Коментар до постанови Кабінету Міністрів України від 19.06.2019 № 545 «Про затвердження Порядку ведення Єдиного державного реєстру суб’єктів господарювання, які отримали ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним, та місць виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним і внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України»
19 червня 2019 року Кабінетом Міністрів України прийнято постанову № 545 «Про затвердження Порядку ведення Єдиного державного реєстру суб’єктів господарювання, які отримали ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним, та місць виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним і внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України» (далі – Постанова № 545) яка була розроблена на виконання норм Закону України від 23 листопада 2018 року № 2628-VIII «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких інших законодавчих актів України щодо покращення адміністрування та перегляду ставок окремих податків і зборів» (далі – Закон № 2628). Зазначена постанова опублікована у газеті «Урядовий кур’єр» 28.06.2019 № 121 та набрала чинності з 01 липня 2019 року.
Постанова є узагальнюючим нормативно-правовим актом, який передбачає затвердження Порядку ведення Єдиного державного реєстру суб’єктів господарювання, які отримали ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним, та місць виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним, а також внесення змін до семи актів Уряду.
Вносяться зміни до 7 постанов Кабінету Міністрів України, а саме:
від 27 грудня 2010 року № 1215 «Про затвердження Порядку випуску, обігу та погашення податкових векселів, авальованих банком (податкових розписок), які видаються до отримання або ввезення на митну територію України легких та важких дистилятів, а також скрапленого газу та бутану, ізобутану для використання як сировини для виробництва етилену» (далі – Постанова № 1215);
від 27 грудня 2010 року № 1257 «Про затвердження Порядку випуску, обігу та погашення податкових векселів, авальованих банком (податкових розписок), що видаються до отримання з акцизного складу спирту етилового неденатурованого, спирту етилового денатурованого (технічного) та біоетанолу, які використовуються суб’єктами господарювання для виробництва окремих видів продукції» (далі – Постанова № 1257);
від 09 жовтня 2013 року № 806 «Про затвердження Порядку ведення Єдиного реєстру товарно-транспортних накладних на переміщення спирту етилового та алкогольних напоїв і Порядку ведення Єдиного державного реєстру витратомірів-лічильників обсягу виробленого спирту етилового» (далі – Постанова № 806);
від 15 серпня 2015 року № 609 «Про затвердження переліку органів ліцензування та визнання такими, що втратили чинність, деяких постанов Кабінету Міністрів України» (далі – Постанова № 609);
від 24 лютого 2016 року № 114 «Про затвердження Порядку ведення Єдиного реєстру акцизних накладних» (далі – Постанова № 114);
від 22 листопада 2017 року № 891 «Про затвердження Порядку ведення Єдиного державного реєстру витратомірів-лічильників і рівнемірів-лічильників рівня пального у резервуарі, передачі облікових даних з них електронними засобами зв’язку» (далі – Постанова № 891) ;
від 17 січня 2018 року № 21 «Про затвердження Порядку випуску, обігу та погашення податкових векселів, які видаються до отримання або ввезення на митну територію України нафтопродуктів та/або речовин, що використовуються як компоненти моторних палив, для використання як сировини для виробництва в хімічній промисловості та визнання такими, що втратили чинність, деяких постанов Кабінету Міністрів України» (далі – Постанова № 21).
Стисло розглянемо основні положення Порядку ведення Єдиного державного реєстру суб’єктів господарювання, які отримали ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним, та місць виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним, затвердженого Постановою № 545 (далі – Порядок № 545).
Зазначеним Порядком визначається процедура створення та ведення Єдиного державного реєстру суб’єктів господарювання, які отримали ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним, та місць виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним
(далі — Єдиний реєстр ліцензіатів та місць обігу пального).
Відповідно до Порядку № 545 Єдиний реєстр ліцензіатів та місць обігу пального є електронною базою даних, яка містить інформацію про:
суб’єктів господарювання, які отримали ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним,
місця виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним у розрізі суб’єктів господарювання, які провадять діяльність на таких місцях на підставі виданих ліцензій.
