Вебпортал працює в тестовому режимі. Зауваження та пропозиції надсилайте на web_admin@tax.gov.ua
diya Єдиний державний
вебпортал електронних послуг
Ключові слова

Протокол №7 засідання Митного комітету Громадської ради при ДФС

опубліковано 28 листопада 2018 о 10:49

Дата та час проведення: 31 жовтня 2018 року, 15 год. 00 хв.

Місце проведення: приміщення 1511 (м. Київ, Львівська площа, 8)

 

присутні від Державної фіскальної служби України:

1. Кривіцький Віктор Броніславович – в.о. заступника Голови ДФС;

2. Войцещук Андрій Дмитрович – в.о. директора Департаменту адміністрування митних платежів та митно-тарифного регулювання;

3. Карабедьян Юрій Кеворкович – заступник начальника управління організації контролю за переміщенням товарів Департаменту організації митного контролю та оформлення;

4. Муромцев Леонід Миколайович – начальник управління заходів нетарифного регулювання ЗЕД Департаменту організації митного контролю та оформлення;

5. Поїзд Василь Петрович – директор Департаменту організації протидії митним правопорушенням та міжнародної взаємодії;

6. Демченко Сергій Семенович – в.о. директора Департаменту таргетингу та управління митними ризиками;

7. Саченко Анатолій Ілліч – начальник управління матеріального забезпечення, закупівель та експлуатації майна Департаменту матеріального забезпечення та розвитку інфраструктури;

8. Івашкович Олександр Михайлович – в.о. директора Департаменту інформаційних технологій

 

присутні від інститутів громадянського суспільства:

24 члена Митного комітету Громадської ради при ДФС, із них 3 – за довіреністю, 3 експерти та 5 запрошених осіб (список присутніх додається).

 

ПОРЯДОК ДЕННИЙ:

 

1. Закон України від 07.12.2017 № 2245-VIII «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень у 2018 році» в частині ввезення на митну територію України міжнародних поштових відправлень: заходи ДФС у напряму його практичної реалізації, проблемні питання та шляхи їх вирішення.

2. Проект Закону про внесення змін до Кримінального та Кримінального процесуального кодексів України щодо криміналізації контрабанди товарів, зареєстрованого 03.07.2018 за № 8543.

3. Звіт про роботу Митного комітету Громадської ради при ДФС за 2017-2018 роки.

4. Різне.

 

СЛУХАЛИ:

 

Вдовіну Г.В., яка привітала учасників засідання, оголосила попередньо надісланий всім членам Комітету порядок денний та запропонувала затвердити його шляхом голосування. 

 

ГОЛОСУВАЛИ:

„за” – 24;

„проти” – 0;

„утрималися” – 0 

 

Рішення прийняте одноголосно.

 

З вітальним словом виступив в.о. заступника Голови ДФС Кривіцький В.Б., який зазначив, що ефективна комунікація митного напряму ДФС та Комітету є гарною традицією та запевнив у готовності до співпраці і оперативного доведення напрацювань в частині удосконалення митних формальностей до членів Комітету.

 

З питання 1 Порядку денного

 

СЛУХАЛИ:

 

Вдовіну Г.В., яка зазначила, що з 1 січня 2019 року при ввезенні на митну територію України міжнародних поштових відправлень повинна вступити в дію норма Закону України від 07.12.2017 № 2245-VIII «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень у
2018 році» «3+1 посилки».

Повідомила, що наразі надзвичайно актуальною є інформація щодо роботи, проведеної ДФС по недопущенню в Україні з 01.01.2019 колапсу на ринку міжнародних експрес-перевезень.

Закликала до тісної комунікації між департаментами митного спрямування ДФС з Комітетом стосовно обміну пропозиціями щодо удосконалення митних формальностей.

Нагадала щодо ініціювання Комітетом створення в митницях прес-служби.

Карабедьяна Ю.К., який довів до присутніх інформацію щодо вжитих ДФС заходів в частині реалізації Закону України № 2245.

Розповів про проведення низки спільних засідань за участі представників Митного комітету Громадської ради при ДФС, ПАТ «Укрпошта», Асоціації міжнародних експрес-перевізників та Мінфіну.

Наголосив, що через відсутність єдиних стандартів надання інформації щодо міжнародних поштових відправлень, визначених Всесвітньою поштовою конвенцією, розробка програмного забезпечення, передбаченого вимогами Закону України № 2245, та чіткого механізму, який дасть змогу ідентифікувати ці відправлення, є проблематичним.

Зосередив увагу, що зміни, які зазначений Закон вносить до Податкового кодексу України не корелюються з Митним кодексом України в частині визначення суб’єкта та об’єкта оподаткування.

