КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА від 9 вересня 2003 р. N 1427 м. Київ
Про прогноз показників зведеного бюджету України за основними видами доходів, видатків та фінансування на 2005 - 2007 роки
Із змінами і доповненнями, внесеними
постановою Кабінету Міністрів України
від 30 листопада 2004 року N 1607
Кабінет Міністрів України ПОСТАНОВЛЯЄ:
Схвалити прогноз показників зведеного бюджету України за основними видами доходів, видатків та фінансування на 2005 - 2007 роки, що додається.
Прем'єр-міністр України | В. ЯНУКОВИЧ |
СХВАЛЕНО постановою Кабінету Міністрів України від 9 вересня 2003 р. N 1427 |
ПРОГНОЗ ПОКАЗНИКІВ ЗВЕДЕНОГО БЮДЖЕТУ УКРАЇНИ ЗА ОСНОВНИМИ ВИДАМИ ДОХОДІВ, ВИДАТКІВ ТА ФІНАНСУВАННЯ НА 2005 - 2007 РОКИ
Мета прогнозу показників зведеного бюджету України
На основі аналізу рівня розвитку податково-бюджетної системи держави та виходячи з основних завдань щодо посилення соціальної спрямованості реформ, викладених у Посланні Президента України до Верховної Ради України "Україна: Поступ у XXI століття. Стратегія економічного та соціального розвитку на 2000 - 2004 роки", Посланні Президента України до Верховної Ради України "Європейський вибір. Концептуальні засади економічного та соціального розвитку України на 2002 - 2011 роки" та у Програмі діяльності Кабінету Міністрів України, Мінфіном розробляється податково-бюджетна стратегія на середньострокову перспективу.
Основні напрями податково-бюджетної стратегії України, розроблені з урахуванням політики формування доходів та розподілу видатків бюджету на 2005 - 2007 роки, забезпечать послідовність реалізації короткострокових цілей, закладених у проекті Закону України "Про Державний бюджет України на 2004 рік".
Метою середньострокової податково-бюджетної стратегії є досягнення довгострокового сталого розвитку заради підвищення добробуту населення.
Мета розроблення прогнозу полягає у визначенні прогнозних обсягів бюджетних ресурсів для обґрунтування податково-бюджетної стратегії на 2005 - 2007 роки.
Головним завданням на середньострокову перспективу є досягнення сталого економічного зростання в умовах фінансової стабільності, активізація інвестиційних процесів і структурних перетворень та проведення цілеспрямованої соціальної політики держави.
Середньостроковий прогноз дозволить забезпечити ефективне і раціональне управління державними фінансами, насамперед подолання бідності і поліпшення якості життя найбільш уразливих верств населення, а також допоможе виконати бюджет відповідно до цілей податково-бюджетної політики.
Економічні і соціальні цілі Кабінету Міністрів України
Кабінет Міністрів України визначив такі середньострокові цілі:
стале економічне зростання;
зниження рівня бідності та зміцнення середнього класу;
всебічний і гармонійний людський розвиток;
екологічна стабільність;
поступова інтеграція до світової економічної та фінансової системи;
зменшення реґіональних дисбалансів;
підвищення дієздатності влади та держави.
Основними цілями податково-бюджетної політики на середньострокову перспективу є:
економічна - підтримка макроекономічної стабільності та створення умов для сталого довгострокового економічного зростання;
соціальна - підтримка рівня життєдіяльності людини та розвиток людського потенціалу;
фінансова - ефективне управління державними фінансами.
Для досягнення зазначених цілей необхідно забезпечити виконання комплексу відповідних завдань.
А. Економічна ціль:
закріплення досягнутих за останні три роки тенденцій макроекономічного розвитку, зниження рівня інфляції, збереження стабільності курсу гривні, досягнення збалансованості та реальності бюджету;
зниження податкового навантаження та розширення бази оподаткування, забезпечення детінізації економіки, легалізації доходів суб'єктів господарювання, скорочення пільг і субсидій;
розвиток процесу переорієнтації кредитних ресурсів у приватні інвестиції для розвитку національної економіки;
зниження рівня державного боргу та ефективне управління державним боргом;
посилення значення соціальних чинників довгострокового економічного зростання шляхом розвитку трудового потенціалу населення та підвищення ефективності його використання, проведення реформи оплати праці.
Б. Соціальна ціль:
повний перехід до системи адресної соціальної допомоги як засобу підтримки найбідніших громадян, зменшення соціального напруження у суспільстві;
підвищення якості освіти;
забезпечення охорони здоров'я населення;
поліпшення безпеки життєдіяльності людини.
