Вебпортал працює в тестовому режимі. Зауваження та пропозиції надсилайте на web_admin@tax.gov.ua
diya Єдиний державний
вебпортал електронних послуг
Ключові слова

Публічний звіт ДПС за 2022 рік

опубліковано 10 березня 2023 о 11:40

З презентаційними матеріалами можна ознайомитись тут:

Публічний звіт в. о. Голови Державної податкової служби України Тетяни Кірієнко за 2022 рік

2022 рік став роком реальної спільної роботи податківців та платників податків, які єдиним фронтом пліч-о-пліч стали на захист економіки України. Адже сильна економіка, наповнений бюджет – це забезпечення видатків на оборону та безпеку держави, медицину, освіту, організацію безперебійної роботи сервісів та послуг, які надаються державними органами, виконання їх функцій.

Долаючи виклики, спричинені військовою агресією Російської Федерації проти України, ДПС у 2022 році продовжувала реалізацію місії: «Ми є повністю транспарентною, сучасною та технологічною податковою службою, яка надає якісні та зручні послуги платникам, ефективно адмініструє податки, збори та платежі і виявляє нетерпимість до корупції», та головного завдання – реалізації державної податкової політики.

Міністром фінансів України було затверджено Пріоритети діяльності ДПС на 2022 рік з урахуванням дії воєнного стану:

- ефективне управління діяльністю;

- ефективне адміністрування податків, зборів, платежів;

- формування іміджу ДПС як сервісної служби європейського зразка з високим рівнем довіри у суспільстві;

- протидія ухиленню від оподаткування шляхом запровадження міжнародних стандартів і вдосконалення аналітичних інструментів;

- формування кваліфікованої, ефективної та мотивованої команди.

З перших днів війни робота органів ДПС була відновлена та організована з пріоритетом на безпеку платників податків та працівників Служби, забезпечення прав суб’єктів господарювання, громадян та наповнення бюджету країни.

Вже за кілька діб після початку широкомасштабного вторгнення ми змогли організувати роботу податкових сервісів, навіть у той час, коли в межах столиці та Київської області велися бої. Для зручності суб’єктів господарювання та громадян було прийнято рішення про їх обслуговування незалежно від місця реєстрації, а окремі повноваження у сфері адміністрування податків мали можливість здійснювати інші територіальні органи ДПС. Останнє було важливе з урахуванням того факту, що частина ДПІ (81 інспекція) тимчасово припинили роботу через військові дії в їхніх регіонах, внутрішньо переміщені особи  потребували оперативної комунікації та якісного сервісу. 

Завдяки ефективній організації роботи, швидкому реагуванню на ситуацію, що склалася, та прийняттю управлінських рішень упродовж 2022 року ДПС надало 3,6 млн адмінпослуг. Їх перелік, якість, повнота та своєчасність з кожним роком зростають. Наразі платники можуть скористатися 145 видами адміністративних послуг.

Податкова мережа обслуговування платників сьогодні – це 559 точок доступу по всій країні (без врахування 81 тимчасово припиненої). Вони надають адміністративні, інформаційно-консультативні послуги, приймають податкову звітність тощо.

ДПС продовжує активно провадити співпрацю та обмін досвідом з міжнародними колегами, виконання завдань у сфері євроінтеграції.

Важливим міжнародним кроком у сфері податкового співробітництва та завдяки підтримці іноземних партнерів стало призупинення членства Росії та Білорусі у складі Внутрішньоєвропейської організації податкових адміністрацій (ІОТА).

Проведено консультації з Генеральним директоратом з питань оподаткування та митного союзу ЄС (TAXUD) і підписано Угоду між Україною та Євросоюзом про участь нашої держави у програмі ЄС для співробітництва в галузі оподаткування «Fiscalis».

ДПС приєдналася до Багатосторонніх угод компетентних органів про автоматичний обмін: інформацією про фінансові рахунки – MCAA CRS та звітами – MCAA CbC у розрізі країн.

