Вебпортал працює в тестовому режимі. Зауваження та пропозиції надсилайте на web_admin@tax.gov.ua
diya Єдиний державний
вебпортал електронних послуг
Ключові слова

Протокол № 8 засідання Митного комітету Громадської ради при ДФС

опубліковано 09 жовтня 2017 о 17:28

Дата та час проведення: 27 вересня 2017 року,15 год. 00 хв.

Місце проведення: кімн.1511 (м. Київ, Львівська площа, 8)

 

Присутні:

від Державної фіскальної служби України:

 

1. Сафонов Євген Геннадійович – заступник директора – начальник управління організації митного контролю Департаменту організації митного контролю;

2. Педосенко Ігор Михайлович – в.о. директора Департаменту адміністрування митних платежів;

3. Поїзд Василь Петрович – в.о. директора Департаменту організації протидії митним правопорушенням;

4. Сівірін Олексій Миколайович – заступник директора Департаменту організації протидії митним правопорушенням;

5. Фадєєва Олена Валентинівна – начальник управління організації роботи з обслуговування платників Департаменту обслуговування платників

 

від інститутів громадянського суспільства:

29 членів Митного комітету Громадської ради при ДФС, із них 14 – за довіреністю, та 4 експерти (список присутніх додається).

 

 

ПОРЯДОК ДЕННИЙ

 

1. Проект Закону про внесення змін до Митного кодексу України щодо заходів з детінізації оподаткування ввезення товарів в окремих випадках, зареєстрований 17.07.2017 за № 6755.

Доповідач:    Саргсян І.Л.

2. Основні напрямки та результати роботи ДП «УКРКОРДОНСЕРВІС»  в частині розподілу та освоєння бюджетних коштів.

Доповідачі: представник ДП «УКРКОРДОНСЕРВІС», Вдовіна Г.В.

3. Проблематика так званих «піджачників» та шляхи її подолання.

Доповідач:  Вдовіна Г.В.

4. Тимчасовий перелік адміністративних послуг, що надаються Державною фіскальною службою України у відповідності до наказу ДФС від 13.01.2015 №7.

Доповідачі:  Липовський В.В., Головко Л.І.

5. Алгоритм наповнення бази експортно-імпортних операцій ДФС та врегулювання ситуації, яка склалася на ринку скрапленого газу.

Доповідач:   Онищенко Л.А.

6. Проекти законів про внесення змін до Митного кодексу України щодо запровадження «єдиного вікна» на кордоні: ідея, схожість та відмінність новацій.

Доповідачі:  Платонов О.І.,  Терещенко С. С.

7. Різне.

 

Кворум є.

 

 

З питання 1 Порядку денного

 

 

СЛУХАЛИ:

Саргсян І.Л., яка повідомила, що проект Закону про внесення змін до Митного кодексу України щодо заходів з детінізації оподаткування ввезення товарів в окремих випадках, зареєстрований 17.07.2017 за № 6755, передбачає обмеження суми безмитного ввезення товарів до 200 євро.

Зазначила, що деякі норми законопроекту, у разі їх введення в дію, можуть спричинити призупинення роботи експрес-перевізників та змінити сенс самих експрес-перевезень, зокрема через втрату оперативності надання послуг.

Акцентувала увагу на тому, що ще до внесення нормативних змін, на виконання листа ДФС від 19.09.2017 № 24970/7/99-99-18-04-01-17 митницями запроваджуються дії, які суттєво ускладнюють роботу експрес-перевізників. Зокрема, митники вимагають нормативно не передбачену, додаткову та обтяжливу для перевізників інформацію про закордонні сортувальні станції, а також щодо номерів автівок тощо.

Запропонувала на засіданні Громадської ради при ДФС ініціювати робочу зустріч за участі громадськості, експрес-перевізників та фахівців ДФС, депутатів від профільного комітету та Громадської ради при Комітеті ВРУ з питань податкової та митної політики з метою обговорення ситуації та її врегулювання.

 

ВИСТУПИЛИ:

Терещенко С.С., який зауважив, що подібні листи не регламентовані МКУ і що необхідно з’ясувати причини направлення зазначеного листа та наявність у цих діях корупційних проявів.

Трусов С.І. підтримав пропозицію щодо проведення робочої зустрічі та закликав до унеможливлення маніпуляцій з боку зацікавлених у безмитному оформленні партій товарів осіб.

Агарков І.Ю. поцікавився офіційною позицією ДФС з вказаного питання та метою направлення зазначеного листа до митниць.