Згідно з Порядком № 545 Єдиний реєстр ліцензіатів та місць обігу пального формується та ведеться ДФС та її територіальними органами в електронній формі на підставі відомостей, зазначених у документах, які подаються суб’єктами господарювання для отримання ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним відповідно до статей 3 і 15 Закону № 481.
Порядком № 545 визначаються підстави для включення, виключення суб’єктів господарювання з Єдиного реєстру ліцензіатів та місць обігу пального, а також внесення змін до зазначеного реєстру.
Зазначаємо, що інформація, яка міститься в Єдиному реєстрі ліцензіатів та місць обігу пального, є відкритою та розміщена на офіційному веб-сайті ДФС за посиланням http://sfs.gov.ua/dovidniki--reestri--perelik/reestri/383525.html (Головна – ДОВІДНИКИ, РЕЄСТРИ, ПЕРЕЛІКИ – РЕЄСТРИ – Єдиний державний реєстр суб'єктів господарювання, які отримали ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним, та місць виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним).
Нагадуємо, що відповідно до статті 17 Закону № 481 з 01 липня 2019 року до суб’єктів господарювання застосовуються фінансові санкції у вигляді штрафів у разі:
виробництва пального без наявності ліцензії – 1000000 гривень;
оптової торгівлі пальним без наявності ліцензії – 500000 гривень;
роздрібної торгівлі пальним без наявності ліцензії – 250000 гривень;
роздрібної торгівлі пальним через електронний контрольно-касовий апарат (книгу обліку розрахункових операцій), не зазначений у ліцензії – 200 відсотків вартості реалізованої через такий контрольно-касовий апарат (книгу обліку розрахункових операцій) продукції, але не менше 10000 гривень;
Звертаємо увагу, що згідно із змінами внесеними до ст. 18 Закону № 481 фінансова санкція у вигляді штрафу за зберігання пального без наявності ліцензії (у розмірі 500000 гривень) до суб’єктів господарювання не застосовується, у разі зберігання пального до 31 грудня 2019 року без наявності відповідної ліцензії.
Основні положення змін, що вносяться до деяких постанов КМУ.
До п. 5 Порядку випуску, обігу та погашення податкових векселів, авальованих банком (податкових розписок), які видаються до отримання або ввезення на митну територію України легких та важких дистилятів, а також скрапленого газу та бутану, ізобутану для використання як сировини для виробництва етилену, затвердженого постановою № 1215 та до п. 5 Порядку випуску, обігу та погашення податкових векселів, які видаються до отримання або ввезення на митну територію України нафтопродуктів та/або речовин, що використовуються як компоненти моторних палив, для використання як сировини для виробництва в хімічній промисловості, затвердженого Постановою № 21, внесені зміни, згідно з якими кількість податкових векселів, які складаються у разі отримання або ввезення підакцизних товарів (продукції) на митну територію України збільшена до трьох примірників.
Відповідно до цих положень:
перший примірник податкового векселя залишається у векселедержателя, а два інших примірники - з відміткою векселедержателя про взяття на облік повертаються векселедавцю. Другий примірник податкового векселя подається векселедавцем нафтопереробному підприємству під час отримання легких та важких дистилятів, третій - залишається у векселедавця. У разі ввезення легких та важких дистилятів, а також скрапленого газу та бутану, ізобутану другий примірник податкового векселя подається контролюючому органу, який здійснює митне оформлення зазначених товарів, третій - залишається у векселедавця.
Ці зміни внесені на численні прохання суб’єктів господарювання та з метою забезпечення вимог належного ведення бухгалтерського обліку всіма учасниками, задіяними у операціях з використанням податкового векселя.