Проводилася активна співпраця з Офісом технічної допомоги Казначейства США, узгоджені плани роботи до 2024 року. Також це співробітництво з проєктами EU4PFM, METS (Швеція) та з іншими міжнародними партнерами.

Ми стали більш відкритими та посилили зовнішню комунікацію. Для цього було видано майже 90 тис. інформаційних матеріалів, проведено близько 5,5 тис.  заходів за участю ЗМІ. Наші фахівці відповіли на понад 800 журналістських запитів. Також комунікаційна податкова платформа у 2022 році запрацювала на територіальному рівні. Всього на базі цього ресурсу було проведено 858 зустрічей з платниками податків, розглянуто більш як 1,5 тис. звернень.

ДПС спільно з платниками податків крокує в ногу із часом, тому за минулий рік аудиторія комунікаційних ресурсів збільшилася. Зокрема, у своїй діяльності Е-кабінетом на сьогодні послуговуються 4 млн користувачів, це на 500 тис. більше ніж за попередній звітний період. Зросла на 7,3 тис. аудиторія електронного сервісу InfoTAX – наразі це 56,7 тис. користувачів. Активно працюють вебпортал, Telegram-канал та Facеbook-сторінка ДПС. Зокрема, Telegram-канал має 53,2 тис. підписників, Facеbook-сторінка – 113 тис., а офіційний сайт ДПС в 2022 році щомісяця відвідували в середньому 434 тис. користувачів.

Одним із основних пріоритетів роботи ДПС є цифровізація послуг та сервісів. Оцифровано 100 % реєстрів ДПС, форм та форматів документів звітності, сервісних запитів, інформаційних взаємодій з ЦОВВ та 88 % адміністративних послуг.

Для ефективного та якісного обслуговування платників та здійснення інших завдань минулого року  ДПС реалізувала низку успішних  кейсів з різних напрямів. Серед них, зокрема, нові опції в Е-кабінеті, Дія.Сity, для зручності ведення бізнесу у межах реалізації програми «Підтримка державного  управління  фінансами для України – EU4PFM» доопрацьовано безкоштовне програмне рішення ДПС та розроблено ПЗ мобільного додатку ПРРО для іOS, web версія, Android, Windows.

У 2022 році з метою забезпечення взаємодії особи-нерезидента з контролюючим органом запрацював ще один вдалий кейс – Е-кабінет для цієї категорії. Це спеціальне ІТ-рішення, яке забезпечує, зокрема, можливість: створення облікового запису особи-нерезидента, формування та подання заяв, отримання інформаційних повідомлень, надання прав доступу до інформації уповноваженим особам, здійснення листування.

Для підвищення стимулювання розвитку цифрової економіки в Україні в 2022 році запроваджено низку заходів з розвитку ІТ-індустрії, зокрема спеціального режиму оподаткування резидентів Дія.Сity. Станом на 01.01.2023 вже зареєстровано в реєстрі Дія.Сity 415 резидентів.

Активно відбувалася нормотворча діяльність. У 2022 році ДПС було проведено роботу з відпрацювання та супроводження 93 проєктів нормативно-правових актів. Підготовлено 121 пропозицію до проєктів законів, що зареєстровані у Верховній Раді України, а також 102 пропозиції щодо впливу законопроєктів на показники бюджету.

У перші місяці війни до Податкового кодексу України було внесено низку змін, спрямованих на підтримку платників податків в умовах дії воєнного стану. ДПС забезпечено практичну реалізацію таких змін. Зокрема, звільнено від відповідальності платників у разі неможливості виконання своїх обов’язків, діяв мораторій на податкові перевірки, крім фактичних. Встановлено особливості застосування спрощеної системи оподаткування.  Відновлено камеральні та документальні перевірки податкової звітності, відшкодування сум ПДВ з бюджету. Створено сприятливі умови для діяльності індустріальних парків. Звільнена від оподаткування благодійна допомога, зібрана волонтерами.