 

ГОЛОСУВАЛИ:

щодо винесення на засідання Громадської ради при ДФС пропозиції стосовно проведення робочої зустрічі

„за”– 28;

„проти” – 0;

„утрималися” – 0.

 

Рішення прийнято.

 

ВИРІШИЛИ:

Винести на засідання Громадської ради при ДФС пропозицію стосовно проведення робочої зустрічі та здійснити відповідні організаційно-підготовчі заходи

Відповідальні:

за організаційні заходи                                                 Вдовіна Г.В.

за підготовчі заходи (матеріали, список присутніх,

звернення до ДФС)                                                      Саргсян І.Л

 

Термін виконання:                                                    10.10.2017

 

 

З питання 2 Порядку денного

 

СЛУХАЛИ:

Вдовіну Г.В., яка повідомила, що основні аспекти діяльності ДП «УКРКОРДОНСЕРВІС» Комітет намагався з’ясувати протягом поточного року, але на засідання представники ДП не з’явилися, пообіцявши надати всю інформацію у письмовому вигляді. Через її відсутність було ініційовано повторне запрошення на засідання.

Розповіла, що Комітет повідомлено листом ДФС про те, що зазначене підприємство не здійснювало господарської діяльності та не отримувало фінансування.

Запропонувала ознайомитися з листом, а інформацію взяти до уваги.

 

ВИСТУПИЛИ:

Платонов О.І. нагадав функції ДП «УКРКОРДОНСЕРВІС» та пропозиції стосовно проведення антикорупційної експертизи, потреби в якій через ліквідацію підприємства наразі немає.

Бородиня О.Г. підкреслив, що Комітет не контролює використання бюджетних коштів.

 

ГОЛОСУВАЛИ:

щодо взяття інформації до уваги

„за”– 28;

„проти” – 0;

„утрималися” – 0.

 

Рішення прийнято.

 

ВИРІШИЛИ:

Інформацію взяти до уваги.

 

З питання 3 Порядку денного

 

СЛУХАЛИ:

Вдовіну Г.В., яка закцентувала увагу на тому, що наприкінці серпня Мінфін підвищив митницям планові показники на серпень-грудень, а також за рахунок митних платежів планується збільшити відсоток наповнення держбюджету у 2018 році.

 Застерегла, що заплановане збільшення митних надходжень спричинить підняття індикативу та введення таблиці, що стане тягарем для реального бізнесу.

Продемонструвала на прикладі контейнеру з меблевою фурнітурою (інвойс – 32 тис. дол. США) скриті резерви надходжень до держбюджету, які наразі в тіні.

Розповіла, що реальний бізнес з зазначеного контейнеру сплачує майже 10 тис. дол. США митних платежів, тоді як за тіньовою схемою в бюджет України коштів майже не надходить, бо вантаж прямує з Китаю до Польщі, де розмитнюється, потім ділиться на дрібні партії і бусиками переміщується в Україну згідно із нормою «до 50 кг та до 500 євро».

Зазначила, що маржа між реальною і тіньовою очисткою сягає 5 тис. дол. США на 1 контейнері, що заганяє «білий» бізнес під «сірі» знамена.

Назвала таку ситуацію катастрофою для українського бюджету та закликала спільними зусиллями припинити цей тіньовий потік.

Підкреслила, що «піджачники» – це реальна загроза «білому» бізнесу.

Запропонувала з метою подальшого обговорення та громадської підтримки винести питання на засідання Громадської ради при ДФС з метою ініціювання підготовки пропозицій та їх подальшого направлення до Мінфіну та профільного Комітету ВРУ.

Акцентувала увагу на необхідності опрацювання проблеми, завдяки чому ДФС отримає важелі впливу, бюджет – додаткові надходження, а реальний бізнес частково позбудеться демпінгу та загрози неминучого безпідставного підняття митної вартості, зумовленого збільшенням показників планових надходжень.

 

ВИСТУПИЛИ:

Платонов О.І. підтримав пропозицію щодо необхідності врегулювання проблематики «піджачників», підкреслив, що ДФС розділяє позицію громадськості, а немає достатніх важелів впливу, запропонував обговорити та підтримати підготовлені ДФС зміни до нормативних актів, які покликані врегулювати порушену проблематику.

 

Бородиня О.Г. висловив цілковиту згоду з доповідачем, зазначив, що проблема прикордонної торгівлі та незаконного переміщення товарних потоків дійсно існує багато років, зауважив, що потоки «сірого бізнесу» на західному кордоні в десятки разів менші за ті, які проходять через південні порти.

