Моніторинг виконання Державної цільової програми інформування громадськості з питань європейської інтеграції на 2008-2011 роки (далі – Моніторинг і Програма) представляє собою процес системного спостереження, контролю, оцінювання, аналізу стану та прогнозування рівня виконання окремих завдань, заходів і Програми у цілому.
1. Визначення
Мета Моніторингу: отримання регулярної інформації про результативність виконання заходів передбачених Програмою усіма її виконавцями, з метою забезпечення створення умов для широкої підтримки з боку громадськості інтеграції України до Європейського Союзу.
Результати Моніторингу, в разі необхідності, обумовлюватимуть можливість розробки та прийняття заздалегідь заходів, необхідних для підвищення результативності та ефективності Програми.
Логічна побудова Моніторингу включає такі компоненти:
Суб’єкти: Держкомтелерадіо – Державний замовник-координатор (далі − Замовник-координатор). Координаційна рада, центральні органи виконавчої влади, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласні, Київська та Севастопольська міські держадміністрації − Державні замовники (далі − Державні замовники).
Об’єкт: Інформаційна політика держави щодо інформування громадськості з питань європейської інтеграції на 2008-2011 роки.
Предмет: Програма у цілому та її окремі елементи.
Форма та методи:
- збір звітних матеріалів, спостереження (контроль) за виконанням окремих елементів Програми;
- аналіз факторів, що можуть зменшити результативність та ефективність виконання ДЦП;
- соціологічні дослідження громадської думки та вивчення експертних висновків (інтерв’ювання, анкетування, експертне опитування тощо)
Результат:
- забезпечення повною, оперативною і достовірною інформацією щодо стану виконання окремих завдань, заходів та Програми у цілому;
- визначення фактично здійсненого бюджетного та іншого фінансування у порівнянні із запланованим;
- вироблення відповідних рекомендацій з метою поліпшення реалізації Програми;
- підвищення рівня поінформованості громадян про зміст національних інтересів, мету європейської інтеграції України;
2. Виконання Програми та звіти
Суб’єкти Моніторингу здійснюють його як механізм управління якістю Програми на відповідному рівні виконавчої влади із залученням громадських організацій, державних і недержавних засобів масової інформації, державних друкованих та електронних засобів масової інформації, а також обласних і районних бібліотек, бібліотек вищих навчальних закладів.
Для належної організації Моніторингу Державні замовники розробляють та затверджують відповідними наказами (розпорядженнями) плани роботи з виконання Програми на відповідний рік та в цілому. Копії вказаних документів Державні замовники надсилають до Замовника-координатора.
Державні замовники виконують заходи, передбачені Програмою та за результатами їх проведення, протягом наступних 30-ти днів від дати проведення заходу, надають Державному замовнику-координатору інформацію, яка складається зі звіту про здійснений захід, повідомлення про рівень фінансування (за формою, що визначена у п. 3.3. «Урахування рівня фінансування») та підтверджуючих матеріалів.
Так, для заходів, передбачених підпунктами 1.2; 1.3 та 3.7 додатку № 2 Програми (постанова Кабінету Міністрів України № 594 від 2 липня 2008 р.), такими матеріалами є відео- та/чи аудіо записи та відповідні друковані матеріали. Для пп. 1.1; 2.3 – Інтернет посилання на офіційні сайти Державних замовників. Для інших заходів підтверджуючими матеріалами можуть бути 1-3 примірники книг, журналів, буклетів тощо.
Звіт про виконання заходів Програми надається на паперових носіях та в електронному вигляді за такою формою (таблиця 2.1).
Звіт ___________________________
назва установи (організації)
про виконання заходів передбачених Державною цільовою програмою інформування громадськості з питань європейської інтеграції на 2008-2011 роки за _______ рік
таблиця 2.1
Назва заходу
Передбачено планом на ______ рік
Дата проведення
Короткий опис заходу та його результати
Пряме посилання (точна повна адреса) на новину про захід на веб-сайті органу виконавчої влади
Виконавець заходу
Джерела та обсяги фінансування
Інші форми підтримки з боку органу виконавчої влади (у разі ненадання фінансової)
3. Оцінка заходів та рівня фінансування
З метою встановлення результативності виконання програми у розрізі конкретних видів заходів та Державних замовників, Координаційною радою застосовуються такі групи якісних та кількісних критеріїв оцінки:
3.1. Аналіз виконання заходів за визначеними критеріями оцінки
№
Види заходів
Критерії оцінки
1.
Проведення семінарів, круглих столів, конференцій, громадських слухань, презентацій та тренінгів, конкурсів серед журналістів, учнів, студентів, телевізійних та радіо програм
Відповідність Програмі
Назва заходу та його програма (план) відповідають меті та завданням Програми
1
Назва заходу та його програма (план) не відповідають меті та завданням Програми
0
Виконання встановленої
кількості заходів
Кількість заходів виконано
(коефіцієнт)
від 0 до 1
2.