Оскільки у зв’язку з військовою агресією Росії проти України після запровадження воєнного стану було введено мораторій на проведення більшості перевірок, нами застосовувалися виключно дозволені заходи контролю та посилена аналітична робота для виявлення недобропорядного бізнесу.

Зокрема, у межах боротьби з тіньовим обігом підакцизної продукції в результаті перевірок було встановлено 535 випадків продажу алкогольних напоїв та тютюнових виробів без марок акцизного податку або з підробними на загальну суму 13,6 млн гривень.

Виявлено у 332 випадках продаж алкогольних напоїв без відображення у чеках РРО/ПРРО реквізитів марок акцизного податку. Застосовано штрафних санкцій на загальну суму 14,2 млн гривень. У 544 випадках ініційовано вилучення контрафактної продукції на суму 11 млн гривень.

Також ДПС забезпечувала інформаційну підтримку органам Держпраці у межах проведення кампанії з виявлення неоформлених працівників. Так, під час кожної 10 фактичної перевірки виявлено порушення трудового законодавства. А більше тисячі осіб оформили працівників на роботу під час цих заходів.

Відбувався контроль за порушеннями  проведення розрахунків у сфері грального бізнесу. ДПС проведено 66 перевірок. Прогнозована сума штрафних санкцій – 85,7 млн гривень. 

У межах контролю за порушеннями проведення розрахунків у сфері обміну валют було проведено 1 964 перевірки, очікувана сума штрафів – 44,4 млн гривень.

Нами було досягнуто значного прогресу в сегменті впровадження Е-аудиту. Для цього впродовж звітного року здійснено розробку та затвердження Технічних вимог та проєкт Договору для закупівлі файлу XSD (схеми XML-документів). Зроблений детальний технічний опис елементів стандартного аудиторського файлу (SAF-T UA) файлу XSD. Із липня минулого року платники податків мають можливість завантажувати файл XSD на вебпорталі ДПС. Нагадаємо, що SAF-T – це компонент цифрової трансформації податкового аудиту, який діє у більш як 10 країнах світу.

Окремо, варто сказати про податковий контроль за трансфертним ціноутворенням. Протягом 2015 – 2022 років 1 014 платників (або 20 % від загальної кількості, що звітують про КО) подали 2,3 тис. декларацій (уточнюючих) з податку на прибуток, за наслідками яких добровільно збільшили фінансовий результат на 30,5 млрд гривень. Дані коригування вплинули на збільшення нарахувань з податку на прибуток у сумі понад 2,8 млрд грн та зменшення від’ємного значення об’єкта оподаткування на 10,7 млрд гривень. Незважаючи на дію воєнного стану, протягом 2022 року платниками податків подано 0,4 тис. декларацій (уточнюючих), за результатами яких збільшено фінансовий результат на 4,9 млрд грн (або 30 % від коригувань за 2020 – 2022 роки).

Також за рахунок проведених коригувань з трансфертного ціноутворення та у зв’язку із внесенням змін до Податкового кодексу України, які почали діяти з 01.01.2021, платниками податків додатково сплачено 230 млн грн податку на репатріацію з доходів, які прирівнюються до «конструктивних дивідендів».

У 2022 році контролюючим органом отримано 1 306 повідомлень про набуття у власність, реєстрацію та продаж/ліквідацію іноземної контрольованої компанії або утворення без статусу юридичної особи (фонди, трасти). З них 1 278 – від фізичних осіб – резидентів України та 28 – від юридичних осіб – резидентів України.

Незважаючи на війну, неможливість вести бізнес у деяких регіонах, законодавчі обмеження щодо можливостей застосування заходів стягнення податкового боргу, що призвели до його приросту у сумі 39,3 млрд грн (у тому числі у регіонах з тимчасово окупованими територіями та тими, де ведуться бойові дії, – 8,6 млрд грн), органами ДПС протягом 2022 року забезпечено погашення податкового боргу до зведеного бюджету на 13,8 млрд грн, у тому числі за рахунок надходжень від заходів стягнення – на 6,1 млрд гривень.