В. Фінансова ціль:
розроблення та реалізація державної політики в усіх галузях економіки на основі стратегічного середньо- та довгострокового планування з використанням програмно-цільового методу розподілу видатків;
посилення контролю за ефективним витрачанням ресурсів розпорядниками бюджетних коштів, досягнення цілей кожної програми;
збільшення відкритості та прозорості бюджетного планування;
оптимізація фінансових потоків між бюджетами різних рівнів, забезпечення збереження питомої ваги місцевих бюджетів у зведеному бюджеті.
Середньострокові бюджетні індикатори
Доходи зведеного бюджету у 2005 році прогнозуються на рівні 82352,6 млн. гривень, або 27,09 відсотка ВВП, що нижче рівня 2004 року. У середньостроковій перспективі прогнозується поступове підвищення рівня доходів до 28,78 відсотка ВВП у 2007 році.
Дефіцит бюджету у 2005 році прогнозується у розмірі 555,1 млн. гривень, або 0,18 відсотка ВВП. Фінансування дефіциту бюджету прогнозується за рахунок надходжень від приватизації, рівень яких становитиме 2,1 млрд. гривень. У середньостроковій перспективі планується незначний дефіцит бюджету: у 2006 році - 81 млн. гривень та у 2007 році - 104,9 млн. гривень.
Видаткова частина зведеного бюджету у 2005 році становитиме 82907,7 млн. гривень, або 27,27 відсотка ВВП. У середньостроковій перспективі прогнозується поступове збільшення рівня видатків до 28,81 відсотка ВВП у 2007 році.
Таблиця 1
Основні фіскальні індикатори 2000 - 2007 років
Зведений бюджет України, відсотків до ВВП | |||
доходи | видатки | дефіцит (-), профіцит (+) | |
2000 рік | 28,88 | 28,31 | 0,57 |
2001 рік | 26,9 | 27,19 | -0,29 |
2002 рік | 28,04 | 27,3 | 0,74 |
2003 рік (закон із змінами) | 27,99 | 29,06 | -1,07 |
перше півріччя 2003 року (факт) | 31,69 | 29,31 | 2,38 |
2004 (проект) | 27,57 | 28,88 | -1,31 |
2005 (прогноз) | 27,09 | 27,27 | -0,18 |
2006 (прогноз) | 27,76 | 27,79 | -0,03 |
2007 (прогноз) | 28,78 | 28,81 | -0,03 |
Стратегічні пріоритети політики видатків
З метою фінансового забезпечення реалізації середньострокових цілей Кабінет Міністрів України визначив такі пріоритетні напрями бюджетних витрат:
забезпечення соціальних гарантій та проведення пенсійної реформи;
охорона здоров'я, освітній та духовний розвиток;
збереження рівня видатків на національну оборону, що відповідають військовій доктрині;
зміцнення екологічної безпеки;
підтримка суб'єктів економіки на зворотній основі залежно від результатів діяльності;
гармонізація національного правового поля відповідно до стандартів СОТ та ЄС.
Економічна ситуація у 2002 році та її розвиток у 2003 році
У 2002 році реальний ВВП зріс на 4,8 відсотка і становив 220,9 млрд. гривень. Уповільнення динаміки зростання у 2002 році порівняно з попередніми роками економічного піднесення пов'язано, насамперед, з негативним впливом зовнішніх факторів у першому півріччі, спричиненим світовою рецесією, погіршенням зовнішньоекономічної кон'юнктури.
Додатковим внутрішнім чинником уповільнення динаміки зростання була низька платіжна дисципліна, що обумовило ускладнення з наповненням та виконанням державного бюджету.
З метою стимулювання внутрішнього попиту Кабінет Міністрів України приділив особливу увагу підвищенню доходів громадян. Двічі підвищувався розмір мінімальної заробітної плати: з 1 січня - до 140 гривень та з 1 липня - до 165 гривень, на 20 відсотків збільшився розмір пенсій, на 60 відсотків - розмір державної допомоги сім'ям з дітьми. Реальна заробітна плата у 2002 році зросла на 18,2 відсотка, а реальні наявні доходи громадян - на 17,8 відсотка. Це стало важливим фактором розширення внутрішнього ринку.
