Вебпортал працює в тестовому режимі. Зауваження та пропозиції надсилайте на web_admin@tax.gov.ua
diya Єдиний державний
вебпортал електронних послуг
Ключові слова

ПРОТОКОЛ № 5 засідання Громадської ради при Міністерстві доходів і зборів України

опубліковано 04 грудня 2013 о 12:17

Дата та час проведення: 12 листопада 2013 року, 10 год. 00 хв.

Місце проведення:  Зала Колегії Міністерства доходів і зборів України (площа Львівська, 6, кімн. 515, м. Київ)

Присутні:  64 члени Громадської ради при Міндоходів України, серед них за довіреністю – 5 осіб;

у режимі відеоконференцзв’язку – понад 600 членів громадських рад при ГУ Міндоходів в АР Крим, областях, мм. Києві та Севастополі

 

Представники Міністерства доходів і зборів України:

Клименко О.В. – Міністр доходів і зборів України;

Андрухів В.М. – заступник директора Департаменту податкового та митного аудиту;

Бусарєв В.В. – директор Департаменту доходів і зборів з фізичних осіб;

Веселовський А.І. директор Департаменту міжнародних зв’язків;

Дороховський О.М. – директор Департаменту митної справи;

Задорожний О.М. –начальник управління методології податку на прибуток підприємств Департаменту координації нормотворчої та методологічної роботи з питань оподаткування;

Павелко Л.Г. директор Департаменту оподаткування та контролю об’єктів і операцій;

Семченко О.В. – директор Інформаційно-комунікаційного департаменту;

Яковинець А.І. – начальник Головного слідчого управління фінансових розслідувань.

 

Кворум є.

Засідання Громадської ради при Міністерстві доходів і зборів України, громадських рад при ГУ Міндоходів в АР Крим, областях, містах Києві та Севастополі проводиться у форматі відеоконференцзв`язку.

 

Порядок денний:

1. Актуальні питання застосування податкового та митного законодавства України.

2. Презентація діяльності структурних підрозділів Міністерства доходів і зборів України.

3. Різне.

 

Головуючий на засіданні: Голова Громадської ради при Міндоходів України Романчук Я.В.

На початку засідання члени Громадської ради одноголосно затвердили Порядок денний.

 

З питання 1 Порядку денного:

ВИСТУПИЛИ:

Клименко О.В. (Міністр доходів і зборів України), який зазначив, що Міністерство доходів і зборів України приділяє значну увагу взаємодії з інститутами громадського суспільства, адже основною метою громадських рад, створених при органах Міндоходів, є прийняття узгоджених рішень у сфері удосконалення податкової і митної систем. Тому глава відомства закликав громадськість надавати дієві пропозиції для вирішення наявних проблем.

Під час доповіді Міністр зосередив увагу присутніх на пріоритетних напрямах роботи Міністерства, зокрема таких, як вдосконалення електронних податкових і митних сервісів та створення комфортних умов для ведення бізнесу, а також сприяння залученню інвесторів до регіонів.

Доповідач зазначив, що з початку року до місцевих бюджетів надійшло понад 75 млрд. гривень  податків та зборів.

Також Міністр підкреслив, що для реалізації пріоритетних завдань у Міністерстві розроблено п’ятирічну стратегію, яка вже затверджена Кабінетом Міністрів України. З метою належної імплементації цієї стратегії керівники органів доходів і зборів несуть персональну відповідальність за реалізацію відповідних ініціатив на регіональному рівні.  

При цьому, Клименко О.В. акцентував увагу, що дієвими інструментами контролю якості наданих послуг є: Моніторинговий центр, створений за сучасними ІТ-технологіями, а також гаряча лінія „Пульс”.

Проте, однією із найбільш ефективних форм контролю залишається прямий зв’язок з платниками податків та представниками громадськості.

Романчук Я.В. (Голова Громадської ради при Міндоходів), який підкреслив, що на сьогодні у громадськості не виникає проблем щодо налагодження комунікації з фахівцями Міністерства. Громадська рада опікується проблемами суб’єктів господарювання, що виникають у ході їхньої діяльності, в рамках співпраці з Міндоходів.

Принагідно доповідач запросив учасників засідання взяти участь у Міжнародному податковому форумі, проведення якого заплановано на квітень 2014 року.

