Вебпортал працює в тестовому режимі. Зауваження та пропозиції надсилайте на web_admin@tax.gov.ua
diya Єдиний державний
вебпортал електронних послуг
Ключові слова

ПРОТОКОЛ №8 спільного засідання громадських рад при Міністерстві фінансів України та при Державній фіскальній службі України

опубліковано 15 листопада 2018 о 18:57

Дата та час проведення: 01 листопада 2018 року, 14 год. 00 хв. 

Місце проведення: м. Київ, вул. Межигірська, 11, кімн.60

 

Присутні від Міністерства фінансів України:

Маркарова О.С. – в.о. Міністра фінансів України;

Верланов С.О. – заступник Міністра фінансів України;

 

Присутні від Комітету Верховної Ради України з питань податкової та митної політики:

Воробей С.І. – в.о. керівника секретаріату Комітету

 

Присутні від ДФС

Власов О.С. – в.о. Голови ДФС;

Бамбізов Є.Є. – в.о. заступника Голови ДФС;

Кривіцький В.Б. – в.о. заступника Голови ДФС;

Антіпова О.В. – директор Департаменту податків і зборів з юридичних осіб;

Антоненко І.Л. – директор Департаменту адміністративного оскарження та судового супроводження;

Рубан Н.І. – директор Департаменту аудиту;

Куц  М.О. – директор Департаменту методологічної та нормотворчої роботи;

Калєніченко Н.Г. – директор Департаменту обслуговування платників;

Пригаровський В.М. – директор Департаменту організації роботи Служби;

Сербайло А.І. – в.о. директора Департаменту митного контролю та оформлення;

Чмерук М.О. – директор Департаменту моніторингу доходів та обліково-звітних систем;

Івашкович О.М. – в.о. директора Департаменту інформаційних технологій;

Федченко Т.А. – заступник директора Департаменту – начальник управління адміністрування податків і зборів з фізичних осіб Департаменту податків і зборів з фізичних осіб;

Александров А.А. – директор Департаменту стратегічного розвитку та міжнародного співробітництва;

Веселова Н.В. – в.о. директора Департаменту комунікацій;

Донцова Л.І. – начальник відділу взаємодії з інститутами громадянського суспільства та бізнес-середовищем Департаменту комунікацій;

Романюта А.Ф. – головний державний інспектор відділу взаємодії з інститутами громадянського суспільства та бізнес-середовищем Департаменту комунікацій

 

присутні (зареєструвались) від інститутів громадянського суспільства (далі – ІГС):

51 член Громадської ради при ДФС, з яких 9 – за довіреністю (список додається);

41 член Громадської ради при Міністерстві фінансів України;

5 представників ІГС.

 

Модератор: Олексієнко Д.В. – голова Громадської ради при Державній фіскальній службі України

 

ПОРЯДОК ДЕННИЙ

 

1. Обговорення актуальних питань діяльності Міністерства фінансів України, зокрема, перспективи інституціональної реформи ДФС України (доповідач – в.о. Міністра фінансів України О. Маркарова);

2. Інформація щодо стану справ в сфері діяльності ДФС України (доповідач – в.о. Голови ДФС України О. Власов);

3. Інформація щодо діяльності Експертної ради з питань підготовки узагальнюючих податкових консультацій при Міністерстві фінансів України (доповідачі – Є. Козлов, Т. Потопальська);

4. Обговорення стану контрольно-перевірочної роботи та адміністративного оскарження перевірок ДФС України (доповідачі – представник офісу бізнес-омбудсмена, експерт ГР при Мінфіні Л. Антощук, представники ДФС України Н. Рубан, І. Антоненко);

5. Затвердження рішень Митних комітетів Громадських рад при Міністерстві фінансів та ДФС України (доповідач – Г. Вдовіна);

6. Обговорення проблемних питань оподаткування при переході на МСФЗ (доповідачі – Т. Шевцова, М. Куц);

7. Розвиток системи управління ризиками в сфері протидії відмиванню коштів та фінансуванню тероризму. Оцінка фінансових інструментів на прикладі векселів (доповідач – Т. Дмитренко);

8. Різне.

