На виконання доручення Прем’єр-міністра України Дениса Шмигаля від 22.11/2021 № 52566/1/1-2 у рамках діяльності міжвідомчих робочих груп для проведення спільних заходів з метою боротьби з нелегальним обігом пального в Україні, органами Державної податкової служби разом з правоохоронними органами організовано роботу щодо контролю дотримання норм законодавства та визначення легальності походження пального при його переміщенні на території України.
Звертаємо увагу, що відповідно до п. 231.6 ст. 231 Податкового кодексу України (далі – ПКУ) реєстрація в Єдиному реєстрі акцизних накладних (далі – ЄРАН) першого примірника акцизної накладної при реалізації пального або спирту етилового з акцизного складу здійснюється у день складання такої акцизної накладної, але не пізніше здійснення операції з реалізації пального або спирту етилового з акцизного складу.
Відповідно до п.п. 14.1.212 п. 14.1 ст. 14 ПКУ реалізація пального – це будь-які операції з фізичної передачі (відпуску, відвантаження) пального з переходом права власності на таке пальне чи без такого переходу, за плату (компенсацію) чи без такої плати на митній території України з акцизного складу/акцизного складу пересувного: до акцизного складу; до акцизного складу пересувного; для власного споживання чи промислової переробки; будь-яким іншим особам.
Таким чином, акцизна накладна на відпуск пального повинна бути зареєстрована в ЄРАН не пізніше моменту відвантаження такого пального з акцизного складу.
У разі виявлення випадків переміщення пального транспортними засобами, не зазначеними в акцизних накладних, зареєстрованих у ЄРАН, складених на операції, при здійсненні яких переміщується пальне у таких транспортних засобах, до порушників можуть бути застосовані санкції, передбачені ст. 164 Кодексу про адміністративні правопорушення та ст. 228.3 ПКУ.
Відповідно до ст. 164. Кодексу про адміністративні правопорушення переміщення пального транспортними засобами, не зазначеними в акцизних накладних, зареєстрованих у ЄРАН, складених на операції, при здійсненні яких переміщується пальне у таких транспортних засобах, або в заявках на переміщення пального транспортними засобами, що не є акцизними складами пересувними, тягне за собою накладення штрафу від однієї тисячі до двох тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян з конфіскацією пального або спирту етилового та транспортних засобів.
Відповідно до ст. 228.3. ПКУ у разі виявлення фактів переміщення та/або зберігання пального з використанням транспортних засобів, що не зазначені в акцизних накладних, зареєстрованих у ЄРАН, складених на операції, при здійсненні яких переміщується та/або зберігається пальне у таких транспортних засобах, або в заявках на переміщення пального, що не є акцизними складами пересувними, а також фактів реалізації пального з таких транспортних засобів відповідні контролюючі органи тимчасово (до винесення рішення суду) вилучають такі пальне або спирт етиловий та транспортні засоби з вільного обігу та подають відповідні матеріали до суду для винесення постанови про їх вилучення в дохід держави (конфіскацію).
РЕКОМЕНДУЄМО: для підвищення ефективності здійснення контролю у частині мінімізації часу затримки транспортного засобу для проходження процедури перевірки легальності походження пального, що перевозиться, рекомендуємо при відвантаженні пального з акцизного складу транспортним засобом до товарно-транспортної накладної додавати копію зареєстрованого в ЄРАН першого екземпляру акцизної накладної, складеного на операції, при здійсненні яких переміщується пальне у таких транспортних засобах.