Відповідно до Закону України від 15 березня 2022 року № 2120-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо дії норм на період дії воєнного стану» в період дії воєнного стану передбачено такі особливості здійснення оподаткування акцизним податком та обігу підакцизних товарів.
1. Не вважаються реалізацією пального (зміни до п.п.14.1.212 п. 14.1 ст. 14 Податкового кодексу України (далі – Кодекс)) операції з фізичної передачі (відпуску, відвантаження) пального на митній території України:
як гуманітарної допомоги у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України,
що здійснюються у зв’язку з його примусовим відчуженням чи вилученням для потреб держави відповідно до Закону України «Про передачу, примусове відчуження або вилучення майна в умовах правового режиму воєнного чи надзвичайного стану» без отримання компенсації за примусово відчужене або вилучене пальне,
що здійснюються у зв’язку з його передачею для потреб забезпечення оборони держави та функціонування інших сфер держави, визначених п.п. 14.1.212 п. 14.1 ст. 14 Кодексу, без попереднього або наступного відшкодування його вартості.
Відповідно до п. 69.5 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу операції з добровільної передачі або відчуження, або вилучення підакцизних товарів для потреб забезпечення оборони держави та функціонування інших, визначених цим пунктом, сфер держави (без попереднього або наступного відшкодування їх вартості) для цілей оподаткування, також не вважаються операціями з реалізації.
Крім того, враховуючи зміни до п. 216.3 ст.216 Кодексу, по зазначених операціях не виникатиме податкове зобов'язання.
Враховуючи зазначене, на такі операції у суб’єктів господарювання, які:
є платниками акцизного податку – виробниками пального або особами, які реалізують пальне, виникатиме обов’язок:
складати заявку на поповнення (коригування) залишку пального та відповідно акцизну накладну, розрахунок коригування акцизної накладної на такі операції, які віднесено до втраченого пального (код операції для складання в одному примірнику 2 – втрачене, зіпсоване, знищене пальне (пункт 214.7 статті 214 та пункт 216.3 статті 216 розділу VI Податкового кодексу України),
відображати у додатку 1-1 та додатку 10 до декларації такі операції;
отримують пальне виключно для потреб власного споживання чи промислової переробки і є платниками акцизного податку з реалізації пального - виникатиме обов’язок складати акцизну накладну на такі операції, які віднесено до втраченого пального (код операції для складання в одному примірнику 2 – втрачене, зіпсоване, знищене пальне (пункт 214.7 статті 214 та пункт 216.3 статті 216 розділу VI Податкового кодексу України).
При цьому не виникає обов'язок додаткового отримання ліцензії на право оптової та/або роздрібної торгівлі для здійснення таких операцій;
отримують пальне виключно для потреб власного споживання чи промислової переробки і не є розпорядниками акцизних складів – платниками акцизного податку з реалізації пального – не виникатимуть обов’язки:
отримувати ліцензію на право здійснення оптової або роздрібної торгівлі пальним;
реєструватися платниками акцизного податку та реєструвати акцизні склади;
враховувати обсяги пального, безоплатно переданого на зазначені потреби, при обрахунку обсягів, які суб’єкти господарювання мають право отримати протягом року на зберігання з метою використання виключно для потреб власного споживання (1000 кубічних метрів та платник єдиного податку четвертої групи –10000 кубічних метрів).
2. Тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного, надзвичайного стану на території України, встановлено нульову ставку акцизного податку на окремі види пального (п. 41 підрозділу 5 розділу ХХ Кодексу), зокрема:
бензини моторні;
важкі дистиляти (газойль);
скраплений газ (пропан або суміш пропану з бутаном) та інші гази;
бутан, ізобутан.
Враховуючи зазначене, на таке пальне:
платники акцизного податку – виробники пального при поповненні обсягу залишку пального в системі електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового мають складати заявки на поповнення (коригування) залишку пального, у гр. 6 якої вказувати нульову ставку акцизного податку;
виробники етилену, до отримання або до ввезення на митну територію України в якості сировини для виробництва етилену не видають податковий вексель на суму акцизного податку, згідно із встановленим у п. 229.2. та 229.3 ст. 229 Кодексу механізмом ввезення на митну територію України без сплати акцизного податку або реалізації виробниками пального за нульовою ставкою акцизного податку (оскільки п. 41 підрозділу 5 розділу ХХ Кодексу встановлено нульову ставку незалежно від напрямку використання такого пального).