Завдяки таким діям у 2002 році темпи реального зростання наявних доходів та заробітної плати значно перевищили темпи зростання ВВП і обумовили стабільно високі темпи приросту у тих секторах економіки, що спрямовують свою діяльність на забезпечення потреб внутрішнього ринку. Випуск товарів на підприємствах оптової та роздрібної торгівлі та надання послуг за 2002 рік реально збільшилися на 8 відсотків, у галузі сільського та лісового господарств і мисливства - на 2,1 відсотка, обробної промисловості - на 8,9 відсотка. В цілому реальний приріст обсягів промисловості у 2002 році становив 7 відсотків.
Такі високі темпи зростання виробництва в умовах ще недостатньо високого платоспроможного попиту населення були одними з головних факторів дефляції у 2002 році. Індекс споживчих цін становив 99,4 відсотка. Цінова ситуація у 2002 році була принципово новою для економіки України. Пропозиція товарів на внутрішньому ринку, яка збільшувалася досить високими темпами, та сприятливі умови, що склалися у 2002 році у сільському господарстві, призвели до зниження цін на продовольчі товари, що, в основному, і стало причиною дефляції.
Починаючи з другого півріччя минулого року прискорення економічного зростання більшою мірою було пов'язано з поліпшенням зовнішньоекономічної кон'юнктури та диверсифікацією ринків збуту. За підсумками 2002 року динаміка експорту та імпорту перевищила очікування: приріст експорту товарів та послуг становив 10,7 відсотка, імпорту - 5 відсотків. У результаті було досягнуто дуже високе сальдо чистого експорту - 1,9 млрд. доларів США. Це сприяло збереженню стабільності на валютному ринку. Курс гривні до долара девальвував усього на 0,6 відсотка за рік.
Позитивні тенденції другої половини 2002 року тривають і в поточному році. Ситуація залишається стабільною. Високу динаміку економічного зростання 2003 року визначають сприятлива кон'юнктура на зовнішніх ринках, підтримання високих темпів реального зростання доходів населення та інвестицій в основний капітал:
темпи зростання показників експорту та імпорту товарів у січні - червні перевищили навіть оптимістичні очікування і становили відповідно 26,9 та 29 відсотків, що відбулося в тому числі і за рахунок значного зростання рівня цін першого півріччя 2002 р. на світовому ринку;
реальне зростання ВВП за січень - липень становило 5,1 відсотка, приріст промислового виробництва дорівнював 13,8 відсотка;
споживчі ціни підвищилися за січень - липень 2003 р. на 4,5 відсотка. З одного боку, це пов'язано з тим, що ціни після минулорічного зниження (у 2002 році була зафіксована дефляція 0,6 відсотка) наближаються до свого природного рівня, з іншого, - з поганим врожаєм зернових;
реальна заробітна плата штатних працівників у січні - червні 2003 р. зросла проти відповідного періоду 2002 року на 15,7 відсотка, реальні наявні доходи населення - на 6,8 відсотка;
доходи зведеного бюджету за січень - липень 2003 року становлять 39,5 млрд. гривень, доходи загального фонду державного бюджету перевиконані на 2,6 відсотка бюджетного розпису. Утримується профіцит бюджету (за січень - липень 2003 р. профіцит зведеного бюджету становить 2,9 млрд. гривень, в тому числі загального фонду державного бюджету - 0,9 млрд. гривень), який в основному використовується для погашення та обслуговування державного боргу та підвищення заробітної плати.
Таким чином, результати розвитку економіки в першому півріччі 2003 р. свідчать про досягнуту стабільність макроекономічного середовища.
Результати, що очікуються до кінця 2003 року
За прогнозом, що використовувався під час розрахунків бюджетних показників, реальне зростання ВВП у 2003 році повинно становити 4 відсотки. З огляду на темпи економічного зростання в січні - червні 2003 р., навіть незважаючи на погіршення ситуації в сільському господарстві внаслідок несприятливих погодних умов, очікується, що основні прогнозні макропоказники будуть дещо вищими, ніж передбачалося у розрахунках бюджету. Темпи зростання реального ВВП при збереженні поточних тенденцій за підсумками року очікуються на рівні 5,5 - 6 відсотків.
За офіційним прогнозом, індекс споживчих цін у 2003 році (до грудня попереднього року) передбачається на рівні 107,2 відсотка.
Економічна перспектива
Прогноз показників зведеного та державного бюджетів України на 2005 - 2007 роки є передбаченням бюджетних ресурсів з урахуванням можливостей економічного зростання, закладених у консервативному прогнозі макропоказників на зазначений період.
Консервативний варіант макроекономічного прогнозу на 2005 - 2007 роки є продовженням консервативного варіанту прогнозу на 2004 рік, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 6 серпня 2003 р. N 1231, який використовувався для розрахунку показників бюджету на відповідний рік.
