Вебпортал працює в тестовому режимі. Зауваження та пропозиції надсилайте на web_admin@tax.gov.ua
diya Єдиний державний
вебпортал електронних послуг
Ключові слова

Проєкт Закону України «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо системи електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового та удосконалення адміністрування акцизного податку»

, опубліковано 30 серпня 2024 о 11:24

Повідомлення про оприлюднення проєкту Закону України «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо системи електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового та удосконалення адміністрування акцизного податку»

На вебпорталі Державної податкової служби України (www.tax.gov.ua) у розділі «Для громадськості» підрозділі «Взаємодія з громадськістю» > «Консультації з громадськістю» > «Регуляторна політика» > «Проєкти регуляторних актів» > «2024 рік» розміщено  проєкт Закону України «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо системи електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового та удосконалення адміністрування акцизного податку» (далі – проєкт Закону).

Проєкт Закону розроблено на виконання пункту 363 Плану законопроектної роботи Верховної Ради України на 2024 рік, затвердженого Постановою Верховної Ради України від 06 лютого 2023 № 3561-IX, кроку 205 Плану пріоритетних дій Уряду на 2024 рік, затвердженого розпорядженням Кабінету Міністрів України від 16 лютого 2024 року № 137-р, та підрозділу 4.2.2 (е) «Удосконалення адміністрування акцизного податку» Національної стратегії доходів до 2030 року, схваленої розпорядженням Кабінету Міністрів України від 27.12.2023 № 1218-р.

Основною метою проєкту Закону є удосконалення системи електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового (далі – СЕА РПСЕ) в частині відображення в СЕА РПСЕ власників пального для виявлення фіктивних операцій, а також посилення контролю за сплатою акцизного податку з реалізації пального та спирту етилового.

Наразі відповідно до норм Податкового кодексу України (далі – ПКУ) в СЕА РПСЕ не відображаються власники пального, що не забезпечує належного контролю за обігом пального та уможливлює проведення фіктивних операцій з пальним.

Крім того, чинні норми ПКУ не запобігають безпідставному користуванню лімітами в СЕА РПСЕ, на які платник може зареєструвати акцизні накладні.

Функціонування СЕА РПСЕ побудовано виключно на підставі документів, які складаються розпорядниками акцизних складів, і у випадку формування схемного податкового кредиту з ПДВ наразі не виключена можливість реєструвати акцизні накладні на неіснуючі обсяги пального, які одночасно реалізовані за готівку іншим споживачам, або на зареєстрованому акцизному складі відсутні резервуари та/або немає достатньої їх місткості для зберігання пального.

Контролюючі органи наразі не мають достатнього законодавчого інструментарію аби завадити вказаним порушенням, у тому числі щодо приведення даних про обсяги пального в СЕА РПСЕ до фактичних залишків пального на акцизному складі.

Також у чинних нормах ПКУ відсутня відповідальність у разі встановлення таких порушень.

На сьогодні акцизний склад реєструється за заявницьким принципом і не передбачає попереднє отримання ліцензії на операції зі спиртом етиловим, реєстрації резервуарів та лічильників на них, що призводить до обліку в СЕА РПСЕ акцизних складів, які фактично не знаходяться за адресою або на яких відсутні введені в експлуатацію резервуари (тобто ємності, до яких можна завантажувати спирт). Скасувати реєстрацію таких акцизних складів можливо лише за заявою розпорядника, що дозволяє їм продовжувати функціонувати.

Тому є необхідність прийняття законодавчих змін до ПКУ в частині відображення в СЕА РПСЕ власників пального для виявлення фіктивних операцій, а також посилення контролю за сплатою акцизного податку з реалізації пального та спирту етилового.

Проєктом Закону запропоновано такі основні зміни до ПКУ, зокрема, передбачено:

відображення в СЕА РПСЕ власників пального задля забезпечення належного контролю за обігом пального. При переході права власності на пальне, що знаходиться в акцизному складі, від одного суб’єкта господарювання до іншого складається акцизна накладна, в тому числі щодо пального, що знаходиться на зберіганні на акцизному складі;

можливість за результатами перевірки за рішенням контролюючого органу привести у відповідність ліміти обсягів пального та спирту етилового в СЕА РПСЕ, на які платник може зареєструвати акцизні накладні, до фактичних обсягів пального та спирту етилового на акцизному складі;

встановлення відповідальності за здійснення суб’єктами господарювання зберігання пального або спирту етилового без реєстрації платником акцизного податку, а також у разі виявлення в ході перевірок фактичних обсягів пального або спирту етилового, які не відповідають даним СЕА РПСЕ, при відсутності документального підтвердження отримання/реалізації пального або спирту етилового;

виключення необхідності щомісячного подання податкових декларацій з акцизного податку при операціях переобладнання вантажних транспортних засобів, у легкові автомобілі, а також імпортерами електричної енергії;

необхідність подання разом з декларацією з акцизного податку довідки про загальні обсяги отримання, імпорту та використання за звітний календарний місяць товарів, які використовуються як сировина при виробництві пального, та про залишки таких товарів і пального задля контролю за виробництвом та обігом пального з огляду на обсяги отриманої непідакцизної сировини.

Зауваження та пропозиції до проєкту Закону від фізичних та юридичних осіб, їх об’єднань приймаються протягом одного місяця з дати його оприлюднення на офіційному вебпорталі ДПС за адресами:

Державна податкова служба України, Департамент контролю за підакцизними товарами, Львівська площа, 8, м. Київ, 04053, e-mail: post@tax.gov.ua;

Міністерство фінансів України, вул. Межигірська 11, м. Київ, 04071, e-mail: infomf@minfin.gov.ua;

Державна регуляторна служба України, вул. Арсенальна, буд. 9/11, м. Київ, 01011, e-mail: inform@drs.gov.ua.

Додаткові матеріали