ОБГОВОРЕННЯ:

В обговоренні взяли участь:

Романчук Я.В. (Голова Громадської ради при Міндоходів), який цікавився можливими змінами у податковій та митній політиці у зв’язку ймовірним підписанням Угоди про асоціацію України з Європейським Союзом, а також щодо налагодження автоматичного обміну податковою інформацією між державами та перспектив вступу України до Організації економічного співробітництва та розвитку.

Клименко О.В. (Міністр доходів і зборів України) наголосив, що підписання Угоди про асоціацію України з ЄС повинно розкрити максимальні можливості для нашої країни. Так, для прикладу, розробляються базові документи для практичного функціонування в Україні інституту уповноваженого економічного оператора, окремі норми якого закладено у Митному кодексі України.

Крім того, Міністр звернув увагу на необхідність приведення інших норм чинного законодавства України до вимог ЄС, а також створення  умов для опанування ринків Європи та підвищення привабливості України для іноземних інвесторів.

Стосовно автоматичного обміну податковою інформацією між державами Міністр зазначив, що на сьогодні Міндоходів активно долучається до роботи по створенню глобальної системи обміну податковою інформацією.

Ванад П.М. (Громадська рада при Головному управлінні Міндоходів у Запорізькій області) відзначив переваги впровадження таких сервісів, як „електронний кабінет”, „електронна перевірка” та поцікавився які нововведення очікують бізнес у зв’язку із затвердженням Стратегії розвитку Міндоходів на 2013 – 2018 роки.

Клименко О.В. (Міністр доходів і зборів України) звернув увагу присутніх, що „електронний кабінет”, „електронна перевірка” у повному форматі ще не функціонують. Проте зазначена Стратегія розвитку Міндоходів надає можливість працівникам міністерства цілеспрямовано працювати, а суб’єктам господарювання – розуміти,  що буде зроблено упродовж наступних 5 років. За таких умов діяльність Міндоходів стане ще більш прозорою та прогнозованою.  

Також Міністр зазначив, що 2014 рік буде роком митної інфраструктури, спрямованим на автоматизацію процедур, забезпечення їх прозорості та зрозумілості для бізнесу в рамках Стратегії.

Гусар Л.М. (Громадська рада при Головному управлінні Міндоходів у Вінницькій області), яка запитала про переваги впровадження електронних перевірок та їх сутність.

Клименко О.В. (Міністр доходів і зборів України) зазначив, що на сьогодні існують тенденції до скорочення перевірок, адже сучасна система дозволяє виявляти ризики в автоматичному режимі. Крім того, Міністр наголосив, що електронні перевірки дозволять вирішити проблеми дистанційного обслуговування платників, звільнити їх від необхідності особисто відвідувати територіальні органи Міндоходів України і мінімізувати спілкування з їх працівниками.

Оліфер Г.І. (Асоціація „Український кредитно-банківський союз”) звернула увагу на актуальність питання щодо створення ринку продажу боргів. Зокрема, доповідач зазначила, що сьогодні існує тенденція до перекваліфікації договорів цесії на договори факторингу, а також визнання договорів нікчемними, що значно ускладнює умови ведення бізнесу, оскільки  дає Міндоходів підстави донараховувати зобов’язання по сплаті суб’єктами господарювання податку на прибуток та накладати штрафні санкції.

Клименко О.В. (Міністр доходів і зборів України) зазначив, що існуюча проблема продажу боргів потребує розв’язання. З цією метою у грудні поточного року планується проведення круглого столу із зазначеного питання для внесення змін до законодавства.

Галенко І.В. (Асоціація твердосплавних підприємств України) поцікавився стосовно можливого перегляду чинного законодавства щодо  митних бар’єрів, ставок ввізного мита на ввезення готової продукції, сировини та комплектуючих.

Клименко О.В. (Міністр доходів і зборів України) зазначив, що зміни ставок і тарифів потребують узгодження та звернувся із проханням надавати пропозиції.

Орлова В.О. (Громадська рада при Головному управлінні Міндоходів у Донецькій області) запитала про те, коли буде запроваджено в Україні обов’язкове всезагальне декларування доходів.

