Державної податкової адміністрації України
Наказ від 25 червня 1997 року N 197
Зареєстровано в Міністерстві юстиції України
11 липня 1997 р. за N 257/2061
Про Порядок проведення повної інвентаризації товарних залишків за станом на 1 жовтня 1997 року на підприємствах, що здійснюють торговельно-посередницьку, оптово-збутову та роздрібну торговельну діяльність, та форми подання ними даних про товарні залишки, визначені в результаті проведення інвентаризації
(Назва із змінами, внесеними згідно з наказом Державної податкової адміністрації України від 12.08.97 р. N 292) |
Із змінами і доповненнями, внесеними наказом Державної податкової адміністрації України від 12 серпня 1997 року N 292 |
(ВИТЯГ)
Відповідно до Закону України "Про податок на додану вартість", постанови Кабінету Міністрів України від 9 червня 1997 року N 540 "Про заходи у зв'язку з введенням в дію Закону України "Про податок на додану вартість" та, керуючись статтею 8 Закону України "Про державну податкову службу в Україні", НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Порядок проведення повної інвентаризації товарних залишків за станом на 1 жовтня 1997 року на підприємствах, що здійснюють торговельно-посередницьку, оптово-збутову та роздрібну торговельну діяльність, та форми подання ними даних про товарні залишки, визначені в результаті проведення інвентаризації (додаються).
(пункт 1 змінено згідно з наказом ДПАУ від 12.08.97 р. N 292) |
<…>
Голова ДПА України | М. Я. Азаров |
| | ЗАТВЕРДЖЕНО наказом ДПА України від 25 червня 1997 р. N 197 Зареєстровано в Міністерстві юстиції України 11 липня 1997 р. за N 257/2061 |
| |
ПОРЯДОК
проведення повної інвентаризації товарних залишків за станом на 1 жовтня 1997 року на підприємствах, що здійснюють торговельно-посередницьку, оптово-збутову та роздрібну торговельну діяльність
(із змінами, внесеними згідно з наказом ДПАУ від 12.08.97 р. N 292) |
1. Загальні положення
1.1. Повна інвентаризація товарних залишків на підприємствах, що здійснюють торговельно-посередницьку, оптово-збутову та роздрібну торговельну діяльність*, проводиться відповідно до пункту 11.8 статті 11 Закону України від 03.04.97 N 168/97-ВР "Про податок на додану вартість", постанови Кабінету Міністрів України від 09.06.97 N 540 "Про заходи у зв'язку з введенням в дію Закону України "Про податок на додану вартість" та на підставі Положення про організацію бухгалтерського обліку і звітності в Україні, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03.04.93 N 250 (із змінами та доповненнями).
____________
* Підприємства громадського харчування (включаючи і відокремлені підрозділи підприємств, які здійснюють продаж продукції громадського харчування) також проводять повну інвентаризацію покупних товарів, які використовуються як для реалізації через роздрібну мережу, так і для приготування продукції власного виробництва.
1.2. Для визначення сум податку на додану вартість, фактично сплачених у зв'язку з придбанням товарних залишків, всі підприємства, що здійснюють торговельно-посередницьку, оптово-збутову та роздрібну торговельну діяльність незалежно від форм власності (далі - підприємства), - проводять повну інвентаризацію товарних залишків за станом на 1 жовтня 1997 року, що обліковуються за такими рахунками бухгалтерського обліку: 41 "Товари", 002 "Товарно-матеріальні цінності, що прийняті на відповідальне зберігання".
(пункт 1.2 із змінами, внесеними згідно з наказом ДПАУ від 12.08.97 р. N 292) |
1.3. У разі наявності станом на 01.10.97 у підприємств, що здійснюють торговельно-посередницьку, оптово-збутову та роздрібну торговельну діяльність, дебіторської заборгованості за товари відвантажені, але не оплачені, включаючи і товари, по яких строк оплати не настав (рахунок бухгалтерського обліку 45 "Товари відвантажені", рахунок бухгалтерського обліку 62 "Розрахунки з покупцями та замовниками"), проводиться інвентаризація зазначеної заборгованості та визначаються фактично оплачені торговельними підприємствами постачальникам суми податку на додану вартість по таких товарах.
(пункт 1.3 із змінами, внесеними згідно з наказом ДПАУ від 12.08.97 р. N 292) |
1.4. Головною метою інвентаризації є визначення фактичної наявності товарних залишків, перевірка відповідності фактичної наявності залишків даним бухгалтерського обліку, визначення сум податку на додану вартість, фактично сплачених у зв'язку з придбанням цих товарних залишків, та відображення результатів інвентаризації за формами, що додаються.