 

Кворум є.

 

СЛУХАЛИ: 

Олексієнка Д.В., який привітав присутніх та поставив на голосування проект Порядку денного.

 

ГОЛОСУВАЛИ: 

„за” – 92;

„проти” – 0;

„утрималися” – 0

 

Рішення прийнято.

 

ВИРІШИЛИ: 

Затвердити Порядок денний засідання.

 

З питання 1 Порядку денного

 

СЛУХАЛИ: 

Маркарову О.С., яка привітала присутніх та запропонувала представникам громадськості долучитися до обговорення питання шляхів реформування Державної фіскальної служби України.

Зазначила, що план реформування, який буде надано до Кабінету Міністрів України має бути реалістичним та дозволив би здійснити реальні кроки з реформування ДФС.

Констатувала, що за останні чотири роки були різні плани з зазначеного питання. Акцентувала увагу на тому, що у ДФС за податковим напрямом, окрім основної функції збору доходів до державного бюджету, є  сервісна складова, а митний напрям забезпечує безпекову функцію, а в другу чергу оподаткування товарів, які перетинають митний кордон України.

Наразі відбувається наступний етап реформування ДФС, яким передбачено її розділ на три рівнозначні за функціоналом органи. Мінфіном підготовлено проект Концепції реформування ДФС, який після опрацювання буде направлено до Кабінету Міністрів України.

Реформа ДФС має бути проведена в такий спосіб, який би не завадив  сталості бюджетних надходжень.

Також повідомила, що Мінфін разом з законопроектом про державний бюджет на 2019 рік подав до Верховної Ради України законопроект щодо запровадження в Україні середньострокового бюджетного планування.

Подякувала всім членам громадських рад при Мінфіні та при ДФС за участь у роботі над податковими роз’ясненнями, надання пропозицій з вдосконалення механізмів адміністрування податків і зборів.

Висловила сподівання на плідну співпрацю в подальшому.

 

ВИСТУПИЛИ: 

Олексієнко Д.В. подякував в.о. Міністра фінансів України Маркаровій О.С. за участь у спільному засіданні громадських рад при Мінфіні та при ДФС та запитав як відбуватиметься розподіл ДФС, а саме шляхом прийняття постанови Кабінету Міністрів України чи відповідного Закону України.

Вдовіна Г.В. поставила питання щодо бачення в.о. Міністра фінансів України про кінцеві строки реформування ДФС, оголошення конкурсу на посаду Голови ДФС чи вже нових служб, а також як буде реалізовуватися Концепція реформування ДФС, наприклад це буде Закон про Митну службу України чи це буде постанова Кабінету Міністрів України.

Маркарова О.С. повідомила, що в підготовленому проекті Концепції реформування ДФС визначено можливі шляхи її реалізації. При цьому зазначила, що всі питання, які можна вирішити шляхом прийняття Урядових рішень, буде вирішено мобільно. Рішення ж, які потребують законодавчих змін, з огляду на регламенти процесів, вимагають часу. Мінфін працює над прискоренням перебігу зазначених процесів з реформування ДФС.

 

Олексієнко Д.В. запропонував взяти інформацію до відома.

 

ГОЛОСУВАЛИ: 

„за” – 92;

„проти” – 0;

„утрималися” – 0

 

Рішення прийнято.

 

ВИРІШИЛИ: 

Взяти інформацію до відома.

 

З питання 2 Порядку денного

 

СЛУХАЛИ: 

Власова О.С., який наголосив, що заплановані інституційні зміни в Державній фіскальній службі України не вплинуть на стан виконання завдань, які визначені перед відомством. Запевнив, що незалежно від того, як буде реформована Державна фіскальна служба України і за який період – тиждень, місяць або два, майже 42 тисячі співробітників служби будуть і надалі адмініструвати податки та збори таким чином, щоб виконувати усі завдання щодо надходжень до бюджетів.

