Вебпортал працює в тестовому режимі. Зауваження та пропозиції надсилайте на web_admin@tax.gov.ua
diya Єдиний державний
вебпортал електронних послуг
Ключові слова

Частина 2. Роз’яснення з окремих питань щодо заповнення податкових декларацій з місцевих податків та зборів (оновлено)

опубліковано 09 березня 2023 о 15:38

Питання:

1. До якого контролюючого органу суб’єкт господарювання подає податкову декларацію, якщо об’єкти оподаткування знаходяться на території територіальної громади у місті з районним поділом в різних районах такого міста.

2. Як зазначати у декларації з плати за землю інформацію про державну реєстрацію прав власності/користування, якщо договір купівлі земельної ділянки, укладений у 1998 році, не був зареєстрований.

3. Яка адреса місця розташування об’єкта оподаткування має зазначатися у декларації з плати за землю, податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, якщо адреса змінилася у зв’язку із запровадженням адміністративно-територіальної реформи, перейменуванням назви міста, села, селища вулиці тощо, якщо у правовстановлюючі документи зміни внесені не були.

4. Яким чином заповнюється колонка 7 «Дата закінчення терміну дії договору оренди (дд.мм.рррр)» розділу ІІ податкової декларації з плати за землю, в тому числі якщо в договорі зазначено не дату закінчення терміну дії договору, а строк дії договору та дата укладання договору відрізняється від дати державної реєстрації договору.

5. В яких випадках та яким чином заповнюється колонка «Реєстраційний номер декларації в контролюючому органі, яка уточнюється» у заголовній частини декларації, у т. ч. якщо до декларації, показники якої уточнюються, вже подавалась уточнююча декларація.

6. Чи є звільнення від сплати земельного податку, податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, визначене пп. 69.14 та 69.22 п. 69 підрозділу 10 розділу ХХ Податкового кодексу України, пільгою, та які ознаки такої пільги мають бути відображені у декларації.

 

1. До якого контролюючого органу суб’єкт господарювання подає податкову декларацію, якщо об’єкти оподаткування знаходяться на території територіальної громади у місті з районним поділом в різних районах такого міста.

Декларація надається до контролюючих органів за місцем розташування об’єктів оподаткування.

У разі розташування об’єктів оподаткування у місті з районним поділом в різних районах такого міста, то якщо всі райони такого міста входять до складу однієї територіальної громади, то декларація надається до контролюючого органу, який обслуговує таку територіальну громаду.

Звертаємо увагу на особливості подання декларацій та визначення кодів за КАТОТТГ територіальних громад у м. Києві та м. Кривий Ріг.

Оскільки місцеві податки сплачується до місцевого бюджету, враховуючи те, що у містах з районним поділом – Києві та Кривому Розі для кожного району залишено свої окремі рахунки місцевих бюджетів, тому за об’єкти оподаткування, що знаходяться на території міст Київ та Кривий Ріг, декларація подається до контролюючого органу, що обслуговує відповідний район зазначеного міста.

При зазначенні у Деклараціях коду за КАТОТТГ території територіальної громади зазначається код за КАТОТТГ району м. Києва та м. Кривий Ріг (відповідно до розташування об’єктів оподаткування). 

По всіх інших містах України з районним поділом подається одна декларація до одного контролюючого органу.

 

2. Як зазначати у декларації з плати за землю інформацію про державну реєстрацію прав власності/користування, якщо договір купівлі земельної ділянки, укладений у 1998 році, не був зареєстрований.

Відповідно до п. 286.1 ст. 286 Податкового кодексу України (далі – Кодекс) підставою для нарахування земельного податку, зокрема є: дані державного земельного кадастру; дані Державного реєстру речових прав на нерухоме майно; дані державних актів, якими посвідчено право власності або право постійного користування земельною ділянкою (державні акти на землю); дані інших правовстановлюючих документів, якими посвідчується право власності або право користування земельною ділянкою.

У розділі І у колонках 5, 6 інформація щодо державної реєстрації прав власності/користування (реєстрації документів, які засвідчують/ підтверджують право власності/користування/право на земельну частку (пай)) зазначається у разі наявності такої реєстрації.

Питання щодо наявності державної реєстрації може виникати щодо земельних ділянок усіх форм власності, сформованих до 2004 року, відомості про які не внесені до Державного земельного кадастру, а також земельних ділянок усіх форм власності, речові права на які (документи, що посвідчують права на них) зареєстровано до 1 січня 2013 року, але відомості про які не внесені до Державного земельного кадастру»). У такому разі за відсутності інформації про державну реєстрацію прав колонки 5, 6 розділу І не заповнюються.

У розділі ІІ у колонках 5, 6 інформація щодо державної реєстрації прав користування згідно з договором оренди зазначається у разі наявності такої реєстрації.