1.5. Всі господарюючі суб'єкти споживчої кооперації України, які здійснюють торговельно-посередницьку та іншу торговельну діяльність, проводять повну інвентаризацію товарних залишків та оформлення результатів інвентаризації відповідно до Положення про особливості інвентаризації основних засобів, нематеріальних активів, товарно-матеріальних цінностей, грошових коштів і документів та розрахунків в організаціях, підприємствах і установах споживчої кооперації України, затвердженого постановою п'ятих зборів Ради Укоопспілки шістнадцятого скликання 18 квітня 1996 року. Дані про результати інвентаризації товарних залишків подаються до податкових органів за місцем реєстрації до 15 жовтня 1997 року.
Дані про визначені суми податку на додану вартість, фактично сплачені у зв'язку з придбанням товарних залишків, визначаються за формами, затвердженими Укоопспілкою та узгодженими з Державною податковою адміністрацією України, подаються до податкових органів за місцем реєстрації до 15 жовтня 1997 року.
(пункт 1.5 із змінами, внесеними згідно з наказом ДПАУ від 12.08.97 р. N 292) |
1.6. У разі непроведення інвентаризації товарних залишків станом на 1 жовтня 1997 року або встановлення фактів порушення (реалізації товарів за готівку до закінчення проведення повної інвентаризації, невідповідності даних інвентаризаційних актів-описів на товарні залишки їх фактичній кількості та інших, підтверджених актами перевірки правильності здійснення інвентаризації), підприємство не може збільшити суму податкового кредиту на суму податку, фактично сплачену у зв'язку з придбанням товарних залишків.
(пункт 1.6 із змінами, внесеними згідно з наказом ДПАУ від 12.08.97 р. N 292) |
2. Порядок проведення інвентаризації товарних залишків
2.1. Для проведення інвентаризації товарних залишків на кожному підприємстві створюються комісії у складі, передбаченому розділом 3 цього Порядку. В окремих випадках дозволяється проведення інвентаризації одним і тим самим складом комісії або участь окремих членів комісії в інвентаризації в двох - трьох ларках, палатках, магазинах і відокремлених приміщеннях цих підприємств, але при обов'язковій умові - проведення відповідних робіт неодночасно.
2.2. Інвентаризація товарних залишків починається зразу після закінчення робочого дня підприємства, напередодні дня набрання чинності зазначеного Закону, тобто 1 жовтня 1997 року.
(абзац перший пункту 2.2 із змінами, внесеними згідно з наказом ДПАУ від 12.08.97 р. N 292) |
На підприємствах, де робота закінчується після 24-ї години, інвентаризація починається зразу після закінчення роботи, але не пізніше 30 хвилин після закінчення роботи складу, магазину, кіоску та інших місць зберігання і реалізації товарів підприємства згідно з графіком їх роботи.
Час початку проведення інвентаризації в торгових точках, які не мають затверджених графіків початку та закінчення роботи (лотки, павільйони, автолавки тощо), визначається письмовим розпорядженням керівника підприємства, до якого вони відносяться.
На великих оптово-збутових підприємствах, а також підприємствах роздрібної торгівлі, які мають свої внутрішні склади, бази, підсобні приміщення, по яких визначені окремі матеріально відповідальні особи, у випадках, коли інвентаризація товарних залишків не може бути закінчена за один день через велику кількість товарних залишків, термін проведення інвентаризації може бути продовжено за рішенням керівника підприємства (наказ, розпорядження), але не пізніше 10 жовтня 1997 року.
(абзац четвертий пункту 2.2 із змінами, внесеними згідно з наказом ДПАУ від 12.08.97 р. N 292) |
2.3. До початку перевірки фактичної наявності товарних залишків інвентаризаційна комісія зобов'язана:
- опломбувати підсобні приміщення та інші місця зберігання цінностей, що підлягають інвентаризації, які мають окремі входи і виходи;
- перевірити справність всіх ваговимірювальних приладів;
- одержати останні на момент інвентаризації реєстри прибуткових і видаткових документів або звітів про рух товарів, що підлягають інвентаризації.
Голова інвентаризаційної комісії візує всі прибуткові та видаткові документи, що додаються до реєстрів (звітів) із зазначенням "До інвентаризації станом на 1 жовтня 1997 року".
(абзац п'ятий пункту 2.3 із змінами, внесеними згідно з наказом ДПАУ від 12.08.97 р. N 292) |
Для бухгалтерії ці документи є підставою для зазначення залишків на початок інвентаризації за даними обліку.
Особи, які відповідають за зберігання товарів, дають розписки про те, що до початку інвентаризації всі прибуткові документи здані в бухгалтерію, всі товари, які надійшли під їх відповідальність, оприбутковані, а ті, що вибули, списані на видаток.
2.4. Наявність товарів при інвентаризації встановлюється шляхом обов'язкового підрахунку.