За жовтень 2018 року ДФС виконала індикативи Мінфіну на 105% і додатково до загального фонду державного бюджету спрямовано3 млрд. грн. За січень-жовтень цього року заплановані показники перевиконані на
1,2 млрд. гривень.

Очільник ДФС підкреслив, що незалежно від реформування фіскальної служби, її пріоритетом залишається цифровізація послуг і у цьому напрямі ДФС розвивається відповідно до тих вимог, які ставляться сьогодні перед світовими державними адміністраціями.

Так, Електронним кабінетом платника користуються понад 9 млн. користувачів, практично 90% декларацій оформлюється за принципом «єдиного вікна». У тестовому режимі запроваджена система E-Receipt, яка є важливим та необхідним сервісом для детінізації економіки.

У планах ДФС і впровадження електронної акцизної марки, над яким в службі активно працюють. Сьогодні проводяться консультації з громадськістю, виробниками. Всі спекуляції з акцизним товаром будуть припинені.

У митній сфері новацією стане впровадження електронного талону, що дозволить пришвидшити проведення митних процедур при перетині митного кордону. Вже визначаються митниці, на яких проводитиметься пілотний проект.

Ще одним важливим сервісом, який дозволить суттєво підвищити рівень та якість адміністрування податків, є запровадження електронного аудиту. Це дасть можливість виявляти переважну частину ризиків ще до перевірки.

Наголосив, що на сьогодні основними вимогами до адміністрування є цифровізація. ДФС, враховуючи визначені пріоритети в роботі, цілком йде за цим вектором.

Зазначив, що оскільки строк повноважень діючого складу Громадської ради завершується 03 листопада 2018 року, було створено відповідну ініціативну групу з підготовки установчих зборів для формування Громадської ради при ДФС. Подякував членам і, зокрема, керівництву  Громадської ради при ДФС за активну роботу.

 

ВИСТУПИЛИ: 

Берестенко В.В. запитав щодо фінансування Державної фіскальної служби України у 2019 році, зокрема скільки передбачено коштів на розвиток митної інфраструктури та соціальні стандарти.

Маркарова О.С. зазначила, що вся інформація щодо фінансування є на сайті Міністерства фінансів України і що Мінфін бачить реальні потреби, зокрема, на розвиток митної справи.

Бричко О.С. наголосив на невирішенні питання застосування акцизного податку для товарів хімічної промисловості та повідомив, що профільною громадськістю підготовлено законопроект з зазначеного питання, який направлено Комітету з питань податкової та митної політики Верховної Ради України, Кабінету Міністрів України, Мінфіну та Мінекономіки.

Юровський Д.В. уточнив питання щодо створення органу фінансових розслідувань.

Маркарова О.С. запропонувала долучатися до процесу реформування ДФС.

Вдовіна Г.В. уточнила питання стосовно переміщення митних департаментів на вул. Дегтярівська, де вони раніше і знаходились.

Власов О.С. відповів, що зазначене питання розглядається, оскільки потрібно продумати розміщення працівників, які наразі працюють за цією адресою.

Потопальська Т.В. запитала стосовно перспектив зміни податку на прибуток на податок на виведений капітал.

Верланов С.О. зазначив, що позицію Мінфіна буде викладено у експертному висновку до відповідного законопроекту разом з відповідними розрахунками, а також з врахуванням бачення міжнародних партнерів.

Берестенко В.В. запропонував розглянути можливість розробки електронного журналу морського пункту пропуску.

 

Олексієнко Д.В. запропонував взяти інформацію до відома.

 

ГОЛОСУВАЛИ: 

„за” – 92;

„проти” – 0;

„утрималися” – 0

 

Рішення прийнято.

 

ВИРІШИЛИ: 

Взяти інформацію до відома.

