Закон № 2611, прийнятий Верховною Радою України, спрямований на забезпечення доступності транспортних засобів для широких верств населення України шляхом запровадження нової системи оподаткування акцизним податком легкових транспортних засобів, а також створення правових та економічних умов для реєстрації раніше ввезених на митну територію України автомобілів з іноземною реєстрацією.
Розглянемо детально його положення.
Чинні положення Податкового кодексу України (далі – Кодекс) доповнено нормою, згідно з якою звільняються від оподаткування акцизним податком операції з ввезення на митну територію України та реалізації на митній території України кузовів до автомобілів легкових, за умови подальшого виготовлення з них легкових автомобілів.
Встановлені базові диференційовані ставки акцизного податку для легкових автомобілів, у тому числі для тих, що переобладнані у легкові автомобілі з вантажних транспортних засобів і подаються для реєстрації або перереєстрації у зв’язку із зміною моделі транспортного засобу.
Зазначені базові ставки податку залежать від типу двигуна і об’єму його циліндрів, а саме:
для бензинових автомобілів з об’ємом циліндрів двигуна до 3 000 см3 включно базова ставка акцизного податку становить 50 євро за одиницю; понад 3 000 см3 – 100 євро за одиницю;
для дизельних автомобілів з об’ємом циліндрів двигуна до 3 500 см3 включно – 75 євро за одиницю та понад 3 500 см3 – 150 євро за одиницю.
Обчислення розміру ставки акцизного податку для кожного легкового транспортного засобу здійснюватиметься шляхом застосування до базових ставок акцизного податку коефіцієнтів – двигуна та віку.
Коефіцієнт двигуна визначатиметься шляхом діленням об’єму циліндрів двигуна внутрішнього згоряння відповідного транспортного засобу в см3 на 1000.
Коефіцієнт віку дорівнюватиме кількості повних календарних років з року, наступного за роком виробництва відповідного транспортного засобу, до року визначення ставки податку. При цьому для нових транспортних засобів та транспортних засобів, що використовувалися до одного повного календарного року, коефіцієнт дорівнює 1. Для автомобілів понад 15 років з дати вироблення встановлено граничний коефіцієнт віку на рівні 15.
Нагадаємо, що відповідно до п. 29.1 ст. 29 Кодексу обчислення суми податку здійснюється шляхом множення бази оподаткування на ставку податку із/без застосуванням відповідних коефіцієнтів.
База оподаткування – це фізичний, вартісний чи інший характерний вираз об’єкта оподаткування, до якого застосовується податкова ставка і який використовується для визначення розміру податкового зобов’язання (п. 23.1 ст. 23 Кодексу).
Отже, податкове зобов’язання з акцизного податку для кожного легкового транспортного засобу буде розраховуватися шляхом множення бази оподаткування на відповідну ставку податку із застосуванням коефіцієнтів двигуна та віку.
Приклад:
Для автомобіля з бензиновим двигуном з об’ємом циліндрів двигуна 2 000 см3, 2007 року випуску автомобіля, податкове зобов’язання становитиме:
50 євро х 2 х 10 х 1, що дорівнює 1 000 євро,
де 50 євро – базова ставка податку за 1 штуку транспортного засобу, 2 – коефіцієнт двигуна (2 000 см3 / 1000), 10 – коефіцієнт віку (повних років).
Податкове зобов’язання для автомобіля з таким самим об’ємом двигуна, але, наприклад, 2015 року випуску становитиме:
50 євро х 2 х 2 х 1 та дорівнює 200 євро.
Для автомобіля з дизельним двигуном з об’ємом циліндрів двигуна 3 000 см3 та1998 роком випуску автомобіля (19 повних років), податкове зобов’язання складатиме:
75 євро х 3 х 15 (граничний коефіцієнт віку) х 1, тобто дорівнює 3 375 євро.
Для такого ж самого автомобіля, але новіше, наприклад 2011 року випуску, податкове зобов’язання складатиме:
75 євро х 3 х 6 х 1, тобто дорівнює 1 350 євро.