Інвентаризація фактичних товарних залишків повинна проводитися в присутності матеріально відповідальних осіб підприємства. Забороняється проводити інвентаризацію в неповному складі інвентаризаційної комісії та заносити до опису дані про залишки зі слів матеріально відповідальних осіб або за даними обліку без перевірки їх фактичної наявності.
2.5. Якщо інвентаризація залишків у приміщенні, де вони зберігаються, не закінчена протягом одного дня, вона має бути закінчена протягом наступних днів, але не пізніше 10 жовтня 1997 року. Після того, як інвентаризаційна комісія залишила це приміщення, її голова проводить опломбування. Під час перерви в роботі інвентаризаційної комісії інвентаризаційні описи повинні зберігатися у закритому приміщенні, де проводиться інвентаризація.
(пункт 2.5 із змінами, внесеними згідно з наказом ДПАУ від 12.08.97 р. N 292) |
2.6. Товари, що надходять під час інвентаризації, приймаються відповідальною особою в присутності членів інвентаризаційної комісії та вносяться до окремого інвентаризаційного опису "Товарно-матеріальні цінності, що надійшли під час інвентаризації". У ньому зазначаються дата надходження продукції, її постачальники, найменування, кількість, ціна, сума податку на додану вартість, загальна сума.
2.7. На великих складах при тривалому проведенні інвентаризації у виняткових випадках до 10 жовтня 1997 року товари можуть відпускатися матеріально відповідальними особами цих підприємств у присутності членів інвентаризаційної комісії. Кількість цієї продукції вноситься до окремого інвентаризаційного опису під найменуванням "Товарно-матеріальні цінності відпущені під час інвентаризації".
(пункт 2.7 із змінами, внесеними згідно з наказом ДПАУ від 12.08.97 р. N 292) |
2.8. Реалізація товарів за готівку до проведення повної інвентаризації не допускається.
2.9. На інвентаризаційні залишки товарів, що належать іншим підприємствам і перебувають на відповідальному зберіганні, складається окремий інвентаризаційний опис (додається), в якому робиться посилання на відповідні документи, що підтверджують прийняття цих товарів на відповідальне зберігання, із зазначенням договірної (контрактної) вартості, суми податку на додану вартість.
2.10. При інвентаризації товарів, що перебувають у дорозі, складається окремо акт у міру надходження таких товарів, а також інвентаризуються товари, що перебувають в дорозі, які відправлені, але не оплачені в термін покупцями, та ті, що перебувають на складах інших підприємств або організацій, перевіряється обгрунтованість сум, що враховані на відповідних рахунках.
Такі суми можуть бути визначені, якщо вони підтверджені належно оформленими документами - рахунками постачальників, копіями платіжних вимог (рахунків-фактур), що пред'явлені покупцям, охоронними розписками, які переоформлені на дату проведення інвентаризації або близьку до неї, та із зазначенням суми податку, фактично сплаченої постачальникам при придбанні таких товарів.
2.11. В інвентаризаційному описі найменування залишків товарів та їх кількості ціна подається за номенклатурою та в одиницях виміру, прийнятих в бухгалтерському обліку.
Обов'язково повинні бути зазначені ціна придбання товарних залишків без урахування можливо проведених сум дооцінки чи уцінки, суми податку на додану вартість, що вказані в розрахункових документах та фактично сплачені постачальникам цих товарних залишків. Дані, зазначені в розрахункових (платіжних) документах, повинні відповідати даним, відображеним у бухгалтерському обліку підприємства.
У разі наявності однотипних товарів, що були закуплені в різний період по різній вартості придбання, кількість, вартість та сума податку на додану вартість таких товарних залишків визначається по кожній партії закуплених товарів (персональна ідентифікація).
Якщо із будь-яких причин визначити кількість або вартість товарних залишків зазначеним способом не можливо (товари в рідкому стані, сипучі тощо), в такому випадку проводиться розрахунок кількості, вартості товарів та суми податку із застосуванням методу середньозваженої ціни та середньозваженої суми податку, враховуючи те, що для цілей податкового обліку першими вважаються проданими товари, які були першими придбані, але при цьому відповідне документальне підтвердження сплати податку на додану вартість обов'язкове.
На кожній сторінці інвентаризаційного опису вказують прописом число порядкових номерів товарних залишків та загальну кількість у натуральних вимірах всіх залишків, що записані на цій сторінці.
У цих документах ніяких помарок і підчисток не допускається. Виправлення помилок повинно робитися у всіх примірниках описів шляхом закреслення неправильних записів і написання зверху правильних. Виправлення повинні бути підписані всіма членами інвентаризаційної комісії та матеріально відповідальними особами.
В інвентаризаційних описах забороняється залишати незаповнені рядки. На останніх аркушах опису незаповнені рядки прокреслюються.