Разом з цим зазначаємо, що Державною службою України з питань геодезії, картографії та кадастру (Держгеокадастр), до повноважень якої належить забезпечення ведення та адміністрування Державного земельного кадастру (Кадастр), на виконання п.п. 2 п. 1 Указу Президента України від 22.07.2019 № 542/2019 «Про заходи щодо протидії рейдерству» розроблено проект нової бюджетної програми «Розробка технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) щодо земельних ділянок усіх форм власності, сформованих до 2004 року, відомості про які не внесені до Державного земельного кадастру, а також земельних ділянок усіх форм власності, речові права на які (документи, що посвідчують права на них) зареєстровано до 1 січня 2013 року, але відомості про які не внесені до Державного земельного кадастру».

Тому за наявності земельних ділянок, сформованих до 2004 року, або речові права на які зареєстровано до 1 січня 2013 року, але відомості про які не внесені до Кадастру суб’єкту господарювання доцільно звернутися до Держгеокадастру як головного адміністратора Кадастру з питання прискорення виконання технічної документації із землеустрою та перенесення відомостей про такі земельні ділянки до Кадастру.

 

3. Яка адреса місця розташування об’єкта оподаткування має зазначатися в декларації, якщо адреса змінилася у зв’язку із запровадженням адміністративно-територіальної реформи, перейменуванням назви міста, села, селища вулиці тощо, якщо у правовстановлюючі документи зміни внесені не були.

Формою податкової декларації з плати за землю передбачено заповнення інформації щодо місця розташування об’єкта(ів) оподаткування у колонках 10 «код за КАТОТТГ адміністративно-територіальної одиниці» та 11 «адреса (згідно з правовстановлюючими документами)» розділу І,  у колонках 11 «код за КАТОТТГ адміністративно-територіальної одиниці» та 12 «адреса (згідно з правовстановлюючими документами)» розділу ІІ.

Відповідно до п. 286.1 ст. 286 Кодексу підставою для нарахування земельного податку, зокрема є: дані державного земельного кадастру; дані Державного реєстру речових прав на нерухоме майно; дані державних актів, якими посвідчено право власності або право постійного користування земельною ділянкою (державні акти на землю); дані інших правовстановлюючих документів, якими посвідчується право власності або право користування земельною ділянкою.

Підставою для нарахування орендної плати є договір оренди (п. 288.1 ст. 288 Кодексу).

Відповідно до п.п. 2 п. 24 Порядку ведення Державного земельного кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17 жовтня 2012 року № 1051 зі змінами та доповненням (далі – Порядок № 1051) до Державного земельного кадастру (далі – Кадастр) вносяться відомості про земельні ділянки, зокрема, місце розташування, у тому числі дані Державного адресного реєстру (за наявності).

Відомості про об’єкти, що змінюються, вносяться до Кадастру безперервно (абзац перший п. 68 Порядку № 1051).

Відомості (зміни до них) про зареєстровані земельні ділянки вносяться до Кадастру в разі внесення, зокрема, змін до відомостей про земельну ділянку, на яку відповідно до Порядку № 1051 відкрито Поземельну книгу (п.п. 1 п. 117 Порядку № 1051).

Внесення до Поземельної книги відомостей (змін до них) про зареєстровану земельну ділянку (крім випадків, зазначених у п. 119 Порядку № 1051) здійснюється за заявою власника земельної ділянки, користувача земельної ділянки державної чи комунальної власності відповідно до документації, що є підставою для внесення відповідних відомостей (змін до них) (крім випадків внесення відомостей про зміну виду цільового призначення) (п. 118 Порядку № 1051).

Зокрема, до Поземельної книги без подання заяви вносяться відомості (зміни до них) про віднесення земельної ділянки до земель іншої адміністративно-територіальної одиниці (п.п. 1 п. 119 Порядку № 1051).

Якщо до документів, які (або витяги з яких) є підставою для нарахування плати за землю (Кадастр, Державний реєстр речових прав на нерухоме майно, державні акти на землю, договір оренди тощо) не були внесені зміни в частині адреси місця розташування земельної ділянки, та оскільки адреса має зазначатися у декларації згідно з правовстановлюючими документами, то у разі зміни адреси місця розташування земельної ділянки у зв’язку із запровадженням адміністративно-територіальної реформи (перейменуванням назви міста, села, селища вулиці тощо), в колонці 11 розділу І або колонці 12 розділу ІІ декларації зазначається інформація щодо адреси місця розташування земельної ділянки на підставі правовстановлюючих документів.

Разом з цим зазначаємо, що у колонках 10 розділу І та 11  розділу ІІ декларації зазначається код за КАТОТТГ адміністративно-територіальної одиниці, на території якої розташована земельна ділянка.

Такий код має бути актуальним, тобто відповідати територіальній громаді, на території якої знаходиться земельна ділянка та код якої зазначений у рядку 7 декларації.