Розповів, що проаналізував та направив до Кабміну інформацію щодо обсягів контрабанди та втрат бюджету від протиправних дій на кордоні, зокрема повідомив, що за 2017 рік тільки через незаконне переміщення взуття, яке займає 2-3% імпорту, втрати бюджету склали понад 2 млрд. грн.

Зазначив, що проблему треба і можна вирішувати тільки системно, запобігаючи контрабандному переміщенню товарів.

 

Потапова Н.В. висловила незадоволення станом боротьби з контрабандою та штучними перепонами при розмитненні тканини, через що не працює низка підприємств м. Хмельницька.

Зазначила, що товар «тканина» перебуває у групі ризику та висловила обурення з приводу того, що митниця змушує визначати митну вартість за
6-им методом, не зважаючи на повний пакет документів.

Повідомила також, що за результатами моніторингу робочої групи повз касові апарати проходить левова частка розрахунків.

 

Поїзд В.П. визнав проблему переміщення бусиками як нагальну та закликав законодавчо змінювати ситуацію.

Підкреслив, що зміна норми МКУ може стати інструментом врегулювання негативного явища «піджачників».

Повідомив, що окрім опрацювання проекту змін, ДФС застосовує превентивну міру для запобігання ухилення від сплати митних платежів у повному обсязі шляхом фіксації кожного перевезення за нормою «50 кг/500 євро» для подальшої передачі інформації податковим органам.

Сафонов Є.Г. закликав до запровадження стовідсоткового декларування товарів, інформація про обсяги яких буде направлятися до податкових органів.

Підкреслив, що вирішенню проблеми сприятиме тотальне запровадження касових апаратів.

Закликав враховувати фактор громадського впливу на кордоні, який може носити відверто деструктивний характер.

Сівірін О.М. повідомив, що із загальної кількості зафіксованих митних правопорушень 91% – це порушення митного законодавства, вчинені фізичними особами.

Висловив думку, що одним із чинників зменшення обсягів «піджачників» є законодавча норма щодо звільнення від оподаткування тільки у разі, якщо фізична особа перебувала у країні, з якої ввозить товар, не менше однієї доби.

Агарков І.Ю. поцікавився щодо статистики обсягів ввезеного товару за нормою 500 євро та який відсоток складають так звані «піджачники» у «сірому» імпорті загалом, повідомив що у мережі Інтернет було поширено інформацію, що недобори в бюджет від «сірого» імпорту складають близько 20 млрд. грн. недекларованого товару.

Запропонував в межах діяльності Комітету провести робочі зустрічі з представниками ДФС, щоб опрацювати конкретні пропозиції щодо шляхів вирішення проблематики з подальшим винесенням на засідання Громадської ради при ДФС.

Сафонов Є.Г. розповів, що ДФС направляла пропозиції щодо запровадження норми «7/48», але вони не були підтримані через європейську практику «24/5», наголосив, що Митним кодексом ЄС також передбачено безмитне переміщення товару до 300 євро через автомобільні пункти пропуску та 430 євро – авіасполученням.

Пероганич Ю.Й. сказав, що «піджачники» ще й відшкодовують ПДВ за принципом Taxfree та підкреслив, що поки в Україні буде можливість торгувати без сплати податків, на товари «піджачників» буде шалений попит.

Потапова Н.В. закликала налагоджувати співпрацю ДФС з міграційною службою в частині обліку «піджачників», які систематично перетинають кордон з метою отримання інформаційної підтримки.

 

ГОЛОСУВАЛИ:

щодо винесення питання на засідання Громадської ради при ДФС з метою всебічного вивчення та підготовки пропозицій у подальшому

„за”– 26;

„проти” – 0;

„утрималися” – 3.

 

Рішення прийнято.

 

ВИРІШИЛИ:

Винести питання на засідання Громадської ради при ДФС з метою всебічного вивчення та підготовки пропозицій у подальшому.

 

Відповідальна: Вдовіна Г.В.

Термін виконання: 28.09.2017

 

З питання 4 Порядку денного

 

СЛУХАЛИ:

Головко Л.І., яка повідомила що за результатами обговорення на засіданні підкомітету листа ДФС щодо адміністративних послуг, які надаються Державною фіскальною службою України у відповідності до наказу ДФС від 13.01.2015 №7, було прийнято рішення щодо підтримки пропозицій ДФС в частині виключення із Переліку адмінпослуг допуск перевізників-резидентів до перевезень на умовах Конвенції МДП.

Зосередила увагу, що під час обговорення даної пропозиції член підкомітету Липовський В.В. запропонував виключити ще й інші адмінпослуги, зобов’язавшись на засідання Комітету підготувати  документальну аргументацію своєї думки.

