Вебпортал працює в тестовому режимі. Зауваження та пропозиції надсилайте на web_admin@tax.gov.ua
diya Єдиний державний
вебпортал електронних послуг
Ключові слова

Лист ДПС від 17.06.2025 № 15357/7/99-00-21-02-01-07

, опубліковано 17 червня 2025 о 14:40

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ЛИСТ

17.06.2025                                                                     № 15357/7/99-00-21-02-01-07

Головним управлінням ДПС в
областях та м. Києві

Міжрегіональним управлінням ДПС
по роботі з великими платниками податків

Державна податкова служба України з метою належного адміністрування податку на прибуток підприємств та забезпечення податкового контролю за справлянням цього податку повідомляє.

13 червня 2025 року набрав чинності наказ Міністерства фінансів України від 24.04.2025 № 215 «Про затвердження Змін до форми Податкової декларації з податку на прибуток підприємств», зареєстрований у Міністерстві юстиції України 09.05.2025 за № 716/44122 (далі – Наказ № 215).

Згідно з Наказом № 215 внесено зміни до форми Податкової декларації з податку на прибуток підприємств, затвердженої наказом Міністерства фінансів України від 20.10.2015 № 897, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 11.11.2015 за № 1415/27860 (у редакції наказу Міністерства фінансів України від 20.02.2023 № 101) (далі – Декларація), що пов’язано із реалізацією положень Закону України від 04 грудня 2024 року № 4112-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законів України щодо врахування положень Рекомендацій Ради Організації економічного співробітництва та розвитку стосовно податкових заходів для подальшої боротьби з підкупом іноземних посадових осіб у міжнародних ділових операціях» (далі – Закон № 4112).

Відповідно до Закону № 4112 Податковий кодекс України (далі – Кодекс) доповнено, зокрема, положеннями щодо:

заборони врахування при визначенні об’єкта оподаткування витрат за операціями, здійсненими з метою надання неправомірної вигоди;

оподаткування податком на прибуток підприємств операцій, здійснених з метою надання неправомірної вигоди службовій особі (у тому числі службовій особі іноземної держави) із запровадженням різниць щодо збільшення фінансового результату до оподаткування.

У положеннях пункту 50.11 статті 50 Кодексу передбачено сплату штрафу платником податку в разі зазначення ним у Декларації різниці, визначеної за результатами виявлених контролюючими органами під час перевірки обставин (фактів), які можуть свідчити про надання неправомірної вигоди, у розмірі 9 % від суми заниження податкового зобов’язання (у разі подання уточнюючого розрахунку протягом 90 календарних днів з дати отримання відповідного повідомлення від контролюючого органу) та у розмірі 18 % (у разі подання уточнюючого розрахунку після 90 календарних днів з дати отримання відповідного повідомлення від контролюючого органу та до набрання законної сили обвинувальним вироком суду за вчинення кримінального правопорушення, передбаченого статтями 369, 3692 Кримінального кодексу України).

Згідно з пунктом 86.14 статті 86 Кодексу у разі виявлення контролюючим органом за результатами документальної перевірки обставин (фактів), які можуть свідчити про надання неправомірної вигоди службовій особі іноземної держави контролюючий орган надсилає Національному антикорупційному бюро України повідомлення про виявлення таких обставин (фактів) та інформує про це платника податків.

У зв’язку із зазначеними змінами форму Декларації доповнено новими рядками:

рядок 10 «Особливі відмітки» щодо належності платника податку до відповідної категорії доповнено новим рядком такого змісту:

«Платника податку, який подає уточнюючий розрахунок відповідно до пункту 50.11 статті 50 глави 2 розділу ІІ Податкового кодексу України, у зв’язку з отриманням від контролюючого органу інформації про виявлені обставини (факти), що можуть свідчити про здійснення операцій з метою надання неправомірної вигоди службовій особі іноземної держави»;

показники доповнено новими рядками, у яких відображаються:

сума збільшення податкового зобов’язання звітного (податкового) періоду, що уточнюється (рядок 45);

сума штрафу (9 %), що застосовується у зв’язку з поданням уточнюючого розрахунку протягом 90 календарних днів з дати отримання від контролюючого органу повідомлення (рядок 46);

сума штрафу (18 %), що застосовується у зв’язку з поданням уточнюючого розрахунку протягом понад 90 календарних днів з дати отримання від контролюючого органу повідомлення (рядок 47).