Порядок випуску, обігу та погашення податкових векселів, авальованих банком (податкових розписок), що видаються до отримання з акцизного складу спирту етилового неденатурованого, спирту етилового денатурованого (технічного) та біоетанолу, які використовуються суб’єктами господарювання для виробництва окремих видів продукції, затверджений Постановою № 1257 (далі – Порядок № 1257) приводиться у відповідність до п. 229.1 ст. 229 Кодексу, з урахуванням внесених до нього змін.
Зокрема, змінами до Порядку № 1257 розширено перелік суб’єктів господарювання, які мають право на отримання спирту етилового за ставкою акцизного податку 0 гривень за 1 літр 100-відсоткового спирту, під гарантію податкового векселя, авальованого банком (податкової розписки).
Відповідно до п.5 Порядку №1257 Податковий вексель видається суб'єктами господарювання, включеними до Електронного реєстру суб'єктів господарювання, які використовують спирт етиловий для виробництва продукції хімічного і технічного призначення, парфумерно-косметичної продукції, оцту з харчової сировини, які отримують з акцизного складу спирт етиловий денатурований для виробництва продукції хімічного і технічного призначення, включеної до переліку, затвердженого Кабінетом Міністрів України; спирт етиловий неденатурований для виробництва оцту з харчової сировини; спирт етиловий денатурований для виробництва парфумерно-косметичної продукції - на строк, що не перевищує 90 календарних днів від дати авалювання векселя банком.
Кількість податкових векселів, які складаються у разі отримання спирту етилового для виробництва окремих видів продукції збільшена до трьох примірників.
Пунктом 6 Порядку №1257 встановлено, що податковий вексель складається у трьох примірниках, що мають однаковий номер. Перший примірник податкового векселя заповнюється на вексельному бланку, придбаному векселедавцем в банку, а два інших - на ксерокопіях вексельного бланка.
Кожний примірник податкового векселя заповнюється окремо, а записи, що вносяться у кожний примірник, повинні бути тотожними.
Перший примірник податкового векселя залишається у векселедержателя, а два інших примірники - з відміткою векселедержателя про взяття на облік повертаються векселедавцю. Другий примірник податкового векселя подається векселедавцем виробнику спирту етилового під час отримання спирту етилового з акцизного складу, третій - залишається у векселедавця.
Також у Порядок № 1257 внесені зміни щодо процедури погашення податкового векселя та визначено, що довідка про цільове використання спирту етилового у перерахунку на 100-відсотковий спирт етиловий подається векселедержателю (контролюючому органу) у формі електронного документа відповідно до законодавства.
У Постанову № 806 внесені зміни в частині ведення Єдиного державного реєстру витратомірів – лічильників обсягу виробленого спирту етилового, передачі облікових даних з них електронними засобами зв’язку до контролюючих органів, а також в частині порядку ведення Єдиного реєстру товарно-транспортних накладних на переміщення алкогольних напоїв.
З 01 липня 2019 року до цього Реєстру вноситься:
товарно-транспортна накладна з реєстраційним номером, відмітка представника контролюючого органу на акцизному складі про відправлення з такого складу алкогольних напоїв, доставляння до нього спирту етилового та алкогольних напоїв;
інформація про осіб, які мають доступ до Реєстру.
Уточнено, що товарно-транспортні накладні заповнюються суб'єктами господарювання, що мають ліцензії на виробництво та/або торгівлю спиртом етиловим та алкогольними напоями, під час відвантаження алкогольних напоїв з акцизного складу (у попередній редакції «і спирту етилового»).
Після проведення перевірки інформації, внесеної до товарно-транспортної накладної, представник контролюючого органу на акцизному складі:
проставляє на примірниках товарно-транспортної накладної на переміщення спирту етилового та алкогольних напоїв у паперовій формі відмітку про погодження ввезення спирту етилового та алкогольних напоїв, вивезення алкогольних напоїв (штамп "В'їзд дозволено" ("Виїзд дозволено") та особистий підпис;
вносить до Реєстру за допомогою програмного продукту, що забезпечує доступ до Реєстру, відмітку про відправлення з акцизного складу алкогольних напоїв, доставлення до нього спирту етилового та алкогольних напоїв;
вносить запис до журналу реєстрації отримання спирту етилового та алкогольних напоїв, відвантаження алкогольних напоїв.