Повідомив про вивчення ДФС досвіду країн ЄС, зокрема Естонії, щодо застосування неоподаткованого ліміту у розмірі 22 євро.

Поінформував, що з 2020 року ПАТ «Укрпошта» для прискорення митних формальностей буде здійснювати попереднє електронне декларування поштових відправлень.

 

ВИСТУПИЛИ:

 

Кривіцький В.Б. зауважив, що ДФС зможе вести облік посилок та ідентифікувати їх одержувачів тільки за умови надання поштовими операторами стандартного набору даних та наявності уніфікованого ІТ-продукту.

Розповів про невдалий досвід запровадження інформаційної системи, запропонованої Всесвітнім поштовим союзом, та про можливість повернення до її реалізації у тестовому режимі з метою удосконалення та адаптації.

Акцентував увагу на міжнародній практиці, коли поштовий оператор виступає податковим агентом.

Підкреслив, що безмитний ліміт поштового відправлення доцільно обговорювати тільки після стандартизації набору даних та наявності відповідного програмного забезпечення.

Детально розповів про ситуацію, яка набула широкого розголосу у ЗМІ та соцмережах, щодо затриманої у зоні діяльності Волинської митниці ДФС партії телефонів, яку переміщував через митний кордон перевізник «Преміум пакет».

Повідомив щодо внесення до АСАУР всіх експрес-перевізників, що дасть змогу проводити огляд при здійсненні пропуску в митницях на кордоні.

Агарков І.Ю. зауважив, що відсутність чіткого механізму реалізації норми «3 посилки+1» робить неможливим її запровадження з 01.01.2019. Поцікавився напрацюваннями ДФС з означеної проблематики та їх направленням до Мінфіну.

Саргсян І.Л. висловила занепокоєння можливими негативними наслідками після запровадженням норми «22 євро» та розповіла про участь представників Всеукраїнської асоціації міжнародних експрес-перевізників у робочих нарадах та зустрічах з представниками Митного комітету Громадської ради при Комітеті ВРУ з питань податкової та митної політики, фахівцями ДФС та Мінфіну.

Івашкевич О.М. розповів про низку підготовчих заходів, проведених у напряму реалізації норми «3 посилки+1».

Акцентував увагу, що Департамент інформаційного забезпечення може здійснити розробку інформаційної системи, яка буде чітко регламентувати інформацію за форматом та структурою та ідентифікувати фізичну особу, що дозволить відслідковувати 4 посилку.

Зауважив, що через відсутність процедури надання поштовими операторами стандартної інформації ідентифікувати фізичну особу, яка отримує посилку, в деяких випадках можна лише в момент її отримання.

Антонищак А.Ф. розповів про результати обговорення можливих негативних наслідків та шляхів врегулювання проблематики щодо міжнародних експрес-відправлень з Генеральним директором ПАТ «Укрпошта» І.Ю. Смілянським.

Інформував про негативний досвід Білорусі в частині запровадження безмитного ліміту у розмірі 22 євро, яке спричинило ситуацію, коли білоруси змушені отримувати посилки, зокрема, в Луцьку.

Закликав не допустити аналогічну ситуацію в Україні, щоб посилки українцям доставляли міжнародні експрес-перевізники Польщі, Румунії, Угорщини та Словаччини.

Анонсував розгляд у Кабміні за ініціативи Комітету ВРУ з питань податкової та митної політики пропозиції щодо відтермінування введення в дію норми «3 посилки+1» до 01.06.2019 та щодо зміни безмитного ліміту.

Дав позитивну оцінку роботи ПАТ «Укрпошта» та запропонував створити робочу групу за участі представників Мінфіну, експрес-перевізників, ДФС, ПАТ «Укрпошта» для підготовки пропозицій.

Сидорук В. (Генеральний директор DHLExpress в Україні) розповів про ефективність робочої групи за участі представників Комітету ВРУ з питань податкової та митної політики, міжнародних експрес-перевізників, Митного комітету Громадської ради при ДФС, ПАТ «Укрпошта» та фахівців Мінфіну і ДФС.

Апелюючи до міжнародного досвіду та економічних реалій, висловив переконання, що наразі норму «3 посилки+1» в Україні реалізувати неможливо.

Павленко Ю.П. (директор департаменту міжнародних перевезень ПАТ «Укрпошта») розповіла про 2 млн. дол. США збитків, які зазнала пошта Білорусі після введення безмитного ліміту у розмірі 22 євро.

Наголосила на тому, що безмитний ліміт необхідно розраховувати з огляду на економічну доцільність конкретної країни, а не визначати досвідом інших країн.

Повідомила про безмитні ліміти у різних країнах та про механізми їх визначення.

Ознайомила з результатами запровадження інформаційних технологій ПАТ «Укрпошта», яка наразі демонструє позитивну тенденцію в рамках інтеграції у Всесвітньому поштовому союзі.