Увага! Наведені приклади стосуються розрахунку податкового зобов’язання у період після спливу 90 календарних днів з дня набрання чинності Законом № 2611, тобто ставки податку розраховано для прикладу без застосування коефіцієнту 0,5.
Одночасно положеннями Закону № 2611 встановлено ставку акцизного податку для електричних легкових транспортних засобів, оснащених виключно електричними двигунами (одним чи декількома), у розмірі 1 євро за 1 кВт/час ємності електричного акумулятора.
Приклад:
Ставка акцизного податку для найбільш популярного в Україні електромобіля Nissan Leaf, ємність електричного акумулятора якого 24 кВт/ч, становитиме 24 євро.
Встановлено ставку акцизного податку для гібридних легкових транспортних засобів у розмірі 100 євро за 1 штуку.
Гібридні легкові транспортні засоби – високоекономічні авто, які рухаються завдяки системі «електродвигун – двигун внутрішнього згорання», споживаючи як пальне, так і заряд електроакумулятора, що дає можливість забезпечити додаткову потужність, не витрачаючи пальне і не забруднюючи навколишнє середовище.
З набранням чинності Закону № 2611, обов’язок щодо подання контролюючим органам за своїм місцезнаходженням щомісячно, але не пізніше 10 числа наступного місяця, інформацію про транспортні засоби, щодо яких у фізичних осіб виникає або припиняється право власності, покладено на органи, що здійснюють державну реєстрацію транспортних засобів, замість органів внутрішніх справ.
У разі здійснення переобладнання вантажного транспортного засобу у легковий автомобіль власник такого транспортного засобу для його реєстрації або перереєстрації подає документи до органу, що здійснює державну реєстрацію транспортних засобів, замість органу внутрішніх справ.
У розділ ХХ «Перехідні положення» Кодексу внесені наступні зміни:
- у зв’язку з запровадженням нової системи оподаткування акцизним податком легкових транспортних засобів скасовано тимчасово встановлені (до 31 грудня 2018 року) особливості оподаткування акцизним податком легкових авто, вироблених після 1 січня 2010 року;
- встановлено норму, згідно з якою тимчасово, протягом 90 календарних днів з дня набрання чинності Законом № 2611, ставки акцизного податку для автомобілів (крім електромобілів та гібридних легкових транспортних засобів) визначаються із застосуванням коефіцієнту 0,5.
Зазначений коефіцієнт застосовується для легкових транспортних засобів, що використовувалися, які ввозяться на митну територію України, фізичною особою для власного використання в кількості один легковий транспортний засіб на таку особу.
- встановлено норму, згідно з якою особи, якими здійснено митне оформлення автомобілів з дотриманням умов, визначених п. 93 розділу ХХІ «Прикінцеві та перехідні положення» Митного кодексу (тобто за умови сплати належних митних платежів та добровільної сплати до державного бюджету коштів у сумі, що дорівнює розміру п’ятисот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, тобто – 8500 гривень), звільняються від відповідальності, передбаченої п. 206.16 ст. 206 та п. 218.3 ст. 218 Кодексу, за порушення митних правил стосовно недотримання строків та умов (вимог) митних режимів тимчасового ввезення або транзиту транспортного засобу.
Розділом ІІ Прикінцевих положень Закону № 2611 визначено, що він набирає чинності з дня, наступного за днем його опублікування.
Закон № 2611 офіційно опубліковано у газеті «Голос України» 24 листопада 2018 року за № 223 (6978), тобто його норми набувають чинності з 25 листопада 2018 року.
Прикінцевими положеннями Закону № 2611 доручено Уряду внести на розгляд Верховної Ради України пропозиції щодо спрямування у 2018 та 2019 роках виключно на пенсійне забезпечення надходжень митних платежів, отриманих при розмитненні автомобілів, які були тимчасового ввезені або поміщені в митний режим транзит у період з 1 січня 2015 року до 25 листопада 2018 року.