Викладено у новій редакції Порядок ведення Єдиного державного реєстру витратомірів – лічильників обсягу виробленого спирту етилового (далі – Порядок).
Зокрема, розширено перелік інформації, що вноситься до Реєстру (п.4 Порядку):
податкова інформація про розпорядників акцизних складів, суб'єктів господарювання, що здійснюють виробництво окремих видів продукції, інформація про назву, модель, місце встановлення (розташування) витратомірів спирту, витратомірів продукції, їх серійні (ідентифікаційні) номери;
інформація про відповідність таких витратомірів вимогам законодавства, що встановлює вимоги до законодавчо регульованих засобів вимірювальної техніки, наявність позитивного результату повірки або оцінки відповідності, проведених відповідно до законодавства, про дату встановлення, заміни, технічного обслуговування, повірки витратомірів спирту, витратомірів продукції, відомості щодо організацій та осіб, які здійснювали такі операції (роботи);
дані про добові фактичні обсяги отриманого та реалізованого спирту етилового у розрізі кодів товарних підкатегорій згідно з УКТЗЕД у декалітрах 100-відсоткового спирту та обсяг вмісту денатуруючих добавок, про добові фактичні обсяги виробництва окремих видів продукції;
дані про обсяги залишків спирту етилового, що містяться на акцизному складі в тарі, упаковці, про добовий обсяг реалізованого спирту етилового в тарі, упаковці, а також інформація про дні, в які акцизний склад не працює;
інформація про скориговані покази фактичного обсягу відвантаженого спирту етилового та його залишків з урахуванням установлених норм природних втрат під час його зберігання та транспортування. Коригування такої інформації здійснюється суб'єктом господарювання у разі встановлення фактичних втрат спирту етилового під час зберігання, транспортування, але не пізніше 23 години 59 хвилин робочого дня, що настає за днем встановлення фактичних втрат спирту етилового;
інформація про осіб, які мають доступ до Реєстру.
Звертаємо увагу, що до Реєстру вноситься інформація про витратоміри, які відповідають вимогам законодавства, що встановлює вимоги до законодавчо регульованих засобів вимірювальної техніки, та мають позитивний результат повірки або оцінку відповідності, проведених відповідно до законодавства.
У разі встановлення, заміни, технічного обслуговування, повірки витратомірів інформація до Реєстру вноситься протягом 24 годин з моменту закінчення таких операцій (робіт).
Дані про обсяг обігу спирту етилового на акцизних складах, про добовий фактичний обсяг отриманого спирту етилового та обсяг окремих видів продукції, виробленої з його використанням, подаються електронними засобами зв'язку за формою електронних документів, яка затверджується Мінфіном.
Отже, на відміну від попереднього Порядку інформація до нового Реєстру формується та подається розпорядниками акцизних складів та суб’єктами господарювання, які здійснюють виробництво окремих видів продукції, за допомогою програмного продукту, що забезпечує доступ до Реєстру, електронними документами, які заповнюються автоматично шляхом передачі до них даних з витратомірів спирту та витратомірів продукції.
Змінами, внесеними до постанови Кабінету Міністрів України від 5 серпня 2015 року № 609 розширено перелік видів діяльності, на які ДФС та її територіальними підрозділами видаються ліцензії. Зокрема, повноваження ДФС розширені та деталізовані в частині видачи ліцензій на виробництво зернового дистиляту, спирту етилового ректифікованого виноградного, спирту етилового ректифікованого плодового, дистиляту виноградного спиртового, спирту-сирцю плодового, біоетанолу, пального, а також, оптову торгівлю спиртом етиловим ректифікованим виноградним, спиртом етиловим ректифікованим плодовим, пальним.
Повноваження територіальних органи ДФС затверджені окремо та полягають в видачи ліцензій на роздрібну торгівлю алкогольними напоями, тютюновими виробами та пальним, а також на зберігання пального.