У межах кампанії одноразового (спеціального) добровільного декларування у 2022 році фізичними особами належних їм активів та сплати одноразового збору до бюджету було задекларовано активів у сумі 4,7 млрд грн та збору у сумі 290,8 млн гривень.   

У межах роботи з протидії відмиванню доходів, одержаних злочинним шляхом, до Державної служби фінансового моніторингу України передано матеріали про 100 % виявлених підозрілих фінансових операцій. Їх кількість зросла на 22 %, якщо у першому півріччі 2022 року було 1 983 ПФО, то в другому – 2 412. Складено аналітичних матеріалів з ознаками кримінальних правопорушень на 78 % більше. Зокрема, за перше півріччя 2022 року – 502, за друге – 896.

ДПС ефективно працює над реалізацією забезпечення міжнародного обміну інформацією, зокрема, в межах FATCA (Foreign Account Tax  Compliance Act) та CRS (Common Reporting Standart). Незважаючи на перенесення звітної кампанії на 2023 рік, у зв’язку з введенням воєнного стану 117 фінансових агентів (ФА) надали коригуючі звіти за попередні періоди;  108 ФА подали звіти про підзвітні рахунки за 2021 рік; звіти 20 ФА були відхилені СВД США.

У серпні 2022 року ДПС приєдналася до Багатосторонньої угоди компетентних органів про автоматичний обмін інформацією про фінансові рахунки (МСАА CRS).

Проєкти  ДПС реалізуються завдяки команді професіоналів та однодумців. Тому пріоритет Служби в цьому напрямі  – вдосконалення кадрової політики. У зоні особливої уваги – підвищення кваліфікації співробітників, програма адаптації новопризначених працівників органів ДПС, залучення молоді на державну службу через співпрацю із закладами вищої освіти. У 2022 році затверджено Концепцію розвитку корпоративної культури. У ній визначено ключові цінності ДПС: взаємодія з платниками податків, технологічність, прозорість, лідерство, дотримання законів і правил, командна робота і професіоналізм. Наші цінності корпоративної культури – це професіоналізм, відповідальність, командність, компетентність та доброчесність.

Ми дотримуємося своєї принципової позиції – нульової толерантності до корупції в органах ДПС. Служба забезпечила контроль та моніторинг виконання Антикорупційної програми на 2020 – 2022 роки та підготувала проєкт на 2023 – 2025 роки. Створена робоча група з оцінювання корупційних ризиків у діяльності ДПС. Розроблено план оцінювання цих ризиків та перелік потенційно вразливих функцій у діяльності Служби. У 2022 році проведено 13,4 тис. організаційно-роз’яснювальних та 11,2 тис. заходів із надання методичної та консультаційної допомоги.

Про те, що ми на правильному шляху, свідчить висока оцінка платників податків діяльності ДПС, за результатами незалежного оцінювання «Глобальне опитування – 2022», проведеного у межах проєкту міжнародної технічної допомоги «Шведсько-українське партнерство для сучасної та ефективної податкової служби – МЕТS» дослідницькою компанією Info Sapiens з 23 вересня по 09 листопада 2022 року. Зокрема, на запитання: «Чи стикалися ви з корупцією в ДПС за останні 12 місяців?», відповідь «Ні, такого не було» дали 86,7 % опитаного населення. Професіоналізму та якості роботи Служби довіряють 75 % респондентів.

Більшість платників проявили себе патріотами України та в умовах дії воєнного стану сплачували податки до бюджету для підтримки економіки та ЗСУ. Ми зі свого боку спрямовували зусилля на максимальну підтримку платників, які продовжували здійснювати господарську діяльність, а також на ефективні процеси адміністрування для забезпечення критично важливого для країни наповнення бюджету.