 

ВИСТУПИЛИ:

Терещенко С.С., який зауважив, що все, що пов’язано зі здійсненням митного контролю, не є послугою, тому деякі послуги із запропонованого переліку необхідно вилучити, зробив аналіз переліку послуг та закликав до розмежування понять «адмінпослуги» та «митний контроль».

Запропонував підтримати ініціативу ДФС та пропонувати ДФС розглянути пропозицію Липовського В.В. на предмет доцільності з подальшим обговоренням.

Фадєєва О.В. закцентувала увагу на недопущенні зменшення обсягів поінформованості суб’єктів ЗЕД в частині адмінпослуг та втрати чіткої регламентації дій посадових осіб фіскальних органів і конкретних термінів надання адмінпослуг.

Наголосила, що наразі немає офіційного перекладу Додатку до Конвенції про МДП та його публікації в офіційних виданнях, прокоментувала положення Закону України «Про державні послуги».

Повідомила, що пропозиції направлено до Мінекономіки та Мінюсту, де подібних сумнівів не виникало.

Хмельницький Л.Д. зауважив на необхідності диференційованого підходу до кожної адмінпослуги.

Платонов О.І. закликав визначитися щодо функціоналу адмінпослуг та конкретного об’єкту, який їх надає.

 

ГОЛОСУВАЛИ:

щодо підтримки пропозицій ДФС та подальшого опрацювання пропозицій Липовського В.В.

„за”– 25;

„проти” – 0;

„утрималися” – 4.

 

Рішення прийнято.

 

ВИРІШИЛИ:

Підтримати ініціативу ДФС щодо виключення із переліку адміністративних послуг допуск перевізників-резидентів до перевезень на умовах Конвенції МДП та направити до ДФС пропозиції Липовського В.В. з метою подальшого обговорення на засіданні Комітету.

 

Відповідальні: Липовський В.В., Головко Л.І.

Термін виконання: 16.10.2017 

 

З питання 5 Порядку денного

 

СЛУХАЛИ:

Онищенко Л.А., яка повідомила, що ДФС не надає звіту до бази даних ООН щодо обсягів експортно-імпортних операцій, зауважила також, що критерії наповнення баз даних не відповідають загальноприйнятим. Це унеможливлює здійснення відповідного моніторингу, зокрема в частині аналізу механізму формування ціни та прибутку на бензин, газ тощо.

Акцентувала увагу на тому, що дані щодо обсягів імпорту скрапленого газу є суперечливими, а ціна на газ у 6 разів менша ніж роздрібна.

Закликала підтримати звернення з означеної проблематики до ДФС, Антимонопольного комітету України та Кабміну.

Вдовіна Г.В. висловила думку, що питання майже не відноситься до компетенції Комітету та ДФС, тому його слушно особисто порушити перед Антимонопольним комітетом України.

Зауважила, що проект листа на керівництво ДФС потребує доопрацювання, а відповідь на нього доцільно розглянути спільно з фахівцями ДФС та представниками Громадських рад при Мінекономіці, Мінфіні та Антимонопольного комітету.

Терещенко С.С. зауважив, що бази ДФС є закритими через персоніфікацію даних, запропонував звернутися особисто до ДФС чи до Державної служби статистики України із запитом для отримання знеособленої інформації.

Бородиня О.Г. підтримав пропозицію деяких членів Комітету щодо звернення до Антимонопольного комітету для отримання інформації з метою її подальшого обговорення, а також зауважив, що факти маніпуляцій з митною вартістю скрапленого газу доцільно розглянути на засіданні Комітету.

Потапова Н.В. висловила думку, що для Комітету може бути корисною інформація щодо митної вартості енергоносіїв.

Губарєв В. І. підтримав Потапову Н.В. та зауважив, що потрібно чітко розуміти алгоритм подальших дій з отриманою інформацією, а також підкреслив, що, перш за все, необхідно проаналізувати методику формування статистичної інформації.

Платонов О.І. надав роз’яснення щодо формування ціни на скраплений газ на внутрішньому ринку та її значення для проведення аукціонів, запропонував доопрацювати лист на ДФС та направити його адресату, а інші листи розглянути на спільному засіданні за участі представників Громадських рад при Мінекономіці, Мінфіні та Антимонопольного комітету.

Трусов С.І. сказав, що доцільно запросити на засідання Комітету спеціаліста, який надасть роз’яснення щодо методології та критеріїв формування статистичних даних, з метою подальшого предметного обговорення проблематики.