 

З питання 3 Порядку денного

 

СЛУХАЛИ: 

Потопальську Т.В., яка повідомила про діяльність Експертної ради з питань підготовки узагальнюючих податкових консультацій при Міністерстві фінансів України.

Нинішній склад Експертної ради працює з травня 2018 року. За цей час були прийняті два накази Міністерства фінансів України, якими затверджено сім узагальнюючих податкових консультацій (УПК) з питань податку на додану вартість та плати за землю.

Продовжується робота з підготовки УПК щодо тлумачення термінів та податкового обліку операцій з програмними продуктами.

Перелік питань для підготовки УПК весь час оновлюється. Накопичилось багато технічних правок до тексту Податкового кодексу, які потрібно внести, щоб уникнути неоднозначного тлумачення податкового законодавства.

Запропонувала передати перелік необхідних технічних правок до Комітету ВРУ з питань податкової та митної політики для підготовки змін до Податкового кодексу України.

 

Верланов С.О. подякував членам експертної ради за їх роботу.

 

Олексієнко Д.В. запропонував взяти інформацію до відома.

 

ГОЛОСУВАЛИ: 

„за” – 92;

„проти” – 0;

„утрималися” – 0

 

Рішення прийнято.

 

ВИРІШИЛИ: 

Взяти інформацію до відома.

 

З питання 4 Порядку денного

 

СЛУХАЛИ: 

Забудського В.О. (представника офісу бізнес-омбудсмена), який розповів про стан контрольно-перевірочної роботи та адміністративного оскарження перевірок ДФС.

Радою бізнес-омбудсмена з часу її створення було розглянуто 475 скарг суб’єктів господарювання з податкових питань. Рада бере участь у розглядах справ під час адміністративного та судового оскарження як незалежна сторона і підтримує позицію платників податків лише коли повністю впевнена у її відповідності нормам чинного законодавства. За статистикою Ради під час процедури адміністративного оскарження близько 30% справ вирішуються на користь платників податків.

Власна статистика судових рішень наразі лише формується. Зараз Рада тримає на контролі 94 справи у судах. За результатами судових розглядів Рада рекомендує ефективніше працювати на етапі адміністративного оскарження рішень ДФС і таким чином розвантажити суди.

На завершення підкреслив, що відбувається конструктивний діалог між Радою бізнес-омбудсмена і ДФС, а під час розгляду конфліктів сторони прислухаються до рекомендацій Ради.

 

Олексієнко Д.В. запропонував взяти інформацію до відома.

 

ГОЛОСУВАЛИ: 

„за” – 92;

„проти” – 0;

„утрималися” – 0

 

Рішення прийнято.

 

ВИРІШИЛИ: 

Взяти інформацію до відома.

 

З питання 5 Порядку денного

 

СЛУХАЛИ: 

Вдовіну Г.В. стосовно роботи митного комітету ГР при ДФС.

Митний комітет ГР при ДФС працював активно з усіх питань митного напряму. У подальшому планує брати активну участь у реформуванні ДФС, зокрема, митного напряму.

Рішенням комітету його роботу було визнано задовільною. Протоколи засідань комітету з рішеннями розміщені на сайті ДФС України.

Подякувала представникам ДФС України за комунікацію та розуміння.  Також подякувала усім представникам інститутів громадянського суспільства та бізнесу, хто працював над питаннями митного напряму.

Надала головуючому на цьому засідання Олексієнку Д.В. звіт та інші матеріали про роботу митного комітету.

 

Олексієнко Д.В. запропонував презентацію звіту про роботу митного комітету ГР при ДФС розмістити на сайті ДФС як додаток до цього протоколу.

 

ГОЛОСУВАЛИ: 

„за” – 92;

„проти” – 0;

„утрималися” – 0

 

Рішення прийнято.

 

ВИРІШИЛИ: 

Взяти інформацію до відома та розмістити звіт про роботу митних комітетів на сайті ДФС України як додаток до цього протоколу.

