Вебпортал працює в тестовому режимі. Зауваження та пропозиції надсилайте на web_admin@tax.gov.ua
diya Єдиний державний
вебпортал електронних послуг
Ключові слова

Як отримати ІПК щодо визнання маркетингових послуг у господарській діяльності

, опубліковано 28 лютого 2025 о 12:13

З метою застосування єдиного підходу при наданні оцінки впливу маркетингових послуг на визначення об’єкта оподаткування з податку на прибуток та податкового кредиту з податку на додатку вартість надаємо рекомендаційний алгоритм дій для отримання індивідуальних податкових консультацій (далі – ІПК) платниками податків.

У разі незнання чи неоднозначного трактування норм податкового законодавства щодо оподаткування операцій з маркетингових послуг платник податків може подати запит на отримання ІПК, яка допоможе уникнути помилок та податкових ризиків.

На сьогодні наявна практика, що контролюючими органами під час проведення контрольно-перевірочних заходів платників податків, якими придбаваються подібного роду послуги, не підтверджуються витрати та податковий кредит по зазначених операціях.

Згідно з підпунктом 14.1.1721 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України від 2 грудня 2010 року № 2755-VI (із змінами та доповненнями) (далі – Кодекс) ІПК – роз’яснення контролюючого органу, надане платнику податків щодо практичного використання окремих норм податкового та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючий орган, та зареєстроване в єдиному реєстрі індивідуальних податкових консультацій (далі – ЄРІПК).

За зверненням платників податків у паперовій або електронній формі контролюючий орган, визначений підпунктом 41.1.1 пункту 41.1 статті 41 Кодексу, надає їм безоплатно ІПК з питань практичного застосування окремих норм податкового та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на такий контролюючий орган, протягом 25 календарних днів, що настають за днем отримання такого звернення даним контролюючим органом (пункту 52.1 стаття 52 Кодексу).

Пунктом 52.1 статті 52 Кодексу передбачено низку обов’язкових реквізитів, які повинне містити звернення для отримання ІПК платником податків.

На звернення платника податків, що не відповідає вимогам, зазначеним у пункті 52.1 статті 52 Кодексу, ІПК не надається, а надсилається відповідь за підписом керівника (заступника керівника або уповноваженої особи) у паперовій або електронній формі у порядку та строки, передбачені Законом України «Про звернення громадян».

Відповідно до пункту 52.4 статті 52 Кодексу ІПК може надаватися в усній, у паперовій та електронній формах. ІПК, надана у паперовій або електронній формі, підлягає реєстрації в ЄРІПК та розміщенню на офіційному вебсайті центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, без зазначення найменування (прізвища, ім'я, по батькові) платника податків, коду згідно з ЄДРПОУ (реєстраційного номера облікової картки) та його податкової адреси. Доступ до зазначених даних ЄРІПК та офіційного вебсайту є безоплатним та вільним.

Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію (пункт 52.2 статті 52 Кодексу).

Окрім того, платник податків може оскаржити до суду наказ про затвердження узагальнюючої податкової консультації або надану йому у паперовій або електронній формі індивідуальну податкову консультацію як правовий акт індивідуальної дії, які, на думку такого платника податків, суперечать нормам або змісту відповідного податку чи збору (стаття 53 Кодексу).

Підпунктом 14.1.108 пункту 14.1 статті 14 Кодексу визначено, що маркетингові послуги (маркетинг) – послуги, що забезпечують функціонування діяльності платника податків у сфері вивчання ринку, стимулювання збуту продукції (робіт, послуг), політики цін, організації та управлінні руху продукції (робіт, послуг) до споживача та післяпродажного обслуговування споживача в межах господарської діяльності такого платника податків.

До маркетингових послуг належать, у тому числі: послуги з розміщення продукції платника податку в місцях продажу, послуги з вивчення, дослідження та аналізу споживчого попиту, внесення продукції (робіт, послуг) платника податку до інформаційних баз продажу, послуги зі збору та розповсюдження інформації про продукцію (роботи, послуги).

Для здійснення маркетингової діяльності підприємство повинно проводити комплексні дослідження ринку здійснювати аналіз ринку, сегментувати ринок, позиціонувати товар, розробляти маркетинг-мікс (маркетинговий комплекс) тощо.

Головною умовою для врахування у складі витрат на проведення маркетингових послуг та включення таких сум до податкового кредиту, є їх документальне підтвердження та зв’язок таких витрат з господарською діяльністю платника податку.

У підтвердження фактичного отримання маркетингових послуг можуть бути такі документи:

договори на маркетингові послуги та додатки до них (предмет договору із чітким описом маркетингових послуг, умови надання послуг із зазначенням терміну, обсягу та способу виконання, напрями та об’єкти маркетингових досліджень, зокрема, дослідження попиту на дану продукцію і відомостей про можливих споживачів та вивчення потенційних можливостей здійснення операцій з купівлі-продажу об’єкта маркетингових досліджень на певній території, дослідження необхідного обсягу продажу і пошук покупців, вивчення потреб та ефективності проведення рекламної кампанії щодо даної продукції вартість і порядок оплати, права та обов’язки сторін);

акти виконаних робіт/послуг із конкретним переліком наданих послуг, місцем і датою їх надання, в яких також зазначається, в чому виражено їх результат, яким чином отримання таких послуг пов’язане з господарською діяльністю платника, підписаний обома сторонами з обов’язковими реквізитами первинних документів та вартістю;

звіти про виконані роботи (аналіз конкуренції між найбільшими виробниками на оптовому та роздрібному ринках продажу і оцінку рівня конкуренції, основні тенденції розвитку ринку, динаміку зміни цін, асортимент продукції (товару), політику ціноутворення, аналіз імпорту й експорту продукції (товарів) та їх вплив на ринок, потенційних споживачів і кількісні показники (місткість ринку) планованого продажу, прогнозний план продажу, оцінку ризиків, фінансовий план, аналіз ефективності проекту, прогнозний рівень рентабельності, термін окупності проекту, висновки та рекомендації за результатами проведеного дослідження);

інші первинні документи (медіаплани, звіти про рекламні кампанії, фото- та відеозвіти про заходи, документи щодо витрат, листування з контрагентами, тощо);

додаткові підтверджуючі документи та інформацію щодо використання таких послуг (відгуки клієнтів, аналіз ефективності маркетингових заходів, документи, що підтверджують використання маркетингових матеріалів у бізнес-процесах та обґрунтування їх економічної доцільності, тощо).

Враховуючи зазначене вище, зазначаємо, що для врахування витрат на маркетингові послуги при обчисленні об’єкта оподаткування необхідно надати  всебічну та достатню доказову базу та її належне оформлення первинними документами, іншим документальним підтвердженням результатів надання таких послуг, економічна доцільність та доведення безпосереднього зв’язку цих витрат з господарською діяльністю платника податків та відповідність податковим вимогам.

Наявність у платників податків ІПК щодо операцій з маркетингових послуг у поєднанні з належною доказовою базою забезпечить правомірність його дій та сприятиме безперешкодній взаємодії з контролюючими органами під час контрольно-перевірочних заходів.