Прогноз економічного і соціального розвитку
Прогноз складений з урахуванням необхідності страхування певних ризиків соціально-економічного розвитку, що не дозволять повною мірою реалізувати потенціал економіки України. До них належать внутрішні ризики, пов'язані із збереженням заборгованостей та пільг, послабленням інвестиційних процесів (шляхом зниження рентабельності підприємств), а також можливе погіршення зовнішніх умов. З одного боку, цей варіант прогнозу є найбільш реалістичним, а з іншого, він передбачає достатньо оптимістичне прискорення темпів економічного розвитку у середньостроковій перспективі.
Цей варіант прогнозу враховує вплив проведення податкової реформи, поступової лібералізації валютного ринку, реформування системи оплати праці і надання соціальних пільг, проведення реформ в паливно-енергетичному комплексі (зокрема створення умов для ефективного корпоративного управління), продовження приватизації та ринкових перетворень в галузі сільського господарства.
Основні прогнозні макропоказники економічного і соціального розвитку України за "консервативним" сценарієм
2000 рік | 2001 рік | 2002 рік | 2003 рік | 2004 рік | 2005 рік | 2006 рік | 2007 рік | |
факт | факт | факт | очікуване | прогноз | прогноз | прогноз | прогноз | |
ВВП номінальний (млрд. гривень) | 170,1 | 204,2 | 220,9 | 247 | 274 | 304 | 333 | 365 |
ВВП реальний, темп зростання (відсотків) | 5,9 | 9,2 | 4,8 | 5,5 - 6 | 4,8 | 5 | 5 | 5,5 |
Індекс споживчих цін (відсотків) | ||||||||
у середньому до попереднього року | 128,2 | 112 | 100,8 | 105,3 | 106 | 107,3 | 106,9 | 105,9 |
грудень до грудня попереднього року | 125,8 | 106,1 | 99,4 | 107,2 | 106,3 | 107,5 | 106,5 | 105,5 |
Обмінний курс гривні до долара США, середній за рік | 5,44 | 5,37 | 5,33 | 5,35 | 5,42 | 5,49* | 5,56* | 5,63* |
Фінансовий результат від звичайної діяльності до оподаткування (млрд. гривень) | 13,9 | 18,7 | 13,9 | 13,9 | 15,4 | 17 | 18,5 | 20,3 |
Прибуток прибуткових підприємств (млрд. гривень) | 36,1 | 39,8 | 40,9 | 43,4 | 44,7 | 47,6 | 51 | 54,5 |
Збиток збиткових підприємств (млрд. гривень) | 22,2 | 21,1 | 27,1 | 29,5 | 29,3 | 30,6 | 32,5 | 34,2 |
Фонд оплати праці робітників, службовців, військових, працівників малих підприємств та галузі сільського господарства (млрд. гривень) | 43,4 | 55,2 | 64,6 | 75,8 | 89 | 100,5 | 113,9 | 128,5 |
Баланс товарів та послуг (платіжний баланс) (млн. доларів США) | 1575 | 613 | 1857 | 1384 | 1085 | 752 | 328 | -230 |
____________
* Орієнтовні показники.
За консервативним сценарієм середньострокового прогнозу очікується подальше зростання реального ВВП. При цьому темпи зростання ВВП становитимуть у середньому 5 відсотків, що буде забезпечено поєднанням зовнішніх і внутрішніх факторів розвитку. Зокрема, це - проведення податкової реформи, що безпосередньо стимулюватиме пожвавлення економічної активності в країні та викличе зменшення частки тіньової економіки. Збільшенню внутрішнього попиту сприятиме продовження зростання мінімальної заробітної плати, поступове її доведення до рівня прожиткового мінімуму та відновлення міжпосадових співвідношень. Певне поліпшення зовнішньоекономічної кон'юнктури очікується внаслідок продовження інтеграції України у світову економіку.
Збереження жорсткої бюджетної та монетарної політики мають стати головними чинниками стабільної цінової ситуації. Очікується збереження у середньостроковій перспективі темпів інфляції (грудень до грудня попереднього року) на рівні 6 - 7 відсотків та її поступове зменшення.
Збереження тенденцій економічного зростання та запровадження нових механізмів стимулюючої фіскальної політики повинні позитивно вплинути на фінансові результати підприємств. Так, прогнозується збільшення прибутків підприємств з 44,7 млрд. гривень у 2004 році до 54,5 млрд. гривень у 2007 році насамперед завдяки збільш