Клименко О.В. (Міністр доходів і зборів України) зазначив, що на сьогодні відбувається розробка моделі обов’язкового всезагального декларування. Досліджено різні моделі, що застосовуються в іноземних державах. Для обговорення громадськості буде винесено кілька моделей і в перспективі буде прийнято відповідний законопроект.

Дороговоз Ю.С. (Голова Комісії Громадської ради з питань податкової політики) поцікавилася щодо можливого введення податку з обороту, зниження ставки ПДВ та податку на прибуток, а також проведення реформи щодо зменшення навантаження на фонд оплати праці.

Клименко О.В. (Міністр доходів і зборів України) зауважив що найближчим часом податок з обороту не буде запроваджуватися. А ось необхідність зниження податків на заробітну плату існує. Проте, очікувати цього варто при запровадженні обов’язкового всезагального декларування.

Щодо зниження ставок ПДВ і податку на прибуток Міністр зазначив про наявність двох варіантів розв’язання питання: зниження ставок або відстрочення введення в дію цієї норми, що на сьогодні більш вірогідне.

Потапова Н.В. (Торгово-промислова палата України)  звернула увагу, що мораторій на проведення перевірок для малого та середнього бізнесу триває до січня 2014 року та поцікавилася: чи не планується його подовжити.

Клименко О.В. (Міністр доходів і зборів України) зазначив, що мораторій може бути продовжено лише за умови наявності альтернатив та запропонував надавати пропозиції щодо продовження мораторію.

Платонов О.І. (заступник Голови Громадської ради при Міндоходів) запропонував прискорити розширення практики застосування пост-аудиту.

Клименко О.В. (Міністр доходів і зборів України) зазначив, що застосування процедури пост-аудиту потребує зміни правил для брокерів: запровадження їх відповідальності, а також відповідальності операторів ЗЕД, необхідності встановлення штрафів за неправильне застосування правил митної вартості.  Крім того, Міністр зазначив, що пост-аудит  не можливий без сканування товарів та повідомив, що скановані зображення планується обробляти у спеціальному центрі, а не за місцем їх сканування.

Назаренко О.Ю. (Всеукраїнська асоціація автомобільних імпортерів і дилерів) запропонував запровадити спрощення митного оформлення для фірм, які працюють за прямими заводськими контрактами з великими заводами-виробниками та видавати найбільшим платникам податків почесні грамоти.

Липовський В.В. (Українська спілка автомобільного транспорту і логістики «УкрАвтоТрансЛогістика») запропонував звернути увагу на досвід ЄС щодо використання митного гаранта у випадках, коли виникають проблеми з пломбами. У такий спосіб, на думку доповідача, можна гарантувати сплату податків і зборів під час транзиту вантажів. Також доповідач висловив пропозицію щодо застосовування пломб лише на товари, що мають підвищені митні ризики.

З питання 2 Порядку денного:

ВИСТУПИЛИ:

Романчук Я.В. (Голова Громадської ради при Міндоходів), який коротко прокоментував для представників громадських рад при територіальних підрозділах Міндоходів про організацію діяльності Громадської ради при Міндоходів та запросив представників Міністерства презентувати діяльність структурних підрозділів Міндоходів.

З питання 3 Порядку денного:

Задорожний О. М. (начальник управління методологією податку на прибуток підприємств Департаменту координації нормотворчої та методологічної роботи з питань оподаткування), який презентував структуру та основні результати роботи у 2013 році Департаменту  координації нормотворчої та методологічної роботи з питань оподаткування Міністерства доходів і зборів України.

Павелко Л.Г. (директор Департаменту оподаткування та контролю об’єктів і операцій), яка презентувала структуру, повноваження та основні досягнення Департаменту оподаткування та контролю об’єктів і операцій Міністерства доходів і зборів України.

Дороховський О.М. (директор Департаменту митної справи Міністерства доходів і зборів України), який презентував структуру, повноваження та основні результати роботи Департаменту митної справи Міністерства доходів і зборів України, в тому числі у зв’язку із впровадженням нового Митного кодексу України.

ОБГОВОРЕННЯ:

В обговоренні взяли участь:

Галенко І.В. (Асоціація твердосплавних підприємств України) запитав  про можливість проведення грошової оцінки земель за межами населених пунктів.