Порядок ведення Єдиного реєстру акцизних накладних, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 24 лютого 2016 року № 114, викладено в новій редакції.
Відповідно до статті 231 Кодексу на операції з реалізації та ввезення на митну територію України спирту етилового, як і на операції з пальним, оформлятимуться акцизні накладні та вноситимуться до Єдиного реєстру акцизних накладних (далі – ЄРАН).
Як для спирту так і для пального платник податку зобов’язаний скласти акцизну накладну на всі обсяги реалізованого, використаного для власного споживання або для виробництва непідакцизної продукції на умовах, встановлених статтею 229 Кодексу; втраченого, зіпсованого, знищеного пального або спирту етилового, а також при здійсненні операцій, які не підлягають оподаткуванню або звільняються від оподаткування.
Новою редакцією Порядку ведення Єдиного реєстру акцизних накладних, визначено механізм: внесення відомостей, що містяться у акцизних накладних або розрахунках коригування до акцизних накладних за операціями з реалізації та ввезення пального або спирту етилового до Єдиного реєстру акцизних накладних, надання даних, які містяться в Реєстрі відповідно до вимог, визначених у статті 231 Кодексу;
реєстрації першого та другого примірника акцизної накладної та розрахунку коригування платником акцизного податку, який реалізує та/або отримує пальне або спирт етиловий.
Зазначаємо, що час роботи ЄРАН збільшено до 24 годин щоденно, крім часу, необхідного для його технічного обслуговування. Інформація про запланований час технічного обслуговування Реєстру розміщуватиметься на офіційному веб-сайті ДФС не пізніше ніж за 24 години до початку технічного обслуговування.
Звертаємо увагу, що за порушення порядку реєстрації акцизних накладних та розрахунків коригування до таких акцизних накладних в Єдиному реєстрі акцизних накладних статтею 1202 Кодексу передбачені штрафні санкції.
Розмір штрафних санкцій залежить від кількості календарних днів порушення платником акцизного податку граничних термінів реєстрації акцизних накладних / розрахунків коригування до акцизних накладних в Єдиному реєстрі акцизних накладних, встановлених статтею 231 Кодексу, та визначений від 2 до 50 відсотків від суми акцизного податку з відповідних обсягів пального або спирту етилового, зазначених у таких акцизних накладних / розрахунках коригування.
Відсутність з вини платника акцизного податку, який отримав пальне або спирт етиловий, реєстрації в Єдиному реєстрі акцизних накладних другого примірника акцизної накладної / другого примірника розрахунку коригування протягом більш як 120 календарних днів після граничного терміну реєстрації другого примірника акцизної накладної / розрахунку коригування тягне за собою накладення штрафу в розмірі 2 відсотків суми акцизного податку з відповідних обсягів пального або спирту етилового, зазначених у такій акцизній накладній / розрахунку коригування.
Відповідно до пункту 25 підрозділу 5 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу зазначені штрафні санкції застосовуватимуться вперше тільки з 01 жовтня 2019 року.
До Порядку ведення Єдиного державного реєстру витратомірів-лічильників і рівнемірів - лічильників рівня пального у резервуарі, передачі облікових даних з них електронними засобами зв’язку, затвердженого Постановою № 891 (далі – Порядок № 891) внесені зміни що полягають у розширенні інформації, яка вноситься розпорядники акцизних складів в електронні документи та надсилати до Реєстру, крім того визначено порядок подання електронних документів до Реєстру.
Так, Реєстр доповнено податковою інформацією про розпорядників акцизних складів, наявні у них акцизні склади, а також даними про фактичні залишки пального на початок та кінець звітної доби та про фактичний обсяг обігу пального у розрізі кодів товарних підкатегорій згідно з УКТЗЕД, акцизних складів та розпорядників акцизних складів.