Проведення (відповідно до двосторонніх угод) днів культури європейських держав, організація поїздок журналістів
Виконання встановленої
кількості заходів
Кількість заходів виконано
(коефіцієнт)
від 0 до 1
3.
Здійснення соціологічних досліджень, громадських обговорень
Виконання встановленої
кількості заходів
Кількість заходів виконано
(коефіцієнт)
від 0 до 1
4.
Створення центів європейської інтеграції, телевізійних кореспондентських пунктів за кордоном
Виконання встановленої
кількості заходів
Кількість заходів виконано
(коефіцієнт)
від 0 до 1
3.2. Для оцінки наповнення Інтернет сторінок офіційних сайтів Державних замовників використовуються такі критерії
Тип заходу
Критерії
періодичності
змістовності
Інформування про виконання завдань ДЦП, співробітництво з ЄС та Радою Європи
Не рідше одного разу на квартал
Наявність аналітичної складової
Інформування про можливості європейських програм надання допомоги з боку ЄС в рамках «Європейського інструменту сусідства та партнерства»
Не рідше одного разу на квартал
Наявність аналітичної складової
Інформування про поточні події у сфері європейської інтеграції, які стосуються активізації громадської дискусії щодо інтеграції України до ЄС
Не рідше одного разу на місяць
Наявність посилань на джерела інформації
3.3. Визначення рівня фінансування
Назва заходу
Передбачено фінансування у відповідному періоді
Фактично виділено коштів
Рівень фінансування (відс.)
4. Процедури оцінки
Для здійснення процедур оцінки необхідно враховувати такі рекомендації з формулювання її критеріїв.
4.1. Загальні рекомендації оцінки виконання заходу Програми стосуються визначення стимулювання:
зростання рівня прозорості урядової політики;
інформування громадян України щодо практичних можливостей використання результатів співпраці з ЄС;
активізації громадської дискусії щодо інтеграції України до ЄС;
формування запиту громадськості щодо проведення реформ відповідно до європейської моделі розвитку держави;
організації та провадження інформаційно-просвітницької діяльності на регіональному рівні;
значного підвищення рівня інституціонального, кадрового та фінансового забезпечення виконання Програми;
застосування принципу трисекторного партнерства між органами виконавчої влади, державними і недержавними засобами масової інформації, а також громадськими організаціями.
4.3. Оцінку виконання Програми та її окремих заходів здійснює Координаційна рада. Таку функцію вона виконує безпосередньо та може залучати кваліфікованих експертів.
Планування заходів з оцінки ґрунтується на уніфікації планів роботи Державних замовників на відповідний рік та в цілому.
5. Використання результатів Моніторингу
5.1. Проміжна (що піврічна) оцінка результатів Моніторингу передбачає оцінку:
- фактично досягнутих окремих результатів реалізації Програми термін яких надійшов;
- можливості досягнення запланованих річних і кінцевих результатів виконання ДЦП;
- фактичних витрат на реалізацію Програми.
Матеріали, які надійшли від Державних замовників до 1 липня чергового року виконання Програми обробляються Державним замовником-координатором та до 15 серпня зазначеного року подаються на розгляд Координаційної ради, а після цього – до Кабінету Міністрів України у вигляді інформаційно-аналітичної записки (з визначенням досягнень і недоліків та чинників, якими вони обумовлені), а також детальним прогнозом щодо досягнення запланованих результатів.
Розглядати результати піврічного і річного моніторингу на спеціальних засіданнях Координаційної ради.
5.2. Щорічний моніторинг виконання Програми передбачає оцінку:
- виконання завдань та заходів Програми;
- досягнутих результатів та цілей;
- фактичної економічної, бюджетної й соціальної ефективності реалізації Програми;
- можливостей досягнення стратегічних цілей, визначених на наступний термін виконання Програми;
Щорічний Моніторинг дасть можливість для:
- виявлення відхилень показників проміжних і кінцевих результатів Програми від затверджених (планових);
- встановлення причин зазначених відхилень (внутрішніх і зовнішніх), їхнього врахування при формуванні завдань і заходів Програми на черговий плановий період;
- вжиття заходів щодо виконання показників проміжних і кінцевих результатів програми;
- розроблення пропозицій щодо поліпшення якості програмно-цільового планування на основі бенчмаркінгу.
5.3. Підготовка рішень про доцільність подальшого фінансування окремих елементів Програми
На основі загальної оцінки приймається рішення про доцільність подальшого фінансування Програми, водночас можуть бути наступні альтернативи щодо можливості фінансування:
- значно підвищити;
- підвищити в незначних обсягах;
- залишити на попередньому рівні;
- зменшити;
- значно зменшити;
- припинити.
Внесення змін до Програми здійснюється у випадках:
- встановлення в ході проміжного або щорічного моніторингу неможливості досягнення кінцевих результатів без внесення змін до складу заходів Програми, що не вимагає додаткового фінансування;
- встановлення в ході щорічного моніторингу неможливості досягнення запланованих кінцевих результатів Програми за рахунок передбачених обсягів фінансування.