Крім цього, у пункті 140.6 статті 140 Кодексу передбачено збільшення фінансового результату до оподаткування на:

суму витрат, визнаних платником податку у бухгалтерському обліку відповідно до національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку або міжнародних стандартів фінансової звітності, якщо у платника податку за сукупністю умов здійснення операції є підстави вважати, що наявні обставини (факти) свідчать про здійснення такої операції з метою надання неправомірної вигоди службовій особі (у тому числі службовій особі іноземної держави) (підпункт 140.6.1 пункту 140.6 статті 140 Кодексу);

суму витрат, визнаних платником податку у бухгалтерському обліку відповідно до національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку або міжнародних стандартів фінансової звітності, якщо контролюючий орган не враховує (не визнає) таку суму витрат, внаслідок того, що відповідно до законодавства встановлено, що операція здійснена від імені та/або в інтересах платника податку з метою надання неправомірної вигоди під час вчинення кримінального правопорушення, передбаченого статтями 369, 3692 Кримінального кодексу України, прямо чи опосередковано (через третіх осіб), незалежно від розміру неправомірної вигоди (підпункт 140.6.2 пункту 140.6 статті 140 Кодексу);

суму амортизації основних засобів та/або нематеріальних активів, розраховану відповідно до положень пункту 138.3 статті 138 Кодексу щодо операцій, які здійснювалися із залученням основних засобів та/або нематеріальних активів. Таке коригування здійснюється у разі, якщо у відповідному податковому (звітному) періоді на зазначену суму амортизації зменшено фінансовий результат до оподаткування за правилами пункту 138.2 статті 138 Кодексу. При цьому сума нарахованої амортизації основних засобів та/або нематеріальних активів не враховується при визначенні суми витрат для цілей підпунктів 140.6.1 і 140.6.2 пункту 140.6 статті 140 Кодексу (підпункт 140.6.3 пункту 140.6 статті 140 Кодексу).

У зв’язку із зазначеними змінами, додаток РІ до рядка 03 РІ Декларації доповнено рядками 3.1.16 та 3.1.17, у яких відображається збільшення фінансового результату до оподаткування на відповідні суми витрат та амортизації, визначені згідно з підпунктами 140.6.1 та 140.6.3 пункту 140.6 статті 140 Кодексу.

Водночас зазначаємо, що в додатку РІ до рядка 03 РІ Декларації не передбачено відображення різниці, визначеної згідно з підпунктом 140.6.2 пункту 140.6 статті 140 Кодексу, оскільки обов’язок здійснення такого коригування фінансового результату до оподаткування, передбаченого в підпункті 140.6.2 пункту 140.6 статті 140 Кодексу, покладається на контролюючий орган.

Крім того, з урахуванням підпунктів 141.91.2.16 та 141.91.2.17, якими доповнено підпункт 141.91.2 пункту 141.91 статті 141 Кодексу, додаток ДІЯ до Декларації після показника рядка 38 доповнено рядками 39, 40 такого змісту:

«сума коштів за операцією, якщо за сукупністю умов її здійснення у платника податку є підстави вважати, що наявні обставини (факти) свідчать про здійснення операції з метою надання неправомірної вигоди службовій особі (у  тому числі службовій особі іноземної держави) (рядок 39);

сума коштів за операцією, якщо встановлено, що таку операцію здійснено від імені та/або в інтересах платника податку з метою надання неправомірної вигоди під час вчинення кримінального правопорушення прямо чи опосередковано (через третіх осіб), незалежно від розміру неправомірної вигоди (рядок 40)».

З огляду на це в показнику рядка 41 додатка ДІЯ щодо зменшення податкових зобов’язань у зв’язку із поверненням резиденту Дія Сіті – платнику податку на особливих умовах коштів або майна, раніше наданих за результатами здійснення операції, за якою визначено суму податкових зобов’язань, змінено формулу розрахунку (рядок 42 + рядок 43 + рядок 44 + рядок 45).

Зазначаємо, що згідно з пунктом 74 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу передбачено, що положення, визначені: у пункті 50.11 статті 50 Кодексу щодо подання уточнюючого розрахунку за відповідний податковий (звітний) період, нарахування і сплати штрафу; у підпунктах 140.6.1 та 140.6.3 пункту 140.6 статті 140 Кодексу щодо збільшення фінансового результату до оподаткування (прибутку або збитку); у підпунктах 140.6.2 та 140.6.3 пункту 140.6 статті 140 Кодексу щодо збільшення фінансового результату до оподаткування платника податків контролюючим органом (прибутку або збитку); у підпунктах 141.91.2.16 та 141.91.2.17 підпункту 141.91.2 пункту 141.91 статті 141 Кодексу щодо визначення об’єкта оподаткування резидентами Дія Сіті – платниками податків на особливих умовах – застосовуються з першого податкового (звітного) періоду, наступного за тим, в якому перелік обставин (фактів), що можуть свідчити про здійснення операцій з метою надання неправомірної вигоди службовій особі іноземної держави, буде вперше оприлюднено на офіційному вебпорталі Національного антикорупційного бюро України та буде затверджено порядок, передбачений в абзаці другому пункту 86.14 статті 86 Кодексу.

Головним управлінням ДПС в областях, м. Києві та міжрегіональним управлінням ДПС по роботі з великими платниками податків довести для використання надалі в роботі зазначений лист до відома платників податку і підпорядкованих підрозділів.

 

Заступник Голови                                                                         Андрій ТРОЦКО