Електронні документи які формуються розпорядниками акцизних складів для наповнення Реєстру, та надсилаються до Реєстру за кожним місцем розташування акцизного складу, доповнено, зокрема, інформацією про:
ознаки окремих видів акцизного складу (акцизний склад, на якому провадиться діяльність з переробки нафти, інших нафтопродуктів, що передбачає повний технологічний цикл їх переробки в готову підакцизну продукцію (пальне), обладнаний лише витратомірами в кожному місці відпуску готової підакцизної продукції (пального) шляхом наливу з такого акцизного складу; акцизний склад, на якому здійснюється виключно зберігання та реалізація пального);
обсяги залишків пального, що розташовані на акцизному складі в тарі, балонах, упаковці, про добовий обсяг реалізованого пального в тарі, балонах, упаковці;
інформацію про дні, в які акцизний склад не працює.
Також до електронних документів для наповнення Реєстру вноситься інформація про:
витратоміри та резервуари, які відповідають вимогам законодавства та мають позитивний результат повірки або оцінку відповідності, проведені відповідно до законодавства;
рівнеміри, які відповідають вимогам законодавства та мають позитивний результат повірки або оцінку відповідності, або калібрування, проведені відповідно до законодавства.
Нагадуємо, що відповідно до пункту 12 підрозділу 5 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу розпорядники акцизних складів відповідно до вимог Кодексу зобов’язані обладнати акцизні склади витратомірами-лічильниками та/або рівнемірами-лічильниками та зареєструвати їх в Єдиному державному реєстрі витратомірів-лічильників та рівнемірів-лічильників рівня пального у резервуарі в такі строки:
акцизний склад, де розташовано резервуари, загальна місткість яких перевищує 20000 куб. метрів,– не пізніше 1 липня 2019 року;
акцизний склад, де розташовано резервуари, загальна місткість яких перевищує 1000 куб. метрів, але не перевищує 20000 куб. метрів, – не пізніше 1 жовтня 2019 року;
акцизний склад, де розташовано резервуари, загальна місткість яких не перевищує 1000 куб. метрів, – не пізніше 1 січня 2020 року.
Звертаємо увагу, до платників податку на яких розповсюджується дія Постанов № 806 та № 891, статтею 1281 Кодексу встановлені штрафні санкції за порушення правил обліку, виробництва та обігу пального або спирту етилового на акцизних складах.
Так, з 01 липня 2019 року відповідно до п. 1281.1 ст. 1281 Кодексу необладнання та/або відсутність реєстрації в Єдиному державному реєстрі витратомірів-лічильників обсягу виробленої /відпущеної продукції (спирту або пального) та рівнемірів-лічильників рівня пального у резервуарі тягнуть за собою накладення штрафу в розмірі 20000 гривень за кожний необладнаний резервуар та/або незареєстрований рівнемір-лічильник, а також за кожне необладнане місце відпуску пального наливом з акцизного складу або за кожне місце отримання та відпуску спирту етилового, та/або незареєстрований витратомір-лічильник / витратомір-лічильник спирту етилового.
За повторне протягом року вчинення на тому самому акцизному складі будь-якого з порушень, передбачених абзацом першим п. 1281.1 ст. 1281 Кодексу, накладається штраф в розмірі 50000 гривень.
З 01 жовтня 2019 року за відсутність з вини платника податку реєстрації акцизних складів у системі електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового платником податку – розпорядником акцизного складу застосовується штраф в розмірі 1000000 гривень, а за повторне протягом року порушення - 2000000 гривень (п. 1281.2 ст. 1281 Кодексу).
З 01 січня 2020 року, відповідно до п. 1281.3 ст. 1281 Кодексу незабезпечення з вини розпорядника акцизного складу своєчасного подання до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику, електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового, тягне за собою накладення штрафу в розмірі 1000 гривень за кожний неподаний електронний документ.
Підсумовуючи наведене, новації, які затверджені постановою КМУ від 19.06.2019 № 545, цілком відповідають положенням Закону № 2628, що набули чинності 01.07.2019 та сприятимуть удосконаленню контролю за обігом пального та спирту етилового.