 

З питання 6 Порядку денного

 

СЛУХАЛИ: 

Шевцову Т.С. стосовно роботи над законопроектом на виведений капітал, перспектив його запровадження та механізмів компенсації втрат бюджету при відмові від податку на прибуток підприємств.

Розповіла про результати обговорення законопроекту під час зустрічі з Президентом  України та ініціативу бізнесу про сплату у 2019 році 50% сум податку на прибуток підприємств за результатами 2018 року, як компенсації втрат бюджету при переході на сплату податку на виведений капітал.

Окреслила проблемні питання оподаткування при переході на МСФЗ.

При переході на МСФЗ з 1 січня 2019 року у ряду підприємств виникнуть відмінності у порядку визначення фінансового результату за національними та міжнародними правилами бухгалтерського обліку (трансформаційні різниці). Відповідно до відповіді ДФС України на запит податкового комітету Громадської ради при ДФС Податковий кодекс України не передбачає коригування фінансового результату до оподаткування на трансформаційні різниці. Але перелік трансформаційних різниць великий і специфічний для кожного окремого платника податку. Включити його до ПКУ неможливо, як і неможливо підготувати роз’яснення по кожній різниці.

Досвід переходу на МСФЗ інших підприємств у попередні роки свідчить про відмінності підходу платників податку та представників ДФС до впливу таких різниць на визначення бази оподаткування податком на прибуток, що, у свою чергу, викликає конфліктні ситуації та спори.

Запровадження податку на виведений капітал з 1 січня 2019 року дозволило би уникнути усіх проблемних та спірних ситуацій, пов’язаних з трансформаційними різницями.

 

Олексієнко Д.В. запропонував взяти інформацію до відома та подякувати авторам законопроекту про податок на виведений капітал за їхню роботу.

 

ГОЛОСУВАЛИ: 

„за” – 92;

„проти” – 0;

„утрималися” – 0

 

Рішення прийнято.

 

ВИРІШИЛИ: 

Взяти інформацію до відома.

 

З питання 7 Порядку денного 

 

СЛУХАЛИ: 

Дмитренко Т.Л. стосовно роботи Громадської ради при Державній службі фінансового моніторингу України над основними положеннями проекту Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення» та системи оцінки ризикованості фінансових інструментів.

На виконання правових та інституційних заходів, окреслених в параграфі 36e Меморандуму про співпрацю між Україною та МВФ, з метою реалізації положень статті 20 Угоди про асоціацію між Україною, з однієї сторони, та Європейським Союзом, Європейським Співтовариством з атомної енергії і їхніми державами-членами, з іншої сторони, а саме імплементації норм четвертої Директиви (ЄС) 2015/849 «Про запобігання використанню фінансової системи для відмивання грошей та фінансування тероризму» та норм  Регламенту (ЄС) 2015/847 «Про інформацію, що супроводжує грошові перекази», Міністерство фінансів України доопрацювало спільно з Державною службою фінансового моніторингу України, Національним банком України та міжнародними експертами (в рамках технічної допомоги проекту USAID  «Трансформація фінансового сектору в Україні») проект Закону України  «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення». З 25.07.2018 року протягом місяця проект закону був обговорений на засіданні Громадської Ради при Держфінмоніторингу України, надані пропозиції від членів Громадської Ради та була ініціатива розглянути пропозиції з членами Громадської Ради при МФУ, Громадської Ради при НБУ, Громадської Ради при Нацкомфінпослуг та Громадської Ради при ДФС. Нажаль, при НКЦПФР Громадська Рада не створена. Дана ініціатива не знайшла відгуку з невідомих причин.

Проект Закону України є результатом роботи міжнародних та вітчизняних експертів, який викладений в Звіті Спеціального Комітету експертів Ради Європи із взаємної оцінки заходів протидії відмиванню коштів та фінансуванню тероризму Комітету MONEYVAL, затвердженого 7 грудня 2017 року на 55-му засіданні в м. Страсбург (Франція) і оприлюднений 30.01.2018.  на офіційному веб-сайті MONEVAL та  Звіті про проведення Національної оцінки ризиків підготовлений з урахуванням міжнародних стандартів і відповідно до Закону України «Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення» та постанови Кабінету Міністрів України та Національного банку України від 16.09.2015 № 717, а також Методики її проведення.