Акцентувала увагу, що в Україні 25% всіх поштових відправлень проходять через е-декларування, що дає можливість у відповідності до стандартів, передбачених Всесвітнім поштовим союзом, формувати реєстр та надсилати його до інших країн.

Зазначила, що «Укрпошта» надсилає інформацію до 28 країн світу, а повноцінний обмін діє тільки з 7-ми країнами.

Олександр Павлюк (виконавчий директор FedExв Україні) акцентував увагу на заявленій стратегічній меті можливого введення норми «22 євро», яка полягає у наповненні бюджету та запобіганні спробам пересилання товарних партій під виглядом посилок з метою ухилення від сплати податків.

Висловив занепокоєння зворотним ефектом у разі запровадження норми «22 євро», коли ведучі світові міжнародні експрес-перевізники будуть змушені закрити експрес-сервіс доставок в Україну через нерентабельність та збитковість, а тіньовий ринок експрес-перевезень значно збільшиться.

Сьомка С.М. розповів, що Закон № 2245 не пройшов обговорення ні з Комітетом ВРУ з питань податкової та митної політики, ні з профільною бізнес-спільнотою та містить суттєву методологічну помилку: норму «3 посилки + 1»  визначено без жодного механізму та алгоритму її реалізації.

Повідомив, що саме через відсутність механізму реалізації норми «3 посилки + 1» профільний Комітет ВРУ ініціював відтермінування її введення в дію.

Підкреслив, що ДФС, яка не має права законодавчої ініціативи, є заручником ситуації, від якої потерпає бюджет, бізнес та громадяни як споживачі та користувачі послуги.

Зупинився на питомій вазі міжнародних поштових відправлень(0,1%) у загальному товарообігу України, а також висловив пропозицію щодо можливої доцільності перегляду критеріїв та механізму надання статусу міжнародного експрес-перевізника, що позитивно позначиться на мінімізації тіньового сектору цього ринку.

Констатував факт пожвавлення комунікації ДФС з профільним Комітетом ВРУ.

Бородиня О.Г. зосередив увагу на контрабандній складовій міжнародних поштових відправлень, ухилення від оподаткування посилок, зупинився на негативних наслідках при використанні норми «150 євро» при пересиланні взуття, підтримав норму «22 євро» та охарактеризував її позитивний вплив на легалізацію бізнесу та наповнення бюджету.

Острікова Т.Г. спростувала інформацію щодо начебто розгляду Комітетом ВРУ з питань податкової та митної політики законопроекту про поступове зниження неоподаткованого порогу міжнародних поштових відправлень до 22 євро.

Розповіла про результати розгляду профільним Комітетом ВРУ змін до законодавства в частині оподаткування різних груп товарів, у тому числі підакцизних.

Поїзд В.П. зауважив, що незаконне переміщення партії телефонів у зоні діяльності Волинської митниці перевізником «Преміум пакет» не є системним; зупинився на особливостях митного законодавства в частині здійснення пропуску товарів, які слідують до внутрішніх митниць, та висловив готовність до участі у робочій групі з питань опрацювання ефективної моделі контролю за переміщенням МПВ.

 ГОЛОСУВАЛИ:

щодо взяття до уваги інформації за результатами обговорення порушеної проблематики

«за» - 24

«проти» - 0

«утрималися» - 0

 

ВИРІШИЛИ:

 Інформацію взяти до уваги.

 

ГОЛОСУВАЛИ:

щодо ініціювання створення робочої групи з питань обговорення ризиків та шляхів ефективної реалізації законодавчих норм при ввезенні на митну територію України міжнародних поштових відправлень

«за» - 24

«проти» - 0

«утрималися» - 0

 

ВИРІШИЛИ:

Ініціювати створення робочої групи з питань ввезення на митну територію України міжнародних поштових відправлень за участі представників Комітету ВРУ з питань податкової та митної політики, Митного комітету Громадської ради при ДФС, Мінфіну, ДФС, ПАТ «Укрпошта» та  міжнародних експрес-перевізників.

Відповідальна:                                                                                  Вдовіна Г.В.

Термін виконання:                                            листопад 2018 року

 

З питання 2 Порядку денного

 СЛУХАЛИ:

Ляденко І.Г., яка акцентувала увагу на основних аспектах законопроекту про внесення змін до Кримінального та Кримінального процесуального кодексів України щодо криміналізації контрабанди товарів, зареєстрованого 03.07.2018 за № 8543.

Зауважила, що законопроектом вносяться зміни до ст. 201 Кримінального кодексу України та до Кримінального процесуального кодексу України.

Акцентувала увагу на відмінностях у тлумаченні поняття «контрабанда» у законопроекті та в Міжнародній конвенції про взаємну адміністративну допомогу у відверненні, розслідуванні та припиненні порушень митного законодавства.