Агарков І.Ю. надав роз’яснення застосування правил ІНКОТЕРМС та ставки Argus, запропонував ініціатору порушеного питання на засіданні Громадської ради при ДФС виступити особисто.

 

 

ГОЛОСУВАЛИ:

щодо взяття інформації до уваги та направлення після доопрацювання листа до ДФС

„за”– 26;

„проти” – 0;

„утрималися” – 3.

 

Рішення прийнято.

 

ВИРІШИЛИ:

1. Інформацію взяти до уваги.

2. Проект листа на адресу керівництва ДФС доопрацювати з урахуванням висловлених пропозицій та направити адресату.

Відповідальна: Онищенко Л.А.

Термін виконання: 16.10.2017

 

З питання 6 Порядку денного

 

СЛУХАЛИ:

Платонова О.І. з інформацією щодо механізмів обліку в ІСПС, а також стану та проектів законів про внесення змін до Митного кодексу України в частині запровадження «єдиного вікна» на кордоні.

Акцентував увагу, що морські агенти зобов’язані інформувати тільки в електронному вигляді, та підкреслив факт існування паперових носіїв, дав оцінку діючим нормативним актам та закликав до вжиття заходів громадського впливу в частині забезпечення нормативних новацій вимогам Митного кодексу України.

Запропонував ініціювати перед керівництвом ДФС проведення робочої зустрічі з метою обговорення проблемних питань та узгодження дій.

 

ВИСТУПИЛИ:

Терещенко С.С., який зауважив, що наразі порушуються Прикінцеві положення Митного кодексу України, згідно з якими, з 2017 року інформація для цілей митного оформлення може подаватися тільки в електронному вигляді, дав аналіз існуючим законопроектам в частині запровадження та функціонування «єдиного вікна», констатував негативний факт відсутності в Україні центру координації здійснення митної справи, що згубно впливає на практичну реалізацію «єдиного вікна» на кордоні.

Закликав звернутися до Кабміну з пропозицією координації всіх установ, організацій та відомств, причетних до запровадження «єдиного вікна», та розробки Плану реалізації з детальним зазначенням заходів, термінів та відповідальних.

Вдовіна Г.В. підтримала пропозиції та запропонувала Платонову О.І. підготувати рішення по даному питанню для винесення його на розгляд на засіданні Громадської ради при ДФС.

Губарєв В.І. акцентував увагу на механізмах і підходах до «єдиних вікон», зауважив, що проблему треба вирішувати не кількістю різних законопроектів, а узгодженістю дій.

 

ГОЛОСУВАЛИ:

щодо винесення на засідання Громадської ради при ДФС пропозиції стосовно ініціювання робочої зустрічі з метою обговорення проблемних питань та узгодження дій в частині реалізації «єдиного вікна» на кордоні.

„за”– 26;

„проти” – 0;

„утрималися” – 3.

 

Рішення прийнято.

 

ВИРІШИЛИ:

Ініціювати на засіданні Громадської ради при ДФС проведення робочої зустрічі з метою обговорення проблемних питань та узгодження дій в частині реалізації «єдиного вікна» на кордоні.

 

Відповідальний:  Платонов О.І.

Термін виконання: 28.09.2017.

 

З питання 7 Порядку денного

 

СЛУХАЛИ:

Вдовіну Г.В., яка ознайомила з результатами моніторингу виконання рішень протоколу засідання Комітету від 13.07.2017 № 7, запропонувала звернутися до керівництва ДФС з пропозицією щодо створення робочої групи з питань опрацювання та запровадження митного пост-аудиту та проведення виїзних засідань Комітету. Також повідомила про надходження заяви Асоціації підприємств інформаційних технологій України щодо залучення Пероганича Ю.Й. у якості експерта до роботи Митного комітету Громадської ради при ДФС.

 

ВИСТУПИЛИ:

Терещенко С.С., який запропонував замість створення робочої групи з питань запровадження митного поста-аудиту звернутися до керівництва ДФС з пропозицією щодо використання досвіду Комітету при опрацюванні механізму митного пост-аудиту.

Бородиня О.Г. не підтримав пропозицію щодо виїзних засідань Комітету.

Трусов С.І. в якості альтернативи виїзних засідань запропонував відеоселектори.

 

 

ВИРІШИЛИ:

1. Інформацію взяти до уваги.

2. Залучити Пероганича Ю.Й. у якості експерта до роботи Комітету.

3. Рішення щодо виїзних засідань та відеоселекторів прийняти за результатами обговорення завдяки засобам Інтернет-зв’язку.

 

 

Голова  Комітету                                                      Г.В. Вдовіна

 

Секретар                                                      О.М. Крилач