсутня у офіційних джерелах. Було зазначено, що додатково планується розробити порядок здійснення моніторингу цін у контрольованих операціях, форму акта – довідки про результати проведення контролю операції, а також порядку їх заповнення, порядок проведення пропорційного та зворотного коригування, форму повідомлення про контрольовані операції.

ОБГОВОРЕННЯ:

В обговоренні взяли участь:

Козаченко Л. П. (Голова Ради підприємців при КМУ) щодо важливості розробки якісних нормативно-правових актів, спрямованих на реалізацію положень Податкового кодексу України щодо трансфертного ціноутворення.

Вознюк О. В.  (ГО «ІФА УКРАЇНА») звернула увагу на те, що у іноземних державах використовуються спеціальні бази для трансфертного ціноутворення, такі як: «Амадеус», «Каталіс», «Спарк» та інші. Дані бази створюються комерційними організаціями, а інформація вноситься до них органами державної влади. Доповідачем було запропоновано внести такі бази до офіційного переліку джерел інформації про трансфертне ціноутворення.

Мішин М.О. (начальник відділу перевірок і трансфертного ціноутворення Департаменту податкового та митного аудиту), який зазначив, що спеціальні бази (такі як «Амадеус», «Спарк» тощо) містять фінансову інформацію, отриману на підставі бухгалтерської та статистичної звітності підприємств, тому ці джерела не можуть бути включені до переліку, який буде затверджено Урядом, що передбачає лише джерела інформації про ринкові ціни.

Дороговоз Ю. С. (Союз промисловців та підприємців України) наголошувала на необхідності проведення круглих столів, а також роботи в комісіях щодо даних питань.

Романчук Я. В. (Голова Громадської ради при Міндоходів України) підбив підсумки обговорення та виніс на голосування наступні пропозиції:

1) з урахуванням актуальних питань застосування норм законодавства про трансфертне ціноутворення затвердити узагальнені пропозиції членів Громадської ради щодо удосконалення чинних норм Податкового кодексу України, що стосуються трансфертного ціноутворення, та направити такі пропозиції для узгодження та опрацювання в Міністерство доходів і зборів України.

2) з урахуванням наявності неврегульованих питань щодо застосування законодавства про трансфертне ціноутворення, а також з метою уникнення множинного тлумачення та забезпечення єдиної практики застосування відповідних норм Податкового кодексу України, звернутися до Міністерства доходів і зборів України щодо надання узагальнюючої податкової консультації з роз’ясненням найбільш актуальних та спірних для бізнесу питань.

3) звернутись до Міністерства доходів і зборів України про створення спільної робочої групи з підготовки змін до Податкового кодексу України з питань трансфертного ціноутворення та узагальнюючої податкової консультації з питань трансфертного ціноутворення.

ГОЛОСУВАЛИ:

За пропозицію Романчука Я. В.

«за» - одноголосно.

ВИРІШИЛИ:

Пропозицію Романчука Я. В. підтримано.

 

З питання 2 Порядку денного:

СЛУХАЛИ:

Кучинського Ю. Ф. (заступник голови Комісії Громадської ради з питань митної справи), який доповів, що з усіх регіонів України надходять скарги на дії митних органів щодо коригування заявленої митної вартості товарів, шляхом її суттєвого збільшення.

За результатами проведеного аналізу проблемних питань, пов’язаних з діяльністю працівників митниці щодо здійснення контролю за правильністю визначення митної вартості товарів, доповідач виділив наступні наявні проблеми:

- посилання на розбіжності у документах та невизначеність трактування поняття «розбіжності»;

- недотримання черговості застосування методів визначення митної вартості товарів, визначених ст. 57 Митного кодексу України;

- вимоги працівників митниці щодо надання документального підтвердження заявленої митної вартості товарів, в результаті чого кількість додатково поданих документів може становити десятки;

- ігнорування звернень підприємств про проведення консультацій щодо обрання методу визначення митної вартості.

ОБГОВОРЕННЯ:

В обговоренні взяли участь:

Дороховський О. М. (директор Департаменту митної справи Міністерства доходів і зборів України), який закликав звертатися безпосередньо до керівництва Департаменту у випадку виявлення порушень представниками митниці чинного законодавства, а також зазначив про готовність Департаменту митної справи Міністерства доходів і зборів України до співробітництва, обговорення питань щодо доцільності внесення змін до чинного митного законодавства.

Романчук Я. В. (Голова Громадської ради при Міндоходів України), який запропонував не приймати рішення з вказаного питання порядку денного, ще раз винести дане питання на засідання комісії спільно з Департаментом.

Кучинський Ю. Ф. (заступник голови Комісії Громадської ради з питань митної справи) зазначив, що відсутні підстави для неприйняття рішення з даного питання порядку денного, а також надав наступні пропозиції:

1. направити звернення до Міндоходів України щодо проведення спільної телефонної конференції (селекторної наради) за участі керівників митниць та Громадських рад при територіальних органах доходів і зборів України з метою обговорення проблемних питань;

2. наголосити на необхідності застосування закріпленої Митним кодексом України процедури пост-аудиту;

3. запропонувати Міністерству доходів і зборів України провести спільну нараду за участі представників Комітету ВРУ з питань податкової та митної політики, представників підприємств-виробників з метою обговорення питань коригування митної вартості товарів;

4. доручити Комісії з питань митної справи подовжити роботу щодо збору та аналізу матеріалів, звернень та скарг представників громадськості та суб’єктів ЗЕД щодо проблемних питань, пов’язаних із визначенням та коригуванням митної вартості товарів.

ГОЛОСУВАЛИ:

За пропозицію Кучинського Ю. Ф.

«за» - одноголосно.

ВИРІШИЛИ:

Пропозицію Кучинського Ю. Ф. підтримано.


З питання 3 Порядку денного:

СЛУХАЛИ:

Романчука Я. В. (Голова Громадської ради при Міндоходів України), який запропонував обрати секретарем Громадської ради при Міндоходів України Рачука Олега Олександровича (Всеукраїнська громадська організація «Асоціація адвокатів України»).

ГОЛОСУВАЛИ:

За кандидатуру Рачука О.О.

«за» - одноголосно.

ВИРІШИЛИ:

Секретарем Громадської ради при Міндоходів України обрано Рачука Олега Олександровича.

 

З питання 4 Порядку денного:

СЛУХАЛИ:

Романчука Я. В. (Голова Громадської ради при Міндоходів України), який наголосив на необхідності обрання на наступному засіданні керівництва Експертно-апеляційної комісії та Комісії з питань запобігання та протидії корупції та з питань діяльності органів фінансових розслідувань і податкової міліції.

Дороговоз Ю. С. (Голова Комісії з питань податкової політики Громадської ради при Міндоходів України), яка запропонувала:

 

1) направити в Міністерство доходів і зборів України узагальнені висновки Комісії з питань податкової політики щодо наслідків запровадження положень проекту Закону України «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо подальшого удосконалення оподаткування податком на додану вартість»;

2) об’єднати роботу Ради з питань стимулювання інвестицій та підприємницької діяльності та Громадської ради при Міністерстві доходів і зборів України шляхом створення спільних робочих груп з опрацювання законопроектів.

Голова Громадської ради при Міндоходів, Романчук Я. В. оголосив про закриття засідання.

 

 

Голова Громадської ради

при Міндоходів України                             Я. В. Романчук

 

Секретар Громадської ради

при Міндоходів України                                             О.О. Рачук