Інвентаризаційні акти-описи підписуються всіма членами інвентаризаційної комісії та матеріально відповідальними особами. При цьому матеріально відповідальні особи дають розписку, в якій підтверджується, що інвентаризація товарних залишків відбулася в їх присутності, що вони не мають до членів комісії ніяких претензій і що вони приймають на відповідальне зберігання перелічені в описі залишки.
2.12. Матеріали інвентаризації (акти, описи, звіряльні відомості, протоколи) оформляються за формами згідно з додатками 1 - 7 не менш як у двох примірниках: один подається до 15 жовтня 1997 року до державної податкової адміністрації, яка здійснюватиме контроль за правильним включенням визначених сум податку на додану вартість до податкового кредиту, другий залишається на підприємстві і є підставою для відображення результатів інвентаризації в бухгалтерському обліку та складання розрахунку податку на додану вартість, податкової звітності.
(пункт 2.12 із змінами, внесеними згідно з наказом ДПАУ від 12.08.97 р. N 292) |
3. Склад комісії з проведення інвентаризації товарних залишків
3.1. Керівництво проведенням інвентаризації товарних залишків покладається на керівників і головних бухгалтерів підприємств, які несуть відповідальність за своєчасність проведення інвентаризації.
Вони повинні створити умови, що забезпечують повну і точну перевірку фактичної наявності залишків товарів, що підлягають інвентаризації, у встановлені терміни.
3.2. Склад комісії для проведення інвентаризації, терміни початку і закінчення інвентаризації оголошуються наказом (розпорядженням) підприємств, які мають самостійний баланс і розрахунковий рахунок в банку.
На великих підприємствах, що мають декілька відділів (секцій), ларків, палаток, кладових та відокремлених підсобних приміщень, можуть створюватись кілька комісій з інвентаризації таким чином, щоб ці комісії закінчили інвентаризацію у всіх відділах (секціях), ларках, палатках, кладових та відокремлених підсобних приміщеннях у встановлений термін.
3.3. Комісії для проведення інвентаризації створюються у такому складі:
- голова комісії - керівник підприємства, в якому здійснюється інвентаризація, або його заступник, якщо вони не є матеріально відповідальними особами;
- матеріально відповідальна особа;
- спеціалісти: економісти, працівники бухгалтерії, товарознавець, - які несуть відповідальність за правильність ціни, номенклатури товарів, за первинний облік.
3.4. Голова і члени інвентаризаційної комісії (робочих інвентаризаційних груп) несуть у встановленому порядку відповідальність за внесення до актів-описів свідомо неправильних даних про розпізнавальні ознаки (тип, сорт, марка та ін.), кількість, суму і про стан залишків, що підлягали інвентаризації, та суми податку на додану вартість по них, за своєчасне проведення інвентаризації і правильне оформлення відповідних матеріалів щодо неї.
4. Функції державних податкових адміністрацій щодо контролю за проведенням інвентаризації
4.1. Податкові адміністрації здійснюють у обов'язковому порядку оперативний контроль за правильністю інвентаризації в ході проведення цієї роботи напередодні інвентаризації, починаючи з кінця робочого дня, що передує дню початку інвентаризації, а також у наступні дні до дня закінчення інвентаризації і в перші дні початку роботи після закінчення інвентаризації. При цьому особлива увага приділяється відповідності даних актів-описів залишків товарів їх фактичній наявності, правильності визначення сум податку на додану вартість, фактично сплачених у зв'язку з придбанням цих товарних залишків.
Після закінчення перевірки результатів проведеної повної інвентаризації товарних залишків складається акт, в якому обов'язково фіксується питання про відображення у бухгалтерській звітності оприходування товару, оплату за цей товар постачальникам, виручку за проданий товар по відповідних рахунках.
4.2. Якщо в результаті перевірки були виявлені допущені інвентаризаційною комісією виправлення назви виробів або їх сорту, ціни, суми податку на додану вартість, кількості, терміну проведення інвентаризації, то такі виправлення приймаються перевіряючими лише за наявності підписів під ними всього складу інвентаризаційної комісії.
4.3. При перевірці актів-описів інвентаризації товарів на оптових базах і складах, на яких ведеться не тільки облік товарів у грошовому виразі, а і кількісний облік товарів, необхідно звіряти кількість виробів, що підлягають інвентаризації, по акту-опису з даними бухгалтерського обліку.
4.4. Для координації роботи щодо проведення інвентаризації місцеві державні адміністрації своїм розпорядженням затверджують відповідну комісію.
До складу комісії входять представники:
- місцевої держадміністрації;
- державних податкових адміністрацій;
- фінансових органів;
- контрольно-ревізійних та інших служб.
(із змінами, внесеними згідно з наказом ДПАУ від 12.08.97 р. N 292) |