3. Передбачено, що відновлення обліку пального та спирту етилового на акцизних складах, які є частково зруйнованими та розташовані в районах проведення бойових дій або на тимчасово окупованих територіях збройними формуваннями Російської Федерації здійснюватиметься на підставі даних інвентаризації, проведеної після закінчення воєнного стану (п. 69.13 підрозділу 5 розділу ХХ Податкового кодексу).
Таким чином, після закінчення воєнного стану розпорядникам акцизного складу за результатами проведеної інвентаризації необхідно:
А) Скласти та подати для реєстрації до ДПС електронні документи, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового, як це передбачено ст. 230 Кодексу, а саме:
Довідку про зведені за добу підсумкові облікові дані щодо обсягів обігу (отримання/відпуску) та залишків спирту на акцизному складі виробника спирту та/або виробника окремих видів продукції, затверджену наказом Міністерства фінансів України від 27 січня 2021 року № 43;
Довідку про зведені за добу підсумкові облікові дані щодо обсягів обігу (отримання/відпуску) та залишків пального на акцизному складі пального, затверджену наказом Міністерства фінансів України 27 листопада 2018 року № 944.
Б) Скласти та подати для реєстрації акцизні накладні на обсяги втраченого пального (код операції для складання в одному примірнику 2 – втрачене, зіпсоване, знищене пальне (пункт 214.7 статті 214 та пункт 216.3 статті 216 розділу VI Кодексу).
В) Привести у відповідність дані (актуалізація даних) щодо зареєстрованих акцизних складів, розташованих на них резервуарів, витратомірів-лічильників та рівнемірів.
4. Дозволяється ввезення на митну територію України тютюнових виробів, маркованих марками акцизного податку, які не є документами суворого обліку, та надруковані за межами митної території України на замовлення виробників або імпортерів тютюнових виробів (п. 69.20 підрозділу 5 розділу ХХ Кодексу).
Таке використання марок акцизного податку, які не є документами суворого обліку та надруковані за межами митної території України на замовлення виробників або імпортерів тютюнових виробів, можливе після наявності інформації на офіційному вебпорталі ДПС про відсутність можливості забезпечити продаж марок акцизного податку імпортерам тютюнових виробів.
Враховуючи те, що в даному випадку не подається заявка - розрахунок на придбання марок акцизного податку для маркування тютюнових виробів та рідин, що використовуються в електронних сигаретах, то ввезення на митну територію України тютюнових виробів, які марковані такими марками, можливо тільки за умови:
якщо марки акцизного податку мають розміри, кольорову гаму та реквізити, які передбачені положенням про виготовлення, зберігання, продаж марок акцизного податку та маркування алкогольних напоїв, тютюнових виробів та рідин, що використовуються в електронних сигаретах, затверджені Кабінетом Міністрів України на виконання пункту 226.3 статті 226 Кодексу,
надання інформації про марки акцизного податку із зазначенням серій та номерів марок акцизного податку, якими марковані тютюнові вироби, що ввозяться на митну територію України;
сплати сум акцизного податку до подання митної декларації до митного органу, що підтверджується відповідними платіжними документами, а також отримання від ДПС інформації щодо такої сплати з відповідними реквізитами платіжного документа.
5. Припинено мораторій на проведення фактичних перевірок (п. 69.2 підрозділу 10 розділу ХХ Кодексу), у т.ч. перевірок щодо дотримання вимог законодавства, контроль за дотриманням яких покладено на контролюючі органи, зокрема, Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального»
Також передбачено, що у разі виявлення порушень законодавства за результатами проведення фактичних перевірок до платників податків застосовується відповідальність відповідно до Податкового кодексу України, законів, контроль за якими покладено на контролюючі органи, а вимоги законодавства щодо мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), у такому випадку не застосовуються, у тому числі положення підпункту 112.8.9 пункту 112.8 статті 112 Кодексу.
Враховуючи зазначене, у разі виявлення під час фактичних перевірок контролюючими органами порушень Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального», до суб’єктів господарювання передбачено застосування фінансових санкцій, передбачених ст. 17 цього Закону.