Павелко Л.Г. (директор Департаменту оподаткування та контролю об’єктів і операцій) зазначила, що кожні 5-7 років має проводитися переоцінка землі та повинні збільшуватися платежі до бюджету. Проте нині не всі землі переоцінені та мають місце значні втрати. Водночас, готується проект документу щодо проведення такої переоцінки в автоматичному режимі. Наразі Департамент очікує пропозицій із зазначеного питання.

Галенко І.В. (Асоціація твердосплавних підприємств України) звернув увагу на вимоги ЄС стосовно  надання інформації про товари, що експортуються з митної території України та поцікавився, чи отримує Україна інформацію з європейських країн в режимі онлайн про імпорт товарів на територію України та експорт з території інших країн товарних потоків.

Дороховський О.М. (директор Департаменту митної справи) зазначив, що Україна не визнає економічних операторів у ЄС за умови не визнання економічних операторів України у Європі. Український підхід до визначення економічного оператора та встановлених критеріїв у цілому співпадає з європейським, т.ч. Україна готова надавати таку інформацію, проте ЄС не висловлено готовність. Зокрема, вже визначено обсяг інформації, яка буде передаватися: відправник, одержувач, вага, найменування товару, вартість. На отримання аналогічної інформації буде робити запити і Україна. Даний обмін інформацією буде відбуватися для прискорення процесу митного оформлення та зменшення кількості перевірок на митниці.

Врублевська Л.В. (заступник голови Комісії Громадської ради з питань податкової політики) виявила зацікавленість чи буде надано податкову консультацію щодо практичного застосування ст. 39 Податкового Кодексу України та які питання будуть включені до неї.

Задорожний О.М. (начальник управління методології податку на прибуток підприємств Департаменту координації нормотворчої та методологічної роботи з питань оподаткування) зазначив, що вже є проект даного документу. До нього включено більше 20 питань-відповідей щодо застосування трансфертного ціноутворення. На даний час завершується процедура погодження. Незабаром проект цього документа буде винесено на громадське обговорення.

Сулема В.В. (Громадська Рада при Головному управлінні Міндоходів у Закарпатській області) поцікавився чи слід очікувати найближчим часом введення фінансових гарантій як форму забезпечення сплати митних платежів.

Дороховський О.М. (директор Департаменту митної справи Міністерства доходів і зборів України)  зазначив, що робота над цим зараз ведеться. Найближчим часом буде запроваджено фінансові гарантії як форму забезпечення сплати митних платежів.

Рой В.Є. (Федерація професійних спілок працівників малого та середнього підприємництва України), який порушив актуальні питання щодо розмитнення гуманітарної допомоги, зокрема проблемні аспекти визнання вантажів гуманітарною допомогою.

Дороховський О.М. (директор Департаменту митної справи) підтвердив, що питання гуманітарної допомоги є проблемним, зазначивши при цьому, що до змін процедура була більш ефективною, оскільки рішення приймалося колегіально. Стосовно нововведень було поінформовано, що зі сторони Міндоходів відсутні затримки; висловлено готовність працювати за новими процедурами.

ВИСТУПИЛИ:

Андрухів В. М. (заступник директора Департаменту податкового та митного аудиту), який презентував структуру та пріоритетні напрями роботи Департаменту  податкового та митного аудиту Міністерства доходів і зборів України. 

Яковинець А.І. (начальник Головного слідчого управління фінансових розслідувань) який презентував структуру, повноваження та основні результати роботи у 2013 році Головного слідчого управління фінансових розслідувань Міністерства доходів і зборів України.

Бусарєв В.В. (директор  Департаменту доходів і зборів з фізичних осіб) який презентував структуру, завдання та основні напрями роботи Департаменту доходів і зборів з фізичних осіб Міністерства доходів і зборів України.

Веселовський А.І. (директора Департаменту міжнародних зв’язків) який презентував структуру, повноваження та основні досягнення Департаменту міжнародних зв’язків Міністерства доходів і зборів України.

ОБГОВОРЕННЯ:

В обговоренні взяли участь:

Романчук Я.В. (Голова Громадської ради при Міндоходів), який зазначив, що підставою для внесення інформації у Єдиний реєстр досудових розслідувань є матеріали перевірочної роботи, акти перевірки. На підставі актів виписується податкове повідомлення-рішення, яке може бути оскаржено в адміністративному та судовому порядку. Романчук Я.В. запитав про підстави закриття кримінального провадження, скасування податкового повідомлення-рішення судом, коли рішення суду вже набрало законної сили.