Отже, у разі зміни назви населеного пункту без внесення змін до правовстановлюючих документів у колонках 11 розділу І та 12  розділу ІІ декларації мають зазначатися обидві назви населеного пункту - яка відповідає коду, зазначеному у відповідних колонках 10 та 11, а також у дужках стара назва цього населеного пункту.

Аналогічно має зазначатися інформація щодо місця розташування об’єкта(ів) нерухомості у податковій декларації з податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки (колонки 3, 4 додатків 1 та 2 до декларації).

 

4. Яким чином заповнюється колонка 7 «Дата закінчення терміну дії договору оренди (дд.мм.рррр)» розділу ІІ податкової декларації з плати за землю, в тому числі якщо в договорі зазначено не дату закінчення терміну дії договору, а строк дії договору та дата укладання договору відрізняється від дати державної реєстрації договору.

Відповідно до абзацу третього ст. 15 Закону України «Про оренду землі» (далі – Закон № 161) істотними умовами договору оренди землі, зокрема, є: дата укладення та строк дії договору оренди.

Частиною першою ст. 19 Закону № 161 встановлено, що строк дії договору оренди землі визначається за згодою сторін, але не може перевищувати 50 років. Дата закінчення дії договору оренди обчислюється від дати його укладення.

У колонці 7 «Дата закінчення терміну дії договору оренди (дд.мм.рррр)» розділу ІІ декларації зазначається дата закінчення терміну дії договору оренди у такому форматі: дд.мм.рррр, де: дд – число місяця, мм – місяць, рррр – рік відповідно до укладеного договору оренди землі державної або комунальної власності.

Якщо в договорі оренди землі визначено строк дії договору (період на який він укладається), то дата закінчення дії договору оренди обчислюється платником самостійно від дати його укладання (незалежно від дати державної реєстрації такого договору).

 

5. В яких випадках та яким чином заповнюється колонка «Реєстраційний номер декларації в контролюючому органі, яка уточнюється», у т. ч. якщо до декларації, показники якої уточнюються, вже подавалась) уточнююча декларація.

Інформація «Реєстраційний номер декларації в контролюючому органі, яка уточнюється» заповнюється платником при самостійному виправленні ним помилок за минулий податковий (звітний) період.  

При цьому у графі «Реєстраційний номер декларації в контролюючому органі, яка уточнюється» декларації, зазначається номер за яким було зареєстровано в контролюючому органі декларацію, показники якої уточнюються (виправляються) – останню подану декларацію за відповідний податковий період, що уточнюється,  по відповідній території територіальної громади.

Платник податків може знайти реєстраційний номер у контролюючому органі, до якого подана декларація, в меню «Перегляд звітності» приватної частини Електронного кабінету, яке надає можливість перегляду раніше поданої податкової звітності до контролюючого органу незалежно від способу її подання, включаючи звітність, подану на паперових носіях до центрів обслуговування платників податків.

 

6. Чи є звільнення від сплати земельного податку, податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, визначене пп. 69.14 та 69.22 п. 69 підрозділу 10 розділу ХХ Кодексу, пільгою, та які ознаки такої пільги мають бути відображені у декларації.

Податкові пільги визначені у Довіднику пільг, що є втратами доходів бюджету, та Довіднику інших податкових пільг, які розміщена на вебпорталі ДПС.

Пунктом 69 підрозділу 10 розділу ХХ Кодексу (далі – п. 69) встановлено особливості справляння податків і зборів тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, введеного Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 2102-IX.

Тимчасовий порядок справляння податків і зборів з урахуванням особливостей не може вважатися пільгами, тому норми п. 69 не включені до довідників пільг.

Враховуючи зазначене, у разі застосування норм п. 69 при декларуванні податкових зобов’язань, у декларації інформація щодо пільг не зазначається (колонки 18 – 22 розділу І декларації з плати за землю, колонки 18 – 22 розділу І додатка 1, колонки 17 – 21 розділу І додатка 2 до декларації з податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки).

Пояснення зменшення суми податкового зобов’язання до сплати (різниця між показниками колонок 17 та 23 розділу І декларації з плати за землю; колонок 17 та 23 розділу І додатка 1, колонок 16 та 22 розділу І додатка 2 до декларації з податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки) у зв’язку з застосуванням норм п. 69 платником зазначається у  декларації у рядку «Доповнення до Податкової декларації»:

у рядку 9 декларації з плати за землю;

у рядку 8 декларації з податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки.

У колонці «Зміст доповнення» зазначається причина зменшення податкового зобов’язання: «Уточнена сума податкового зобов’язання до сплати розрахована відповідно до п.п. 69.22 (або п.п. 69.14) п. 69 підрозділу 10 Перехідних положень Податкового кодексу України».