Вебпортал працює в тестовому режимі. Зауваження та пропозиції надсилайте на web_admin@tax.gov.ua
diya Єдиний державний
вебпортал електронних послуг
Ключові слова

З 30.04.2021 по 10.06.2021 ДПС проведено анонімне опитування громадськості щодо оцінки сприйняття корупції в органах ДПС

, опубліковано 01 липня 2021 о 18:03

До опитування долучилось 10090 громадян, з них 42,9 відс. фізичних осіб – підприємців/самозайнятих осіб, 29,7 відс. представників суб’єктів господарювання – юридичних осіб та 27,4 відс. громадян, які не здійснюють господарську діяльність.

Значна більшість опитаних громадян (91 відс.) не стикалися з проявами корупції в органах ДПС,  а 51,8 відс. респондентів оцінили рівень корупції, як нульовий (повна відсутність корупції), при цьому 20 відс. вважають, що в ДПС існує мінімальний рівень корупції. Надали оцінку рівню корупції як середньому 6,6 відс, а 2,8 відс. респондентів оцінили, відповідно як високий. Також більшість респондентів (38,5 відс.) вважає, що рівень корупції в органах ДПС упродовж 2019 – 2020 років значно знизився, при цьому 3 відс. опитаних громадян висловили думку, що рівень корупції підвищився, а 37 відс. – не змогли відповісти на питання.

На питання щодо надання працівникам органів ДПС неправомірної вигоди ствердно відповіли (надавали працівникам органів ДПС неправомірну вигоду) 6 відс. респондентів, при цьому 4 відс. з опитаних вважають, що це звичайна практика.

Крім того, 6,3 відс.  респондентів вважають, що під час спілкування з працівниками органів ДПС необхідно вдаватися  до корупційних дій, за умови наявності порушення в діяльності суб’єкта господарювання. Більшість громадян (81,3 відс.) не вважають за потрібне вдаватися до корупційних дій, щоб отримати необхідні послуги чи пришвидшити проходження необхідних процедур.

У той же час, лише  38,7 відс. респондентів вважають, що всі працівники органів ДПС є доброчесними, 23,2 відс. громадян висловили думку, що доброчесними є менша частина працівників органів ДПС, а 2 відс. вважають всіх працівників органів ДПС недоброчесними.

Зазначене підтверджує, що факти корупційних правопорушень вчинених працівниками органів ДПС значно знижують довіру платників податків до податкової системи та в цілому негативно впливають на імідж ДПС.

Стосовно причин корупції та пов’язаних з корупцією правопорушень громадяни в більшості (35 відс.) традиційно вважають економічні чинники (заробітна плата та соціальний захист працівників). Крім того, значними факторами корупційних проявів на думку респондентів є недосконала система  оподаткування (17 відс.), загальний рівень корупції в державі (14 відс.), відсутність жорсткої системи покарань (6,5 відсотків).

Найбільш пов’язаними з корупцією напрямами діяльності органів ДПС на думку громадян є проведення контрольно-перевірочних заходів (45,7 відс.), відшкодування ПДВ (10 відс.), контроль за підакцизними товарами (7,8 відс.), а також робота комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, формування переліків платників податків, що мають податкові ризики, та отримання адміністративних послуг (видача довідок).

У той же час, в Антикорупційній програмі ДПС на 2020-2022 роки, затвердженій наказом ДПС від 19.10.2020 № 575, по зазначеним напрямам роботи визначено корупційні ризики та заходи з їх усунення, які впроваджуються як в апараті ДПС так і територіальних органах ДПС.

Одним з найбільш дієвих засобів у боротьбі з корупцією громадяни вважають підвищення заробітної плати та соціального забезпечення працівників органів ДПС (35,7 відс.), а крім того вдосконалення нормативно-правових актів (усунення норм, які мають неоднозначне тлумачення) (22,3 відс.), мінімізація контактів з працівниками органів ДПС, зокрема ширше використання інформаційних технологій (9,3 відс.), посилення кримінальної відповідальності за скоєння корупційних злочинів (9 відс.), прозорість та відкритість у діяльності органів ДПС (7 відсотків).

Можна зробити висновок, що Пріоритети діяльності Державної податкової служби України на 2021 рік, затверджені Міністром фінансів України 24.02.2021, та шляхи їх реалізації, зокрема удосконалення підходів та процедур податкових перевірок, упровадження зручних та доступних сервісів для платників, забезпечення якісного та швидкого консультування платників, ефективного управління ризиками та підвищення аналітичної спроможності мають сприяти, як досягненню Стратегічних цілей діяльності ДПС до 2022 року так і зменшенню корупційних проявів в органах ДПС.

Стосовно інформованості громадян щодо можливості повідомлення про порушення антикорупційного законодавства слід зауважити, що 27 відс. респондентів не знають про сервіс «Пульс» та інші способи повідомлення про корупцію та пов’язані з корупцією правопорушення.

У той же час, більшість громадян у разі вимагання неправомірної вигоди поскаржаться на сервіс «Пульс» (33,6 відс.), а також до органів прокуратури, Національної поліції, Національного антикорупційного бюро України, Національного агентства з питань запобігання корупції, інших правоохоронних органів (11 відс.), на офіційну електронну адресу Управління з питань запобігання та виявлення корупції ДПС (8,5 відс.), до всіх інстанцій (8,4 відсотків). Ствердну відповідь (передам неправомірну вигоду) надали 0,7 відс. опитаних громадян.

Загалом на сервіс «Пульс» зверталося 12,7 відс. опитаних громадян.

З метою забезпечення поширення інформації про сервіс «Пульс» та інші  канали повідомлення про порушення антикорупційного законодавства відповідна інформація розміщена на субсайтах територіальних органів ДПС офіційного вебпорталу ДПС, соціальних мережах та інформаційних стендах органів ДПС.