Яковинець А.І. (начальник Головного слідчого управління фінансових розслідувань) повідомив, що підозра не може ґрунтуватися на податковому повідомленні-рішенні, що не вступило у законну силу. КПК України передбачено, що при здійсненні кримінального провадження не може застосовуватися закон, який суперечить КПК України. Скасоване рішення є таким же доказом по справі, як покази директора, головного бухгалтера. Якщо ж інших доказів немає – кримінальне провадження підлягає закриттю. Проте, якщо прокурор зможе довести, що суд помилявся під час скасування податкового повідомлення-рішення, судом буде взято до уваги усі докази. Після цього вирок суду буде підставою для скасування рішення суду. Якщо не було завдано збитків бюджету, немає і складу злочину. Проте, необхідно враховувати, що збитки встановлюються не лише актами перевірок, а й судово-економічною експертизою.

Рафальська І.В. (Всеукраїнська громадська організація „Рада адвокатів України”), яка поінформувала про випадки порушення процесуальних дій щодо доступу до документів, проведення обшуку тощо.

Яковинець А.І. (начальник Головного слідчого управління фінансових розслідувань) зазначив, що усі надіслані скарги обов’язково розглядаються. Водночас, звернув увагу на необхідність своєчасного інформування, у разі виявлення таких правопорушень.

Рафальська І.В. (Всеукраїнська громадська організація „Рада адвокатів України”) запропонувала провести нараду чи засідання „круглого столу” з представниками адвокатури з цього приводу.

Романчук Я.В. (Голова Громадської ради при Міндоходів) зазначив, що з 1 січня по 1 травня 2014 року суб’єкти господарювання, операції яких підпадають під контроль держави, повинні подати звітність з трансфертного ціноутворення. У зв’язку з цим, Романчук Я.В. поцікавився про початок таких перевірок та формування плану щодо їх проведення.

Андрухів В. М. (заступник директора Департаменту податкового та митного аудиту), зазначив, що керівник Департаменту розглядає питання відміни планових перевірок, проте, рішення з даного питання ще не прийнято. Найближчим часом буде проінформовано про зроблену роботу і сформовані погляди. Доповідач зазначив, що до моменту затвердження передбачених законом документів, дій не планується. Можливим є відстрочення проведення перевірок.

Веселовський А. І. (директор Департаменту міжнародних зв’язків) зазначив, що на сьогодні співробітники Міндоходів вивчають практику іноземних держав з питань імплементації трансфертного ціноутворення, і цілком правильним є ствердження, що така практика втілюється і в Україні.

Романчук Я.В. (Голова Громадської ради при Міндоходів) наголосив, що Департамент міжнародних зв’язків Міністерства доходів і зборів України підтримав ініціативу щодо перекладу законодавства на англійську мову, зокрема, що стосується трансфертного ціноутворення. Перелік нормативно-правових актів готується для перекладу. Крім того, Романчук Я.В. запитав про можливість впровадження інституту податкових аташе та про їх функції.

Веселовський А.І. (директор Департаменту міжнародних зв’язків) зазначив, що великі країни, з розвиненими дипломатичними службами, широкими торговельними та економічними зв’язками у своїх дипломатичних установах мають не тільки дипломатів, а й фахівців із інших міністерств і відомств. Так, у складі посольства США є радник з питань сільського господарства, Російської Федерації  – фахівець з митних питань. Як зазначив доповідач, податкові та митні аташе – це світова практика, яка підтвердила свою ефективність і її необхідно впроваджувати і нам. Тому, прийнято рішення, що у найбільших посольствах будуть працювати дипломати-економісти, вихідці з Міндоходів України.

З питання 3 Порядку денного:

СЛУХАЛИ:

Романчука Я.В. (Голова Громадської ради при Міндоходів), який висловив прохання головам комісій Громадської ради поінформувати на черговому засіданні причини відсутності окремих представників їх комісій на засіданнях Ради.

Голова Громадської ради при Міндоходів Романчук Я. В. оголосив про закриття засідання.

 

Голова Громадської ради

при Міндоходів України                           Я.В. Романчук

 

Секретар Громадської ради

при Міндоходів України                               О.О. Рачук