Деталізувала поняття «контрабанди у значних обсягах».

Розповіла про особливості обміну інформації виключно між митними адміністраціями країн.

Запропонувала взяти до уваги зазначений законопроект та рекомендувати залучити до його обговорення в Комітеті ВРУ з питань податкової та митної політики експертів Митного комітету Громадської ради при ДФС.

 

ВИСТУПИЛИ:

Поїзд В.П. звернув увагу, що редакція законопроекту про внесення змін до Кримінального та Кримінального процесуального кодексів України щодо криміналізації контрабанди товарів, підготовлена ДФС, відрізняється від законопроекту, зареєстрованого у ВРУ 03.07.2018 за № 8543.

Полемізував з доповідачкою в частині визначеної законодавством процедури та відомчих аспектів при обміні інформацією.

Аргументував доцільність криміналізації підакцизних товарів та навів статистику щодо незначного стягнення в бюджет накладених штрафів у справах про ПМП через наявність фірм-одноденок.

Сьомка С.М. розповів про підґрунтя для декриміналізації у 2012 році товарної контрабанди через недієвість механізму притягнення до кримінальної відповідальності.

Поцікавився позицією ДФС щодо криміналізації контрабанди товарів.

Розповів про позитивний міжнародний досвід щодо дієвості фінансового покарання за товарну контрабанду.

Зауважив, що відсутність у митниці функції органу досудового слідства нівелює ідею криміналізації товарної контрабанди.

Запропонував внести зміни до статті 212 Кримінального кодексу України щодо ухилення від сплати податків, зборів, інших обов'язкових платежів в частині визначення суми «коштів у значних розмірах».

Острікова Т.Г. закликала розглядати зазначений законопроект виключно з урахуванням того, який орган буде здійснювати досудове слідство.

 

ГОЛОСУВАЛИ:

щодо взяття  інформації до відома

«за» - 24

«проти» - 0

«утрималися» - 0

 

ВИРІШИЛИ:

Інформацію взяти до відома.

 

ГОЛОСУВАЛИ:

щодо направлення пропозицій до зазначеного законопроекту до Комітету ВРУ з питань законодавчого забезпечення правоохоронної діяльності

«за» - 24

«проти» - 0

«утрималися» - 0

 

ВИРІШИЛИ:

Направити пропозиції до законопроекту про внесення змін до Кримінального та Кримінального процесуального кодексів України щодо криміналізації контрабанди товарів, зареєстрованого 03.07.2018 за № 8543, до Комітету ВРУ з питань законодавчого забезпечення правоохоронної діяльності

 

Відповідальна:                                                             Вдовіна Г.В.

Термін виконання:                                                   листопад 2018 року

 

З питання 3 Порядку денного

 

СЛУХАЛИ:

 

Вдовіну Г.В., яка звітувала про основні результати роботи Митного комітету Громадської ради при ДФС.

Зупинилася на ключових досягненнях Комітету, проведеному Всеукраїнському селекторі та засіданнях, у тому числі екстрених, розширених та спільних з Комітетом з митних питань Громадської ради при Мінфіні, а також на створених за ініціативи Комітету робочих груп.

Проаналізувала стан виконання протокольних рішень та рівень комунікації в рамках діалогу «держава – бізнес».

Зупинилася на проблемних питаннях та перспективних напрямах подальшої діяльності Комітету, зокрема щодо проведення Всеукраїнського круглого столу «МИТНИЦЯ ОЧИМА БІЗНЕСУ», ІІІ Всеукраїнського митного форуму і остаточної розробки ефективної моделі Національної митниці України.

Подякувала за співпрацю та висловила сподівання, що новий склад Митного комітету буде працювати вже при Національній митниці України, до створення якої члени комітету доклали чималих зусиль.

 

ВИСТУПИЛИ:

 

Ліннік В.П. запропонував визнати роботу Комітету задовільною та висловити подяку Вдовіній Г.В. за активну та ефективну роботу.

Трусов С.В. підтримав оцінку Лінника В.П. щодо роботи Комітету, запропонував затвердити звіт голови Комітету, а також висловив пропозицію конкретизувати звіт в частині реальних досягнень за виборчий період та активізувати у подальшому  роботу у напряму взаємодії з митними комітетами при обласних територіальних органах ДФС.

 

ГОЛОСУВАЛИ:

щодо визнання роботи Митного комітету Громадської ради при ДФС за звітний період задовільною

«за» - 24

«проти» - 0

«утрималися» - 0

ВИРІШИЛИ:

Визнати роботу Митного комітету Громадської ради при ДФС задовільною.

 

Голова  Комітету                                                           Г.В. Вдовіна

Секретар                                                                       О.М. Крилач