За визначенням міжнародних експертів Україна продемонструвала достатньо глибоке розуміння ризиків ВК/ФТ. Розуміння ризиків ВК/ФТ могло б бути посилено шляхом прийняття деяких подальших кроків для визначення та оцінки ризику, наприклад, шляхом збільшення інформаційних джерел, таких як покращення статистичної бази та збільшення концентрації уваги на конкретних сферах, таких як зовнішні загрози, організована злочинність та оцінці інструментарію українського фінансового ринку. Надані рекомендації та ініціативи багатосторонньо впливають на вирішення поставлених задач міжнародної спільноти до нашої держави щодо інтеграції національних ринків в світову економіку.

Враховуючи, що з 1 січня 2018 року в компетенції Міністерство фінансів України знаходиться Державна служба фінансового моніторингу, та відповідно до пункту 53 Плану заходів на 2017-2019 роки з реалізації Стратегії розвитку системи запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення на період до 2020 року, затвердженого розпорядженням Кабінету Міністрів України № 601 від 30.07.2017 визначено проведення суб’єктами державного фінансового моніторингу (СДФМ) оцінки ризиків використання суб’єктів первинного фінансового моніторингу (СПФМ) для легалізації (відмивання) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансування тероризму та фінансування розповсюдження зброї масового знищення на обговорення Громадської Ради при МФУ було винесено питання створення робочої групи з питань оцінки та управління ризиками в сфері ПВК/ФТ за окремими секторами фінансового ринку та окремими фінансовими інструментами, особливо тих, регулювання яких підлягає декільком СДФМ, або обіг яких неврегулюваний зовсім.

Запропонувала створити при Міністерстві фінансів України експертну групу, яка би опікувалась моніторингом фінансових інструментів, і включити до неї податкових консультантів і аудиторів.

 

Олексієнко Д.В. запропонував підтримати ініціативу щодо створення експертної групи та доручити Дмитренко Т.Л. підготувати відповідне звернення до Міністерства фінансів України.

 

ГОЛОСУВАЛИ: 

„за” – 92;

„проти” – 0;

„утрималися” – 0

 

Рішення прийнято.

 

ВИРІШИЛИ:

Підтримати ініціативу щодо створення експертної групи з питань моніторингу фінансових інструментів та доручити Дмитренко Т.Л. підготувати відповідне звернення до Міністерства фінансів України.

 

З питання 8 Порядку денного

 

СЛУХАЛИ: 

Олексієнка Д.В., який зазначив, що до Громадської ради при ДФС надійшло звернення від ТОВ «Ларс Солюшн» та запропонував звернутись до ДФС України стосовно його розгляду.

 

ГОЛОСУВАЛИ: 

„за” – 92;

„проти” – 0;

„утрималися” – 0

 

Рішення прийнято.

 

ВИРІШИЛИ: 

Направити звернення від ТОВ «Ларс Солюшн» до ДФС України для розгляду.

 

СЛУХАЛИ: 

Олексієнка Д.В., який повідомив про підготовку звіту про роботу Громадської ради при ДФС України, про діяльність створеної Ініціативної групи з підготовки установчих зборів для формування Громадської ради при Державній фіскальній службі України та проведення 18 грудня 2018 року об 11 год. 00 хв. у приміщенні Конгрес-холу Державної фіскальної служби України за адресою: м. Київ, Львівська площа, 8, установчих зборів для формування складу Громадської ради при Державній фіскальній службі України.

 

Олексієнко Д.В. подякував всім за участь та закрив засідання.

 

 

 

Голова Громадської ради
при ДФС України                                     Д.В. Олексієнко