Це підтверджується статистикою податкових надходжень. У результаті оптимізації діяльності ДПС, послідовного аналізу ситуації та вмілого і своєчасного застосування управлінських рішень упродовж 2022 року органами ДПС в умовах війни вдалося забезпечити надходження (сальдо) до Зведеного бюджету України – 1,1 трлн гривень. Це на 98,2 млрд грн, або на 9,9 %, більше ніж 2021 року.

Зокрема, позитивна тенденція спостерігалася минулого року щодо надходжень (сальдо) до державного бюджету – це 698,7 млрд грн, що на 46,6 млрд грн, або на 7,2 %, більше ніж за довоєнний рік.

Надходження до місцевих бюджетів на 51,5 млрд грн більше порівняно з 2021 роком, а саме: 392,7 млрд грн у 2022 році проти 341,2 млрд грн за 2021 рік.

Надходження з податку на додану вартість з вироблених в Україні товарів (робіт, послуг) з урахуванням бюджетного відшкодування (сальдо) становили 213,9 млрд гривень. Виконання розпису Міністерства фінансів України становить 119,1 % (+ 34,3 млрд гривень). Приріст до 2021 року з ПДВ становив 58,2 млрд гривень. З початку 2022 року платникам податків на рахунки відшкодовано 84,6 млрд грн податку на додану вартість.

До загального фонду держбюджету було сплачено податку на прибуток підприємств у сумі 117 млрд гривень. Зменшення цих надходжень порівняно з 2021 роком відбулося внаслідок значного зниження прибутковості суб’єктів господарювання через падіння економіки. Так, за оцінкою Мінекономіки, відбулося скорочення ВВП (реальний) в Україні за 2022 рік на 30,4 %, падіння експорту товарів – на 35,1 %, прибутку прибуткових підприємств – на 27,7 %.

У 2022 році була запроваджена спрощена система оподаткування за ставкою 2 % для третьої групи (юридичні особи). Це дозволило в умовах війни підтримати роботу бізнесу та зберегти робочі місця. Цією спрощеною системою скористалися 53,5 тис. підприємств. Їхній дохід за квітень – листопад 2022 року становив 300 917,0 млн грн, а сума єдиного податку – 6 020,0 млн гривень. У цілому по третій групі за минулий рік надійшло 9 844,2 млн грн єдиного податку від юридичних осіб – це більше на 3 668,8 млн грн, тобто на 59,4 %, ніж за попередній звітний період.

Платниками акцизного податку до Зведеного бюджету України у 2022 році сплачено 91,9 млрд гривень. Порівняно з попереднім звітним періодом ці надходження зменшилися на 15,1 %, тобто на 16,3 млрд гривень. Така картина пояснюється низкою чинників: впровадженням воєнного стану в Україні; обмеженням продажу алкоголю та тимчасовою зупинкою виробництва алкогольних напоїв та тютюнових виробів; запровадженням пільг з оподаткування  пального та антифорстолінгових обмежень щодо реалізації тютюнових виробів.

Незважаючи на негативні наслідки війни для економіки, непрості умови для праці та життя людей, втрату робочих місць, до зведеного бюджету країни у 2022 році надійшло 420,7 млрд грн податку на доходи фізичних осіб та військового збору, це на 70,9 млрд грн більше ніж за довоєнний 2021 рік. Зросли також надходження єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування на 76,2 млрд грн і наразі становлять 425,3 млрд гривень.

Для більш результативної роботи Служби, враховуючи суспільні виклики та ситуацію сьогодення, у 2023 році ми плануємо продовжити впроваджувати кейси, які довели свою актуальність, та започаткувати нові прогресивні проєкти. Адже це дозволить ефективно реалізовувати державну податкову політику, зокрема, результативно адмініструвати податки, збори, платежі, наповнювати бюджет країни та надавати якісні і зручні послуги платникам.